Siirry suoraan sisältöön

Kilpailukyvyn kehittäminen hyvinvointimatkailussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011588-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.12.2019 - 27.03.2020

Ajoitus

10.03.2020 - 27.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • roo.sv

Paikat

12 - 20

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PLIITS18TWB
    PLIITS18TWB

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen kilpailukyvyn kannalta
- kehittää hyvinvointimatkailuyrityksen kilpailukykyä kumppanuuksia, verkostoja sekä tutkimustietoa hyödyntämällä
- tulkita sekä hyödyntää hyvinvointimatkailuyrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen

Sisältö

- hyvinvointimatkailun kilpailukykymallit
- hyvinvointimatkailuyrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
- matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä

Oppimateriaalit

LUKUPIIRIMATERIAALIT
Visit Finland 2019. Suomen matkailun digitiekartta, 1. päivitys 11/2019.
Visit Finland/Asta Laaksonen 2019. Coast and Archipelago -suuraluestrategia
TUKES-ohje 2/2015. Ohjelmapalveluiden turvallisuuden edistäminen
Visit Finland 2019. Digitaalisten kanavien ABC.
Visit Finland 2020. Archipelago Region Pack -diat.
Maa- ja metsätalousministeriö. 2018. Jakamistalous saaristo-, rannikko- ja vesistöalueiden mahdollisuutena –selvitys, luvut (luvut 4, 5 , 6, 9, 10 ja 11)
Beritelli & Laesser 2018. Destination logo recognition and implications for intentional destination branding by DMOs: A case for saving money.
Visit Finland 2019. Matkailun suuralueet. (Saatavilla: https://www.businessfinland.fi/4a5d1c/contentassets/321be2a88f064af69a6bd3b9fb1217e1/matkailun-suuralueet---paakaupunkiseutu-2018.pdf)
Pesonen, Juho 2019. Branding in Tourism: What is needed to be a tourism brand.

RYHMÄTENTTIMATERIAALI
Avainluennot
Lukupiirin esitysmateriaalit
Työ- ja elinkeinoministeriö 2019. Yhdessä enemmän - kestävää kasvua ja uudistumista Suomen matkailuun. Suomen matkailustrategia 2019 - 2028 ja toimenpiteet 2019 - 2023. (Saatavilla: http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161906/TEM_2019_60.pdf?sequence=4&isAllowed=y)

Dvorak, D., Saari, S. & Tuominen, T. (eds.) 2014. Developing a Competitive Health and Well-being Destination. Available at:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165404.pdf, chapter 5 s. 90 - 163 poislukien case-kuvaukset)

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, lukupiiripurussa, avainluennoilla, projektiohjauksissa sekä yritystapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista. Opintojakso toteutetaan kaksikielisesti suomeksi ja ruotsiksi yhteistyössä Yrkeshögskolan Novian matkailuopettajien ja -opiskelijoiden kanssa. Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa (= Coastal Bootcamp-hanke/Paraisten kaupunki) hyödyttävällä tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Pienryhmätentti 7.4.2020, uusintakertojen ajankohdat sovitaan tarvittaessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen työelämäyhteistyötä ja TKI-integrointia (Coastal Bootcamp-hankkeen/Paraisten kaupungin toimeksianto liittyen Nauvon ja Korppoon matkailukeskittymiin). Arviointi koostuu itse-, vertais-, opettaja- ja toimeksiantaja-arvioinnista. Opintojaksolla hyödynnetään itse- ja vertaisarvioinnissa innovaatiokompetensseja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lukupiiri ja siihen liittyvä suullinen esitys
Työelämäprojekti (ks. kohta arviointi, jossa eritelty projektiin liittyvät tuotokset)
Pienryhmätentti
Opiskelijan laskennallinen työmäärä yht. 133 h.
Lukujärjestykseen merkitty lähiopetusta, projektiin litityvä matka Nauvoon ja Korppooseen, projektiryhmien ohjausta sekä itsenäistä ryhmätyöskentelyä yhteensä n. 70 h. Itsenäistä, ei lukujärjestykseen merkittyä työtä noin 63 h.

Sisällön jaksotus

TAVOITTEET
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää hyvinvointimatkailuyrityksen kilpailukykyä kumppanuuksia, verkostoja sekä tutkimustietoa hyödyntämällä
• tulkita sekä hyödyntää hyvinvointimatkailuyrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen
SISÄLTÖ
• hyvinvointimatkailun kilpailukykymallit
• hyvinvointimatkailuyrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• matkailukohteen ja yritystason brandin johtaminen sekä markkinointiviestintä

ALUSTAVA AIKATAULU
ti 10.3. klo 9 – 12 Telle Tuominen ja Susanna Saari (toteutussuunnitelman esittely ja lukupiirin ohjeistus, Susanna: bränding.

to 12.3. klo 10.15 – 10.45 Telle: asiakaskokemuksen johtaminen, älykäs liikkuminen. Siirtyminen Noviaan/Henrikinkatu 7, jossa yhteinen projektialoitus klo 11.15 – 13, briiffi, lounastauko+ryhmäytyminen, projektityöskentelyn aloitus

ti 17.3. klo 9 – 12, lähtötilanneanalyysin tekoa ja/tai lukupiiriesityksen tekoa, Telle & Susanna ohjaavat

to 19.3. Korppoo-Nauvo, lähtö klo 10.00 Henrikinkatu 7, bussissa matkalla lähtötilanneanalyysin suullinen purku
pe 20.3. Korppoo – Nauvo, takaisin Turussa noin klo 15.05.

ti 24.3. klo 9 – 11 lukupiiriesitysten viimeistely, Telle: matkailukohteen johtamisesta 11 – 11.45, lukupiiriesitykset 12.15 – 14.

to 26.3. klo 9.15 – 10.15 Susanna: ”Distribution” novialaiset AMK:iin 10.30 – 13 Telle: matkailukohteen kilpailukykymalli, Susanna: strateginen johtaminen, klo 13 – 14 itsenäistä työskentelyä

ti 31.3. klo 12 – 16 itsenäistä ryhmätyötä

to 2.4. klo 9.15 – 10 Susanna: Distribution jatkuu, 10.30 – 13 Noviaan, jonka jälkeen itsenäistä projektityöskentelyä

ti 7.4. pienryhmätentti 9 – 12 (soveltava) Susanna, itsenäistä ryhmätyöskentelyä 12 – 14

ti 14.4. klo 9 - 12 itsenäistä projektityöskentelyä, klo 13 - 16 Telle ja Susanna ohjaavat

to 16.4. Novialaiset AMK:iin 10.30 – 13 projektiohjausta, Susanna

ti 21.4. 9 - 11 itsenäistä projektityöskentelyä, 11 – 13 Telle ohjaamassa, (kansantalous alkaa klo 13)

to 23.4. 9 - 13 itsenäistä projektityöskentelyä, klo 13 – 16 Novialaiset tulevat AMK:iin: projektiesityksiä. Susanna ja Telle paikalla, tilaisuus samalla ”lukiomaistiainen”

ti 28.4. 9- 11 projektityöskentelyä, Telle ohjaa, itse- ja vertaisarviointi, itsenäistä ryhmätyöskentelyä klo 11 – 13

Varalla: ti 5.5. 9 – 12 Susanna ja Telle

Viestintäkanava ja lisätietoja

Nauvoon ja Korppooseen suuntautuvan projektimatkan osalta kustannetaan opiskelijoille hankerahoituksella yöpyminen, bussikuljetukset, opastus sekä 19.3. lounas ja 20.3. aamiainen sekä lounas.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Lukupiiri + suullinen pari- tai pienryhmäesitys (24.3.2020), numeerinen arviointi 1 - 5, painoarvo 25 % kokonaisarvosanasta
2. Tietoperustaa käytäntöön soveltava pienryhmätentti (7.4.2020), numeerinen arviointi 1 - 5 (opettaja-, itse- ja vertaisarviointi) , painoarvo 25 % kokonaisarvosanasta
2. Työelämäprojekti, numeerinen arviointi 1 - 5, painoarvo 50 % kokonaisarvosanasta. Projektissa arvioinnin kohteena:
- projektisuunnitelma ?? hyväksytty/täydennettävä
- kohteen lähtötilanneanalyysi ja sen suullinen esitys bussissa 19.3.2020, hyväksytty/täydennettävä
- projektin tulokset/kehittämisehdotukset toimeksiantajalle (kirjallinen tuotos + suullinen esitys, 23.4.2020), ryhmien välinen ristiinarviointi (painopisteenä vielä viimeistelyä vaativat kohdat toimeksiantajalle palautettavissa tuotoksissa) sekä ryhmän itse- ja vertaisarviointi oppimisesta suhteessa opintojakson tavoitteisiin, viimeisteltyjen tuotosten ja itse- sekä ryhmän sisäisten vertaisarviointien dead line 7.5.2020.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Opiskelija/ryhmä hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman suuntaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Opiskelijaryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee kohtalaisesti jakamaan tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yritysyhteistyötä. Ryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Toimeksiantajalle esitettävä lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai omien havaintojen avulla. Lopputulos sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle ja sen kokonaisrakenne ja -ilme on varsin looginen ja ymmärrettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5: Opiskelijaryhmä toimii aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yrittäjäyhteistyötä hyödyntäen. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko projektin aikana. Lopputulos on asiakaslähtöinen, innovatiivinen ja toimeksiantajalle arvokas ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä ammattimaisen viimeisteltyjä.