Siirry suoraan sisältöön

Tiimijohtaminen ja -viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011540-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

16.09.2019 - 11.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Taru Kankaanpää

Ryhmät

  • PLIISS17LK
    PLIISS17LK

Tavoitteet

Opiskelija osaa kehittää tiimiyritykselle toimivan organisaation yhdessä muiden kanssa ja johtaa yritystä tavoitteellisesti yrityksen vision suuntaan. Opiskelija ymmärtää itsensä johtamisen merkityksen ja sen edellytykset. Opiskelija osaa soveltaa käytännön johtamistilanteisiin uusia johtamisteorioita.

Sisältö

- tiimin tavoitteellinen johtaminen kohti yhteistä visiota
- omien vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen johtajana, oman johtajuuden kehittäminen
- johtamisteoriat ja niiden soveltaminen tiimissä

Oppimateriaalit

Heinonen, Sirkku; Pentti, Päivi & Klingberg, Rea. (2012). Kaikkien aivot käyttöön (ekirja löytyy Finnasta)
Opintojakson luentomateriaalit ja artikkelit löytyvät Optimasta (myös englanninkielistä materiaalia)

Opetusmenetelmät

Innovaatiopedagogiikka, aktivoivat oppimis- ja opetusmenetelmät, työelämälähtöiset tehtävät, itsereflektointi, teoriaan tutustuminen ja sen soveltaminen käytäntöön, verkkotyöskentely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 44 (28.10.).
Opintojakson tehtti pohjautuu koko opintojakson sisältöön (lähitunnit, kirjallisuus, viikkotehtävät).

1. uusintatentti 18.11. klo 13-15
2. uusintatentti 2.12. klo 12-14

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka, käänteinen opetus, ryhmä-/parityöskentely, itsereflektointi, työelämäyhteistyö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija kerää opintojakson tuotoksia (tunnilla tehtävät harjoitukset, viikkotehtävät, erikseen arvioitavat tehtävät) portfolioonsa, joka on Optiman henkilökohtainen päiväkirja.
- Tunnilla tehtävät harjoitukset
- Henkilökohtaiset oppimistehtävät
- Ryhmä-/paritehtävät
- Tentti
Opiskelijalle opintojakson työmäärä on noin 135 tuntia.
Lähikerrat (18 tuntia)
Lähikertojen etukäteismateriaaleihin tutustuminen ja valmistautuminen (17 tuntia)
Itsenäiset tehtävät ja verkkotyöskentely (40 tuntia)
Ryhmätyöt (20 tuntia)
Kirjallisuuteen perehtyminen (20 tuntia)
Tentti (20 tuntia)

Sisällön jaksotus

Kurssi alkaa 16.9. ja sisältää kuusi lähikertaa maanantaisin klo 13-16 (ei viikolla 42).
Opintojaksossa keskitytään seuraaviin osa-alueisiin:
- uuden ajan johtajuus, valmentava tiimijohtajuus ja oma johtajuus
- tiimin vetäjän arki
- toimivat ryhmät ja tiimidynamiikka
- ajattelua edistävä vuorovaikutus tiimissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat osa-alueet ovat:
- valmistautuminen lähitunneille, aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen lähitunneilla
- oppimistehtävät tehty annettujen ohjeiden mukaisesti
Kaikki oppimistehtävät pitää suorittaa hyväksytysti.
Koska lähitunneille valmistaudutaan etukäteen ja tietoa syvennetään yhdessä lähituntien aikana, edellytyksenä on osallistuminen lähitunneille.
Jos erikseen arvioitava (0-5) tehtävä palautetaan myöhään, tehtävän arvosana laskee -1:llä.
Kaikki viikkotehtävät pitää palauttaa ja vain annetun aikataulun mukaisesti palautetut viikkotehtävät huomioidaan arvioinnissa.
Mahdolliset rästitehtävät pitää palauttaa marraskuun aikana.

Hylätty (0)

Kaikki opintojakson tehtäviä ei ole ole palautettu ja suoritettu hyväksytysti.
Opiskelija ei ole osallistunut juurikaan lähitunneille (osallistuminen alle 50%, osallistuminen lähitunneille tarkoittaa läsnäoloa alusta loppuun asti) eikä ole ollut näin ollen valmis kehittämään ja syventämään omaa ja toisten tiimijohtajuutta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
•tunnistaa johtajuusteorioiden kehityksen kohti uutta johtajuutta
•tunnistaa tehokkaan tiimityöskentelyn perusteet ja tiimin vetäjän tehtävät
•osallistuu ryhmätyöskentelyyn
•tunnistaa tyypillisiä haasteita tiimityöskentelyssä
•johtaa omaa työskentelyään
•arvioi omaa toimintaansa
Tehtävissä on selkeitä puutteita ja niitä ei ole palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
•ymmärtää johtajuuden muutoksen
•johtaa omaa toimintaansa ammattimaisesti
•viestii ja työskentelee tehokkaasti ryhmässä
•tunnistaa ja pystyy ehdottamaan ratkaisuja tyypillisiin tiimityöskentelyn haasteisiin
•arvioi omaa toimintaansa, reflektoi oppimaansa ja löytää henkilökohtaisia kehittämiskohteita
•pystyy perustelemaan näkemyksensä
Tehtävät on tehty ohjeiden mukaan ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotokset jääneet yleiselle tasolle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
•ymmärtää johtajuuden muutoksen ja soveltaa oppimaansa omaan toimintaansa
•arvioi omaa toimintaansa, reflektoi oppimaansa, löytää henkilökohtaisia kehittämiskohteita ja muuttaa omaa toimintaansa niiden mukaisesti.
•osallistuu ja johtaa ryhmän toimintaa aktiivisesti ja tavoitteellisesti.
•ymmärtää vuorovaikutuksen merkityksen, on valmis kuuntelemaan erilaisia näkemyksiä ja fasilitoimaan ryhmän työskentelyä
Tehtävät tehty ohjeiden mukaisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotokset sisältävät pohdintaa, esimerkkejä ja osoittavat kykyä perustella omat näkemyksensä.