Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi liiketoiminnan osana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011510-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2019 - 28.01.2020

Ajoitus

14.01.2020 - 27.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Timo Luukka

Ryhmät

  • MLIISK20
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2020

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintasuunnitelman
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
- nimetä ja kuvata yrityksen kärkiasiakkaat ja asiakassegmentit
- määritellä ja kuvata asiakaslähtöisesti suunnitellun tuotteen tai palvelun
- tuottaa yrityksen kohderyhmälle kehitetyn tuotteen markkinointimateriaalia.

Sisältö

- Segmentointi
- Markkinointisuunnitelma
- Brändäys
- Marketing mix

Oppimateriaalit

1. Lähiopetuksessa jaettu materiaali.
2. Tenttikirjana toimii Bergström, S.; Leppänen A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 13.-15. painos. Helsinki: Edita Publishing Oy. Kaikki painokset kelpaavat, mahdollisimman uusi toivottava.

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöinen, monialainen ja tehtäväperustainen oppiminen, opitun omaksumisen syventämistä ja käyttöönottoa lähiopetuksessa sekä työpaikalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiaikataulu suunnitellaan opiskelijoiden kanssa yhdessä lähiopetuksessa. Yksi eTentti jonka voi uusia kaksi kertaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Aloitteelisuuteen perustuva luova ryhmätyöskentely, verkostoituminen sekä kriittistä ajattelua rohkaiseva tehtävien analysointi. Käänteinen opetus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

14.01.2020 klo 14:00 - 17:00 - Markkinoinnin suunnittelu
04.02.2020 klo 09:15 - 12:15 - Segmentointi, avainasiakkaat ja tuotteistaminen
03.03.2020 klo 09:15 - 12:15 - Markkinoinnin kilpailukeinot
27.04.2020 klo 09:15 - 12:15 - Tehtävien analysointi ja kertaus

Luennot, itseopiskelu, tiedonhaku, opiskelu ryhmissä, ryhmätehtävät, omien töiden esittäminen ja niistä keskustelu, e-tentti
4 lähiopetuskertaa, 1 e-tentti ja 3 ryhmätehtävää
5 opintopistettä = 135 työtuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteina ovat osallistuminen lähiopetukseen, ryhmätyöt sekä eTentti. Ryhmätöiden ja läsnäolon painoarvo kokonaisarvosanassa 80%, eTentin painoarvo 20%. Kaikkien tehtävien arvosanat vaikuttava saman suuruisella painoarvollaan tehtävien osuuteen (80%) kurssin arvosanasta.

Kiinteänä osana kurssin arviointia on myös omien innovaatiokompetenssien itsearviointi sekä kurssin sisällön reflektointi. Nämä eivät kuitenkaan vaikuta kurssin arvosanaan, mutta kurssia ei hyväksytä suoritetuksi ennenkuin nämä itsearvioinnit on tehty.

YLEISVAATIMUS TEHTÄVIEN ARVIOINNILLE

Toimeksianto vastaa annettujen ohjeiden tavoitteita. Tehtävässään opsikelija asettaa tavoitteet ja määrittää sen kontekstin ohjeiden tavoitteiden mukaisesti. Tehtävä hyödyntää faktoja jotka esitetään tavalla, joka tukee yrityksen johdon päätöksentekoa. Työskentely on kehittävää ja oppimista edistävää.
Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Koska lähiopetuksessa kuitenkin tapahtuu oleellista oppimista esillä olevan aihealueen käsittelyä laajentamalla ja syventämällä, vaikuttaa lähiopetuksesta poissaolo lineaarisesti alentavasti arvosanaan siten, että kaikilta lähiopetuskerroilta poissaolo johtaa suorituksen hylkäämiseen.
Suoriutuakseen hyväksytysti kurssista tulee ryhmätehtävien ja eTentin olla hyväksytysti suoritettuja.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei ole osallistunut yhteenkään lähiopetuskertaan tai eTentti on hylätty, suoritus hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija hyödyntää faktatietoja puutteellisesti.
Oppimistavoitteet noudattavat ohjeiden ja toimeksiannon tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista ja hyödyllistä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää.
Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja sekä kehittämismenetelmiä ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Tuotos tai sen osat osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan, on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.