Kokoelmanhallinta ja käyttö (15 op)
Toteutuksen tunnus: 3011672-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.12.2019 - 31.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Kati Haanpää
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
PLIITS18kitiPLIITS18kiti
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella fyysisiä ja digitaalisia aineistopalveluja
- soveltaa osallistavia menetelmiä kokoelmatyössä
- käyttää kokoelmien arvioinnin ja kehittämisen menetelmiä
- soveltaa asiakaslähtöistä aineistopromootiota kokoelmien avaamiseen
- käyttää asiakaslähtöisesti kuvailevan metatiedon menetelmiä.
Sisältö
Kuvaileva metatieto
Aineistonhankinta
Aineistoarkkitehtuuri
Asiakaslähtöinen/osallistava kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit
Asiakaslähtöinen aineistopromootio
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
30.3.2020
Uusintamahdollisuus 27.4.2020
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
yhteensä 405 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 135 h
Kokoelmatyö 270 h (aineistoarkkitehtuuri ja -hankinta, metatieto)
- harjoitukset 15 h
- luennot 33 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti
Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 30 %
Kuvaileva metadata 30 %
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa ilmaisussa on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.