Tutkimusmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4021106-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.09.2019 - 03.11.2019
Ajoitus
28.10.2019 - 20.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 28
Koulutus
- Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus
Opettaja
- Ari Jolkkonen
Ryhmät
-
PKITIS17Kirjasto- ja tietopalvelualan päiväkoulutus S17
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- puhua tutkimuksesta käyttäen vakiintuneita käsitteitä
- määrittää tarpeellisen tutkimuksen aiheesta tiedetyn tiedon ja etsiä sen
- muotoilla aiheesta jo tiedetyn tiedon ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tutkimustehtävän
- suunnitella tutkimusasetelman, jonka avulla tutkimusongelma voidaan ratkaista luotettavasti
- määrittää tietoperustan ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tarvittavan tutkimusaineiston ja kerätä sen
- muokata aineiston analyysin mahdollistavaan muotoon
- suunnitella tutkimusraportin loogisen jäsennyksen
- tuntee analyysimenetelmien perusteita ja tietää, mistä etsiä tietoa analyysien toteuttamisesta
Sisältö
-tutkimusongelman tai –tehtävän määritteleminen-erilaisia tutkimusasetelmia-käsitteiden operationalisointi (teoriamalli – mittausmalli) aineistonkeruun edellytyksenä-empiirisen tutkimuksen aineistovaihtoehtoja-empiirisen tutkimuksen aineistonkeräysmenetelmiä-lomakekyselyn ja teemaahaastattelu aineistonkeruuvälineiden rakentaminen- tutkimusongelman ratkaisemisessa tarvittavien analyysien tuottaminen aineistosta – mitä vaihtoehtoja- tutustutaan analyysien opiskelussa hyödyllisiin tietolähteisiin
Oppimateriaalit
Johdantoluennot
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomateriaalia (linkkilista Optimassa)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelua sekä sitä tukevat johdantoluennot ja lukupiirit
Tutkimusaineiston hankinnan harjoitukset ja viikkotehtävät
Analyysien perusteiden, toteuttamisen, tulkinnan ja tulosten raportoinnin harjoitukset ja viikkotehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson alussa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähitapaamiset, harjoitukset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjatut ja itsenäiset harjoitukset / viikkotehtävät sekä niistä koottava portfolio (90 tuntia)
Tutkimuksenteon perusteiden opiskelu (45 tuntia)
Sisällön jaksotus
Tutkimustiedon ja käytäntötiedon hankintamenetelmät ja erot
Tutkimuksen tietolähteet ja niiden etsiminen
Tutkimustehtävän määrittely ja sen ratkaisun suunnittelu
Tutkimustehtävän ratkaisemisessa tarvittavan kohdetta kuvaavan tiedon hankintamenetelmät
Tutkimuksen luotettavuutta heikentävien virheiden välttäminen
Tutkimustehtävän ratkaisun etsiminen aineistoa kuvailemalla ja analysoimalla
Tutkimusraportin laatiminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava aineisto: Tentti ja harjoitusten/ viikkotehtävien portfolio
Jakson arvosana = 0,4*tenttiarvona + 0,6* portfolion arvosana, kun sekä tentti että portfolio on suoritettu hyväksytysti
Arvioinnin kohteena on tutkimuksenteon perusteiden tuntemus, kyky määritellä tutkimustehtävä ja suunnitella sen ratkaisutapoja, kyky käyttää erilaisia tutkimusaineiston kokoamismenetelmiä, kyky tuottaa kuvailuja ja analyyseja tutkimusaineistosta sekä kuvailujen ja analyysien raportointikyky
Hylätty (0)
Tentintehtävien ja / tai harjoitusten suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita,
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja harjoitusten suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tentti ja harjoitukset on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.