Siirry suoraan sisältöön

Asiakaskeskeinen tuotekehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011664-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 14.03.2022

Ajoitus

07.03.2022 - 10.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Anne-Marie Jünger
  • Sanna Merisalo

Ryhmät

  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää kannattavia, asiakaskeskeisiä ja innovatiivisia ratkaisuja
- soveltaa tuotteiden ja palveluiden erilaistamista kilpailukeinona
- soveltaa tuotekehityksen prosessimalleja käytäntöön.

Sisältö

- tuote ja tuotekehitys kilpailukeinona
- asiakasymmärryksen ja kilpailutilanteen merkitys yrityksen tarjooman kehittämisessä
- tuotekehityksen prosessimallien soveltaminen

Oppimateriaalit

Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu.
Lukupiirien materiaalit.
Opettajan jakama materiaali.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintatentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

-Luennot. lukupiirit ja työpajat
-Opiskelu- ja opetusmateriaalit
-Oppimistehtävät ja esitykset
-Työpajojen harjoitukset

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h:
- kirjallisuuteen perehtyminen ja lukupiirit
- luennot
- ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit
- esitykset

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy tuotekehitysmenetelmien perusteisiin. Opiskelijat suunnittelevat ryhmätyönä innovatiivisia ratkaisuja arkipäivän ongelmiin. Opiskelijat esittelevät ratkaisunsa ja saavat palautetta (vertaispalaute, opettajan palaute).

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella uuden tuotteen/palvelun tuotekehitysmenetelmiä tai palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen
- osaa laatia projektisuunnitelman ja -raportin
- osaa suunnitella esittelymateriaalia
- osaa laatia myyvän esityksen
- osaa toimia ryhmän jäsenenä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisarvosana muodostuu ryhmä- ja yksilötehtävistä, niihin liittyvästä vertaisarvioinnista sekä aktiivisesta osallistumisesta yhteisissä tapaamisissa. Läsnäolo yhteisissä tapaamisissa vähintään 50%, jotta kurssista voi päästä läpi. Tehtävien palautus myöhässä vaikuttaa arviointiin.

Projektisuunnitelma 20%
Projektiraportti 20%
Projektin esitykset ja esitysmateriaali 10%
Yksilötehtävä 15%
Monivalintatentti 10%
Aktiivinen osallistuminen 25%

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen ja tehtävien tekemiseen. Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu tai niitä ei ole suoritettu hyväksytysti.
Osallistunut alle 50% yhteisiin tapaamisiin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin liiketoiminnassa
- tunnistaa tuotekehitysprosessin vaiheet (projektisuunnitelma)
- omaa tuotekehityksen perustaidot (projektiraportti)
- osaa laatia uudesta tuotteesta ymmärrettävän esitysmateriaalin

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa, mutta ei osallistu tunneilla käytävään keskusteluun.
Kaikki tehtävät on palautettu, mutta niissä on selkeitä puutteita ja tuotokset jäävät hyvin yleiselle tasolle.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu tunneilla käytävään keskusteluun. Aktiivinen rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan. Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää tuotekehityksen roolin ja eri vaiheet liiketoiminnassa
- osaa soveltaa tuotekehitysmenetelmiä käytäntöön
- osaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja markkinoiden tarpeeseen
- osaa huomioida ja toimia aktiivisessa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa uutta tuotetta/palvelua suunniteltaessa
- osaa esitellä uuden tuotteen/palvelun vaikuttavasti
- toimii ryhmässä aktiivisessa roolissa

Opiskelija on läsnä yhteisissä tapaamisissa ja osallistuu aktiivisesti tunneilla käytävään keskusteluun.
Opiskelijalla on vahva rooli tuotoksissa ja esityksissä.
Opiskelija osaa soveltaa oppimateriaalia käytännön esimerkkeihin.
Kaikki tehtävät on palautettu ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.