Siirry suoraan sisältöön

Business Models and Marketing (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011665-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 14.09.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 11.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MODDigitalizationInBusiness
    MODDigitalizationInBusiness
  • VAIHTOS20YRMY
    VAIHTOS20YRMY
  • PLIITS18mar
    PLIITS18mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt ja pitchaukset
-vertaispalautteen antaminen ryhmätöistä

Lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtävän eli kirjareflektion.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista ja oppimista. Palautteen antamisen kehittäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: Lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt sekä pitchaukset
Itsenäiset ryhmätyöt: Liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman tekeminen, loppuraportin kirjoittaminen, esittelyjen ja pitchausten valmistelu.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida yrityksen liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa ja kehittää tätä kohderyhmän mukaisesti
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
-esittää ja pitchata myyvästi
-kuvata prosessia kirjallisesti

Sisältö
- liiketoimintamallin analysointi ja kehittäminen
- markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa
-esittely- ja pitchaustaitojen kehittäminen
-prosessin raportointi

Ajoitus: Opintojaksa alkaa etätehtävällä. Lähiopetus 20.10.-8.12.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjareflektion kirjoittaminen 10 %
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen ja esittely 30 %
Markkinointisuunnitelman tekeminen ja pitchaus 30 %
Loppuraportin kirjoittaminen 30 %.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opiskelijan aktiivisuus (voi nostaa tai laskea arvosanan yhden pykälän verran)

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioitavista kohteista eli kirjareflektio, liiketoimintasuunnitelman esittely, markkinointisuunnitelman pitchaus tai loppuraportti hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esittely ja pitchaus ovat rutiinimaisia.
Loppuraportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja hyödyllisiä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Esittely ja pitchaus ovat selkeitä ja myyviä.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunnilla.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on sujuvalla tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja liiketoimintasuunnitelma sekä markkinointisuunnitelma ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esittely ja pitchaus ovat myyviä, inspiroivia ja luovia.
Ryhmätyöskentely on dialogista, innovatiivista ja aktiivista.
Opiskeljan tuntiaktiviteetti on erinomainen.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.