Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeinen tuotekehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011664-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 15.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Maija Nolvi
  • Ari Jolkkonen

Ryhmät

  • PLIITS18mar
    PLIITS18mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu sekä sitä tukevat johdantoluennot ja luentojen ennakkotehtävät
Palveluprosessin analysointi asiakaskokemuksen näkökulmasta
Palveluprosessin analyysi asiakkaan ja tuottajan näkökulmasta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 43, uusinta sovitaan opintojakson alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitapaamiset, harjoitukset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektitehtävät ja niiden tulosten raportointi (60 tuntia)
Tuotekehityksen perusteiden opiskelu (75 tuntia)

Sisällön jaksotus

Tavara ja palvelu tuotteena
Tuotekehitysprosessien malleja ja niiden käyttökokemuksia
Asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava aineisto: Tentti sekä projektitehtävien tekeminen ja raportointi
Jakson arvosana = 0,5*tenttiarvona + 0,5* projektitehtävän arvosana, kun tentti,projektitehtävä ja tuntitehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Arvioinnin kohteena on asiakaskeskeisen tuotekehityksen perusteiden tuntemus, kyky koota tietoa asiakaskokemuksesta, kyky suunnitella palveluprosessin analyysi sekä kyky toteuttaa analyysi ja raportoida tulokset

Hylätty (0)

Tenttitehtävien ja / tai projektitehtävien suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja projektitehtävien suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tentti ja projektitehtävät on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.