Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4021106-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.09.2019 - 03.11.2019

Ajoitus

28.10.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 28

Koulutus

  • Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus

Opettaja

  • Ari Jolkkonen

Ryhmät

  • PKITIS17
    Kirjasto- ja tietopalvelualan päiväkoulutus S17

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- puhua tutkimuksesta käyttäen vakiintuneita käsitteitä
- määrittää tarpeellisen tutkimuksen aiheesta tiedetyn tiedon ja etsiä sen
- muotoilla aiheesta jo tiedetyn tiedon ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tutkimustehtävän
- suunnitella tutkimusasetelman, jonka avulla tutkimusongelma voidaan ratkaista luotettavasti
- määrittää tietoperustan ja käytännöllisten tarpeiden pohjalta tarvittavan tutkimusaineiston ja kerätä sen
- muokata aineiston analyysin mahdollistavaan muotoon
- suunnitella tutkimusraportin loogisen jäsennyksen
- tuntee analyysimenetelmien perusteita ja tietää, mistä etsiä tietoa analyysien toteuttamisesta

Sisältö

-tutkimusongelman tai –tehtävän määritteleminen-erilaisia tutkimusasetelmia-käsitteiden operationalisointi (teoriamalli – mittausmalli) aineistonkeruun edellytyksenä-empiirisen tutkimuksen aineistovaihtoehtoja-empiirisen tutkimuksen aineistonkeräysmenetelmiä-lomakekyselyn ja teemaahaastattelu aineistonkeruuvälineiden rakentaminen- tutkimusongelman ratkaisemisessa tarvittavien analyysien tuottaminen aineistosta – mitä vaihtoehtoja- tutustutaan analyysien opiskelussa hyödyllisiin tietolähteisiin

Oppimateriaalit

Johdantoluennot
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomateriaalia (linkkilista Optimassa)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelua sekä sitä tukevat johdantoluennot ja lukupiirit
Tutkimusaineiston hankinnan harjoitukset ja viikkotehtävät
Analyysien perusteiden, toteuttamisen, tulkinnan ja tulosten raportoinnin harjoitukset ja viikkotehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitapaamiset, harjoitukset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjatut ja itsenäiset harjoitukset / viikkotehtävät sekä niistä koottava portfolio (90 tuntia)
Tutkimuksenteon perusteiden opiskelu (45 tuntia)

Sisällön jaksotus

Tutkimustiedon ja käytäntötiedon hankintamenetelmät ja erot
Tutkimuksen tietolähteet ja niiden etsiminen
Tutkimustehtävän määrittely ja sen ratkaisun suunnittelu
Tutkimustehtävän ratkaisemisessa tarvittavan kohdetta kuvaavan tiedon hankintamenetelmät
Tutkimuksen luotettavuutta heikentävien virheiden välttäminen
Tutkimustehtävän ratkaisun etsiminen aineistoa kuvailemalla ja analysoimalla
Tutkimusraportin laatiminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava aineisto: Tentti ja harjoitusten/ viikkotehtävien portfolio
Jakson arvosana = 0,4*tenttiarvona + 0,6* portfolion arvosana, kun sekä tentti että portfolio on suoritettu hyväksytysti
Arvioinnin kohteena on tutkimuksenteon perusteiden tuntemus, kyky määritellä tutkimustehtävä ja suunnitella sen ratkaisutapoja, kyky käyttää erilaisia tutkimusaineiston kokoamismenetelmiä, kyky tuottaa kuvailuja ja analyyseja tutkimusaineistosta sekä kuvailujen ja analyysien raportointikyky

Hylätty (0)

Tentintehtävien ja / tai harjoitusten suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita,

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja harjoitusten suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tentti ja harjoitukset on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.