Siirry suoraan sisältöön

Projektityön viitekehykset ja prosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3151047-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.02.2019 - 17.05.2019

Ajoitus

03.03.2019 - 31.05.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen

Opettaja

  • Matti Kuikka
  • Teppo Neuvonen

Vastuuopettaja

Teppo Neuvonen

Ryhmät

  • YPROTK19
    Projektijohtamisen koulutus
  • YPROIK19
    Projektijohtamisen koulutus, Insinööri

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:Kuvata projektinhallinnan yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja menetelmätSoveltaa projektinhallinnan malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissaSelostaa eri mallien sertifiointivaatimuksetKehittää laadukasta projektitoimintaa eri malleihin perustuenHyödyntää projektiviitekehysten näkökulmia organisaatiokohtaisen projektijohtamisen kehittämisessäOhjata ja kehittää projektihenkilöstön osaamista

Sisältö

Projektitoiminnan ja projektijohtamisen historiaaKansainväliset ja kansalliset projektijärjestötIPMA Competence BaselinePMI Project Management Body of KnowledgePRINCE2-mallin prosessit, teemat ja periaatteetProjektijohtamiseen liittyvät ISO-standarditPerinteisen projektinjohtamisen mallitProjektityön ketterät menetelmätProjektityön prosessit eri projektiympäristöissäProjektiohjeiston laatiminen

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus ja muu oppimateriaali julkaistaan Optimassa.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima sekä opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue). Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös muuta ajankohtaista aineistoa
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön
- Opintojakson aiheisiin liittyvä ryhmäkeskustelu opintoryhmän Teams-alueella
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku ryhmissä
-> Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto
-> Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
-> Asiantuntijavierailut
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja ryhmä keskustelu tarpeen mukaan
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti
- Muiden pienryhmien palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

PMAF Foundation sertifiointikoe järjestetään 16.5.2019. Uusintamahdollisuus järjestetään syksyllä 2019.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen. Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja pohtivat erilaisiin projektijohtamismalleihin liittyviä näkökulmia. Opintojakson yhteydessä opiskelijat suorittavat yksilötehtävänä PMAF Foundation sertifikaatin josta he saavat myös kirjallisen palautteen. Ryhmätehtävänä on vahvasti elinkeinoelämään linkittyviä ja ajankohtaisista aihe. Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan asiantuntijaluennoista ja siihen liittyvästä ohjatusta keskustelusta. Tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen osaaminen ja ymmärrys käsiteltävistä asioista olisi mahdollisimman hyvin koko ryhmän käytössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän palautus tapahtuu yhdessä sovitulla tavalla, tyypillisesti korvaava tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint-esitys, Prezi-esitys tms.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 9 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarvioinnin)
- 30 h yksilötehtävä

Sisällön jaksotus

Oppimistavoitteet - Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Kuvata projektinhallinnan yleisimmät viitekehykset, standardit, mallit ja menetelmät
- Soveltaa projektinhallinnan malleja erilaisissa projekteissa ja organisaatioissa
- Selostaa eri mallien sertifiointivaatimukset
- Kehittää laadukasta projektitoimintaa eri malleihin perustuen
- Hyödyntää projektiviitekehysten näkökulmia organisaatiokohtaisen projektijohtamisen kehittämisessä
- Ohjata ja kehittää projektihenkilöstön osaamista
Opintojakson sisältö:
- Projektitoiminnan ja projektijohtamisen historiaa
- Kansainväliset ja kansalliset projektijärjestöt
- IPMA Competence Baseline
- PMI Project Management Body of Knowledge
- PRINCE2-mallin prosessit, teemat ja periaatteet
- Projektijohtamiseen liittyvät ISO-standardit
- Perinteisen projektinjohtamisen mallit
- Projektityön ketterät menetelmät
- Projektityön prosessit eri projektiympäristöissä
- Projektiohjeiston laatiminen
Opintojakson ajoitus:
Maaliskuu - Toukokuu 2019

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ja reflektointia ei arvioida.
Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä. Myös opettajat arvioivat ryhmätehtävät ja ryhmätöiden arvosana muodostuu vertaisarvion ja opettajan arvion keksiarvona.
Yksilötehtävän arvosana muodostuu suoraan PMAF sertifiointikokeessa saadun arvion perusteella.

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Opiskelija/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.