Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminnan käynnistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011668-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2020 - 11.12.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 03.01.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kai Schleutker
  • Maria Välivirta Havia
  • Päivi Killström

Ryhmät

  • PLIITS19BA
    PLIITS19BA

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa tiimissä ja yksilöinä vahvuuksia ja kehittämisen haasteita ja hyödyntää resursseja liiketoiminnassa
- osaa toimia tuottavasti eri rooleissa yrityksessä
- tuntee ja osaa hoitaa yrityksen liiketoiminnan käytännön asiat
- osaa toimia yrityksen liiketoimintaympäristössä (lakien ja käytäntöjen) vaatimusten mukaan
- hankkii yritykselle kontakteja ja verkostoituu.
Yrityksen brändin luominen.

Sisältö

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta
Osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen
Osuuskuntatoiminnan käynnistäminen ja pyörittäminen
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Ohjattu pienryhmätyöskentely.

Oppimateriaalit

Yrityksen perustamiseen ja liiketoiminnan käynnistämiseen liittyvät materiaalit
Johannes Partanen: Tiimiyrittäjän ja tiimivalmentajan Parhaat kirjat
Hallitustyön materiaalit
Opiskelijat etsivät aktiivisesti toteutuksessa tarvittavaa tietoa

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä.
Yritystoiminnan käynnistämisessä opiskelija tutustuu yrityspalveluihin (mm. Potkuri ja SparkUp), kokouskäytäntöihin, yrityksen perustamistyökaluihin ja aloittavan yrittäjän oppaisiin, viestinnän työkaluihin ja tiimityön työkaluihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opiskelija osoittaa oppimistaan koko opintojakson ajan osuuskunnassaan ja BisnesAkatemiassa. Oppiminen ja tuotokset esitetään portfoliossa:
- oppimissopimus
- projekteissa tehdyt tuotokset
- saadut palautteet
- kirjareflektiot ja muut tiedon hankintaan liittyvät reflektiot (luennot, vierailut, ym)
- oppimisen reflektointia
- muut asiat, joiden opiskelija arvelee vaikuttavan arviointiin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan BisnesAkatemian tiimioppimisympäristössä. BisnesAkatemiassa käytetään nelivetomallia, johon kuuluvat treenit, liiketoiminta, lukeminen sekä oppimissopimus.
Treeniaiheet syntyvät osuuskunnan liiketoiminnan tarpeista ja ajankohtaisista aiheista. Treeniaiheitä keksitään luovasti ja innovatiivisesti. Lisäksi, vinkkejä treeniaiheisin voi kysyä valmentajilta, apuvalmentajilta ja toiselta tiimiltä. Osuuskunta hankkii aktiivisesti asiakkaita ja verkostoituu monipuolisesti elinkeinoelämän kumppaneiden kanssa. Tiimi on tärkeä oppimisen yksikkö ja vastuu oppimisesta on kaikilla tiimin jäsenillä. Valmentaja tukee tiimiä ja sen jäseniä oppimaan ja kehittymään. Olennainen osa oppimista on palautteen hyödyntäminen asiakkailta, projektiryhmältä sekä valmentajilta. Opiskelija reflektoi myös itse tekemistään ja oppimistaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarkoitettu BisnesAkatemian osuuskunnissa työskenteleville opiskelijoille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yritystoiminta ja oppisen työkalut nelivetomallin mukaan. Kokonaistyömäärä viidelle opintopisteelle on noin 135 tuntia: työtunteja on tultava vähintään 100 tuntia (aktiiviset työtunnit, treenit, lukupiirit, raportointi portfolion muodossa), tämän lisäksi tiedonhankintaa 35h. Opiskelijan työmäärä perustuu tiedonhankintaan, aktiivisiin työtunteihin, viikoittaisiin treeneihin ja luettuihin kirjoihin/materiaaleihin. Osallistuminen treeneihin on pakollista. Jos jostakin syystä opiskelija ei pääse oman tiimin treeneihin, poissaolo korvataan osallistumalla jonkun rinnakkaisryhmän treeneihin. Opiskelija kirjaa työtuntinsa tuntikirjanpitoon. Opintopisteet muodostuvat tehdyn tuntimäärän ja saavutettujen tuotosten perusteella. Tehdyt tuotokset esitetään portfoliossa.

Sisällön jaksotus

Yrittäjän roolin omaksuminen ja innovatiivinen liiketoiminta.
Osuuskuntalakiin ja sidosryhmiin perehtyminen ja muihin ok-perustamiseen tai haltuunottoon vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen.
Osuuskunnan perustaminen ja liiketoiminnan käynnistäminen.
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen ja ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Yksilötaso: Opiskelija osallistuu yhteisesti sovittaviin kokouksiin, keskusteluihin ja muihin aktiviteetteihin. Opiskelija soveltaa teoriaa käytäntöön tietoisesti ja tavoitteellisesti sekä niin, että opiskelija pystyy todentamaan oppimansa ja tekemänsä portfoliossaan. Opiskelijan tulee aktiivisesti työskennellä liiketoiminnassa ja projekteissa ja edistää osuuskunnan tavoitteita. Opiskelija huolehtii omalta osaltaan positiivisen tiimihengen luomisesta ja säilymisestä.
Hän laatii lukuohjelman tukemaan omaa ammatillista kehittymistään.
Opiskelija lukee sovitut kirjat ja muut materiaalit. Opiskelija etsii aktiivisesti tarvitsemaansa tietoa.
Opiskelija lukee ja reflektoi vähintään 4 kirjaa tai vastaavaa materiaalia. Reflektio laaditaan omaan portfolioon.
Opiskelija osallistuu treeneihin/lukupiireihin kahdesti viikossa. Poissaolo korvataan osallistumalla toisen tiimin treeneihin.
Opiskelija laatii oppimissopimuksen (osaamislausekkeet) ja käy valmentajan kanssa kehityskeskusteluja. Opiskelija pitää päiväkirjaa tekemisistään, ja kokoaa portfoliota töistään. Opiskelija osaa hyödyntää motorolaa oppimisessaan.
Tiimitaso:
Yritystoiminnassa perustetaan/otetaan haltuun yritys (Osuuskunta) ja kehitetään yritystä aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelijat luovat liiketoiminnan ja yrityksen käytännöt. Opiskelijat toteuttavat erilaista liiketoimintaa mm. asiakasprojektien ja oman liiketoiminnan muodossa. Liiketoiminta ja projektit kehittyvät nousujohteisesti. Toimintaa kehitetään ammattimaisesti, suunnittelu, seuranta ja laadunhallinta huomioon ottaen.
Opiskelija aloittaa yhdessä tiiminsä kanssa osuuskuntatoiminnan ja osallistuu omassa roolissaan yrityksen toimintaan ja kehittämiseen. Tiimi asettaa itselleen liikevaihtotavoitteen ja sopii tehtävät, joiden avulla kukin tiimissä toimii tavoitteen suuntaisesti.
Opiskelijoilla voi olla toiminnassaan eri tavoitteita ja eri rooleja. Opiskelijayrittäjä oppii ymmärtämään vaihtelevat roolinsa omistajana, hallituksessa, johtajana ja tiimiyrittäjänä.
Apuvalmentajat ovat mukana tilaisuuksissa ja yrityksen arjen pyörittämisen apuna.
Opiskelija osallistuu lukupiireihin ja jakaa tiimille hankkimaansa tietoa.
Opiskelijat ovat vastuussa 2 kertaa viikossa pidettävien treenien valmistelusta ja vetämisestä. Treenit voidaan järjestää myös BA:n ulkopuolella ja vierailijoita voidaan pyytää tiimin ulkopuolelta. Treenit ovat aktiivista tiedonrakentamista, jossa jokainen tuottaa lisäarvoa omalla panoksellaan.
Opiskelija hyödyntää motorolaa oppimisessaan.
Oppimissopimuksen tulee sisältää tiimin tavoitteita. Tiimi tukee jäsentensä tavoitteita.
Verkostot:
Opiskelija verkostoituu mm. muiden tiimiopiskelijoiden, yritysten ja muiden sidosryhmien kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija saa palautetta toiminnastaan asiakkailta, vertaisiltaan sekä valmentajalta. Hän tekee myös jatkuvaa itsearviointia ja reflektointia toiminnastaan. Arviointi kohdistuu opiskelijan toimintaan tiimissä ja projekteissa. Opiskelija laatii portfolion toiminnastaan ja tuotoksistaan. Portfolio pitää sisällään hänen tuntikirjanpitonsa, kirjareflektionsa sekä tuotoksia toiminnasta (dokumentteja, raportteja, kuvia, linkkejä, videoita, ym.). Opiskelija vakuuttaa portfoliollaan ja raportillaan osaamisensa ja oppimisensa. Portfolion laadukkuus vaikuttaa arviointiin. Portfolio esitellään tiimin yhteisessä portfoliokatselmuksessa.

Huom! Yli yhden vuoden takaisista projekteista tehtyjä portfolioita ei arvioida!

Hylätty (0)

Hyväksytyn suoritukset kriteerit eivät täyty. Opintojaksossa vaadittava työmäärä ei täyty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija/ryhmä toimii jokseenkin itsenäisesti. Opiskelija tekee töitä projektien ja oppimisen eteen ohjatusti ja muiden apuun tukeutuen.
Edistyminen oppimisen ja tekemisen suhteen on tyydyttävää tasoa.
Työssä ja tuotoksissa ei juurikaan kriittistä ajattelua eikä asioiden loogista soveltamista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija/ryhmä on aloitteellinen ja hyödyntää oman ryhmänsä osaamista ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. Opiskelija/ryhmä edistyvät oppimisessa ja tekemisessä.
Työssä ja tuotoksissa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on ollut aktiivista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä ja tukee yhteistä tiedon rakentamista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija/ryhmä hyödyntää eri ryhmien osaamista. Opiskelija/ryhmä osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja sekä osaa jäsentää tuotokset ehjäksi kokonaisuudeksi eri näkökulmia huomioiden. Opiskelija/ryhmä on vastaanottanut palautetta rakentavasti ja hyödyntänyt palautetta. Ryhmän työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Työskentely on ollut esimerkillistä ja tavoitteellista. Opiskelija luo positiivisen ilmapiirin työyhteisöönsä sekä auttaa ja kannustaa muita.