Siirry suoraan sisältöön

Kokoelmanhallinta ja käyttö (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3011672-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Kati Haanpää
  • Pauliina Isomäki

Ryhmät

  • PLIITS18kiti
    PLIITS18kiti

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- soveltaa asiakaslähtöistä aineistopromootiota kokoelmien avaamiseen
- käyttää asiakaslähtöisesti kuvailevan metatiedon menetelmiä.

Sisältö

Kuvaileva metatieto
Aineistonhankinta
Aineistoarkkitehtuuri
Asiakaslähtöinen/osallistava kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Asiakaslähtöinen aineistopromootio

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

30.3.2020
Uusintamahdollisuus 27.4.2020

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

yhteensä 405 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 135 h
Kokoelmatyö 270 h (aineistoarkkitehtuuri ja -hankinta, metatieto)
- harjoitukset 15 h
- luennot 33 h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 30 %
Kuvaileva metadata 30 %

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.