•   Liiketoiminnan kehittäminen 3011605-3006 17.08.2022-31.12.2022  5 op  (MLIITS21) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opintojaksolla analysoidaan nykyistä ja tulevaisuuden kilpailu- ja toimintaympäristöä.
    Opiskelija osaa
    - analysoida kilpailijoita ja hyödyntää löydöksiä kehittämistyössä
    - soveltaa erilaisia liiketoiminnan kehittämismenetelmiä
    - kuvata tulevaisuuden trendejä
    - kehittää toimintaa skenaariotyöskentelyn avulla.
    Edeltävyysehdot
    1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
    Opintojakson sisältö
    - Miten kilpailevien yritysten tuntemusta voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä

    - Millaisia kehitystrendejä on havaittavissa

    - Miten tulevaisuuden tutkimusta voidaan hyödyntää kehittämistyössä

    - Miten skenaarioiden avulla kehitetään liiketoimintaa

    - Millaisia työkaluja käytetään liiketoiminnan kehittämisessä

    Vastuuopettaja

    Arja Keltaniemi

    Oppimateriaali

    Monipuoliset tuoreet tulevaisuuden ennakointiin ja näkökulmiin liittyvät lähteet.
    Kirjapiirin kirjat esitellään opintojakson alussa.

    Oppimismenetelmät

    - Työpajatyöskentelyä
    - Ideointimenetelmät
    - Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
    - Kirjapiiri
    - Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
    - Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
    - Itsenäinen tiedon haltuunotto
    - Oman työn kehittäminen

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät

    Tulevaisuuskatsaus, osallistuminen lähijaksojen työskentelyyn sekä pienryhmätyöskentelyyn.
    Tulevaisuuskatsauksen tarkemmat arviointikohteet ja kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
    Pienryhmäkohtainen kirjaesitys.

    Opetuskieli

    Suomi

    Ajoitus

    17.08.2022 - 31.12.2022

    Ilmoittautumisaika

    01.06.2022 - 26.08.2022

    Ryhmä(t)
    • MLIITS21
    Opiskelijamäärä (min - max)

    15 - 30

    Vastuuyksikkö

    Tekniikka ja liiketoiminta

    Lisätietoja

    Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot, mutta voit ennakkoon tiedustella tämän opintojakson mahdollisuutta suorittaa omana opintojaksonaan.

    Koulutus

    Liiketalouden koulutus

    Toimipiste

    Kupittaan kampus

    TKI-osuus

    4 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

    Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.

    Pedagogiset toimintatavat

    Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omien tavoitteiden asettamiselle.
    Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
    Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
    Kirjapiiri pienryhmän valitsemasta kirjasta aktivoiva loppuesitys muulle ryhmälle.
    Tulevaisuuskatsaus kiinnostuksen kohteena olevaan toimialaan.

    Sisältö ja ajoitus

    Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm.tulevaisuusnäkökulma, tulevaisuuden ennakointi ja menetelmiä, yrityksen toimintaympäristö, sekä omavalintaisia teemoja. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, jota sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 1.

    Arviointikriteerit
    Hylätty (0)

    Ei osallistumista lähijaksoille.
    Tehtäväpalautuksia tekemättä tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    • Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
    • Opiskelija tietoperusta puutteellisesta ja pääosin referoivaa, ilman soveltamisen näkökulmaa.
    • Oppimistavoitteet noudattavat opetussuunnitelman ja asetettuja tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    • Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
    • Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista että hyödyttävää.
    • Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
    • Tuotoksen esittäminen on loogista ja selkeää.
    • Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

    Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

    • Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
    • Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
    • Tuotos ja tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
    • Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
    • Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.