Business Models and Marketing (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011665-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 14.09.2020
Ajoitus
05.10.2020 - 11.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MODDigitalizationInBusinessMODDigitalizationInBusiness
-
VAIHTOS20YRMYVAIHTOS20YRMY
-
PLIITS18marPLIITS18mar
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
Sisältö
- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa
Oppimateriaalit
Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
Opettajan materiaali
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt ja pitchaukset
-vertaispalautteen antaminen ryhmätöistä
Lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtävän eli kirjareflektion.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista ja oppimista. Palautteen antamisen kehittäminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: Lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt sekä pitchaukset
Itsenäiset ryhmätyöt: Liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman tekeminen, loppuraportin kirjoittaminen, esittelyjen ja pitchausten valmistelu.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida yrityksen liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa ja kehittää tätä kohderyhmän mukaisesti
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
-esittää ja pitchata myyvästi
-kuvata prosessia kirjallisesti
Sisältö
- liiketoimintamallin analysointi ja kehittäminen
- markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa
-esittely- ja pitchaustaitojen kehittäminen
-prosessin raportointi
Ajoitus: Opintojaksa alkaa etätehtävällä. Lähiopetus 20.10.-8.12.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kohteet:
Kirjareflektion kirjoittaminen 10 %
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen ja esittely 30 %
Markkinointisuunnitelman tekeminen ja pitchaus 30 %
Loppuraportin kirjoittaminen 30 %.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opiskelijan aktiivisuus (voi nostaa tai laskea arvosanan yhden pykälän verran)
Hylätty (0)
Mikäli jokin arvioitavista kohteista eli kirjareflektio, liiketoimintasuunnitelman esittely, markkinointisuunnitelman pitchaus tai loppuraportti hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esittely ja pitchaus ovat rutiinimaisia.
Loppuraportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja hyödyllisiä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Esittely ja pitchaus ovat selkeitä ja myyviä.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunnilla.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on sujuvalla tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja liiketoimintasuunnitelma sekä markkinointisuunnitelma ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esittely ja pitchaus ovat myyviä, inspiroivia ja luovia.
Ryhmätyöskentely on dialogista, innovatiivista ja aktiivista.
Opiskeljan tuntiaktiviteetti on erinomainen.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.