Liiketalouden tutkimus ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: 4021114-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 08.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 15.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ari Jolkkonen
Ryhmät
-
PLIISS17LKPLIISS17LK
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää opinnäytetyöprosessin ja tietää oman opinnäytetyönsä tekemiseen liittyvät vaatimukset. Opiskelija omaksuu analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen oppimisen ja ammattialan kehittämiseen. Opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehitystyön menetelmällisiin perusteisiin sekä ymmärtää tutkimustyön käytännön toteutuksen. Opiskelija ymmärtää, miten työelämän kehitysprojektista voi tehdä opinnäytetyön. Opiskelija osaa yleisimmät alansa tutkimus- ja kehittämistyön suullisen sekä kirjallisen raportoinnin muodot. Opiskelija on informaatiolukutaitoinen: hän tunnistaa milloin ja millaista tietoa tarvitsee sekä osaa paikantaa, arvioida ja käyttää tehokkaasti tarvitsemaansa tietoa. Hän toimia eettisesti ja laillisesti hakiessaan ja käyttäessään tietoa.
Sisältö
Tutkimus- ja kehitystyön perusperiaatteet, menetelmät, toteutus, raportointi ja seminaarityöskentely sekäinformaatiolukutaito
Oppimateriaalit
Johdantoluennot
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomateriaalia (linkkilista Optimassa)
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelua sekä sitä tukevat johdantoluennot ja lukupiirit
Tutkimusaineiston hankinnan harjoitukset
Analyysien perusteiden, toteuttamisen, tulkinnan ja tulosten raportoinnin harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan opintojakson alkaessa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähitapaamiset, harjoitukset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjatut ja itsenäiset viikkotehtävät sekä niistä koottava portfolio (90 tuntia)
Tutkimuksenteon perusteiden opiskelu (45 tuntia)
Sisällön jaksotus
Tutkimustiedon ja käytäntötiedon erot ja hankintamenetelmät
Tutkimuksen tietolähteet ja niiden etsiminen
Tutkimustehtävän määrittely ja sen ratkaisutapojen suunnittelu
Tutkimustehtävän ratkaisemisessa tarvittavan kohdetta kuvaavan tiedon hankintamenetelmät
Tutkimuksen luotettavuutta heikentävien virheiden välttäminen
Tutkimustehtävän ratkaisun etsiminen aineistoa kuvailemalla ja analysoimalla
Tutkimusraportin laatiminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitava aineisto: Tentti ja harjoitusten portfolio
Jakson arvosana = 0,4*tenttiarvona + 0,6* viikkotehtävien portfolion arvosana, kun sekä tentti että portfolio on suoritettu hyväksytysti.
Arvioinnin kohteena on tutkimuksenteon perusteiden tuntemus, kyky määritellä tutkimustehtävä ja suunnitella sen ratkaisutapoja, kyky käyttää erilaisia tutkimusaineiston kokoamismenetelmiä, kyky tuottaa kuvailuja ja analyyseja tutkimusaineistosta sekä kuvailujen ja analyysien raportointikyky.
Hylätty (0)
Tentintehtävien ja / tai harjoitusten suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja harjoitusten suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tentti ja harjoitukset on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.