Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintamallit ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011665-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 27.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • PLIITS17mar
    PLIITS17mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt
-vertaispalautteen antaminen ryhmätöistä
Lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtävän eli kirjareflektion.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: Lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Itsenäiset ryhmätyöt: Liiketoiminta-analyysi ja -suunnitelma sekä markkinointisuunnitelman tekeminen ja näiden esittelyt, loppuraportin kirjoittaminen)

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida yrityksen liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa ja kehittää tätä
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
Sisältö
- liiketoimintamallin analysointi ja kehittäminen
- markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa.
Ajoitus: Opintojaksa alkaa etätehtävällä viikolla 36. Lähiopetus 11.9. - 27.11.2019 keskiviikkoisin klo 13-15.Ei opetusta viikolla 42.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjareflektion kirjoittaminen hyväksytty/hylätty
Liiketoiminta-analyysin tekeminen ja esittely 40 %
Markkinointisuunnitelman tekeminen ja esittely 30 %
Loppuraportin kirjoittaminen 30 %
Opiskelijan aktiivisuus (voi nostaa tai laskea arvosanan yhden pykälän verran)
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli kirjareflektio, liiketoiminta-analyysin ja -suunnitelman esittely, markkinointisuunnitelman esittely tai loppuraportti hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Liiketoiminta-analyysi ja -suunnitelma ja markkinointisuunnitelma eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiinimaisia.
Loppuraportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma on tyydyttävä.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Liiketoiminta-analyysi ja -suunnitelma sekä markkinointisuunnitelma ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja hyödyllisiä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia..
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunnilla.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja liiketoiminta-analyysi ja -suunnitelma sekä markkinointisuunnitelma ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja luovia.
Ryhmätyöskentely on dialogista, innovatiivista ja aktiivista.
Opiskeljan tuntiaktiviteetti on erinomainen.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomainen.