Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristö (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011512-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 90

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Arto Manninen
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja käyttää markkinoinnin eri kilpailukeinoja käytännön tilanteissa
- hyödyntää markkinointiviestintää yrityksen toiminnassa
- analysoida ja suunnitella B2B-markkinoinnin rakenteen, tavoitteet ja toimintatavat
- analysoida digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksiakuluttajamarkkinoinnissa
- osaa suunnitella digitaalista markkinointia kuluttajamarkkinoinnissa.

Sisältö

Täsmennetään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt
-oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op=270h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetus: Opettajan luennot, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Itsenäiset ryhmätyöt

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja käyttää markkinoinnin eri kilpailukeinoja käytännön tilanteissa
- tunnistaa brändin elementit ja hyödyntää niitä brändin rakentamisessa ja johtamisessa
- ymmärtää erilaisia digitaalisia liiketoimintamalleja
- analysoida yritysten asiakassuhdemarkkinointia (digi, CRM)

Sisältö:
17.1: Brändin rakentaminen ja johtaminen (Marianne)
14.2.: Markkinoinnin kilpailukeinot (Marianne)
17.4: Digitaliset liiketoimintamallit (Arto)
8.5: CRM (Arto)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektion kirjoittaminen hyväksytty/hylätty
Markkinointisuunnitelman laajentaminen kilpailukeinoilla 25 %
Brändin rakentaminen ja johtaminen 25 %
Digitaaliset liiketoimintamallit 25%
CRM 25 %

Opiskelijan aktiivisuus (voi nostaa tai laskea arvosanan yhden pykälän verran)
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli kirjallisuusreflektio tai jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiinimaisia.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunneilla.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiviteettia tunneilla.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomaisella tasolla.