Siirry suoraan sisältöön

Liiketalouden tutkimus ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: 4021114-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 08.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 15.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Ari Jolkkonen

Ryhmät

  • PLIISS17LK
    PLIISS17LK

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää opinnäytetyöprosessin ja tietää oman opinnäytetyönsä tekemiseen liittyvät vaatimukset. Opiskelija omaksuu analyyttisen, tutkivan ja reflektoivan työskentelyotteen oppimisen ja ammattialan kehittämiseen. Opiskelija perehtyy tutkimus- ja kehitystyön menetelmällisiin perusteisiin sekä ymmärtää tutkimustyön käytännön toteutuksen. Opiskelija ymmärtää, miten työelämän kehitysprojektista voi tehdä opinnäytetyön. Opiskelija osaa yleisimmät alansa tutkimus- ja kehittämistyön suullisen sekä kirjallisen raportoinnin muodot. Opiskelija on informaatiolukutaitoinen: hän tunnistaa milloin ja millaista tietoa tarvitsee sekä osaa paikantaa, arvioida ja käyttää tehokkaasti tarvitsemaansa tietoa. Hän toimia eettisesti ja laillisesti hakiessaan ja käyttäessään tietoa.

Sisältö

Tutkimus- ja kehitystyön perusperiaatteet, menetelmät, toteutus, raportointi ja seminaarityöskentely sekäinformaatiolukutaito

Oppimateriaalit

Johdantoluennot
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Anita Saaranen-Kauppinen & Anna Puusniekka. 2006. KvaliMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu]. Tampere: Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto [ylläpitäjä ja tuottaja].
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Kirjoittajan ABC
• ym. verkkomateriaalia (linkkilista Optimassa)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelua sekä sitä tukevat johdantoluennot ja lukupiirit
Tutkimusaineiston hankinnan harjoitukset
Analyysien perusteiden, toteuttamisen, tulkinnan ja tulosten raportoinnin harjoitukset

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan opintojakson alkaessa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitapaamiset, harjoitukset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjatut ja itsenäiset viikkotehtävät sekä niistä koottava portfolio (90 tuntia)
Tutkimuksenteon perusteiden opiskelu (45 tuntia)

Sisällön jaksotus

Tutkimustiedon ja käytäntötiedon erot ja hankintamenetelmät
Tutkimuksen tietolähteet ja niiden etsiminen
Tutkimustehtävän määrittely ja sen ratkaisutapojen suunnittelu
Tutkimustehtävän ratkaisemisessa tarvittavan kohdetta kuvaavan tiedon hankintamenetelmät
Tutkimuksen luotettavuutta heikentävien virheiden välttäminen
Tutkimustehtävän ratkaisun etsiminen aineistoa kuvailemalla ja analysoimalla
Tutkimusraportin laatiminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava aineisto: Tentti ja harjoitusten portfolio
Jakson arvosana = 0,4*tenttiarvona + 0,6* viikkotehtävien portfolion arvosana, kun sekä tentti että portfolio on suoritettu hyväksytysti.
Arvioinnin kohteena on tutkimuksenteon perusteiden tuntemus, kyky määritellä tutkimustehtävä ja suunnitella sen ratkaisutapoja, kyky käyttää erilaisia tutkimusaineiston kokoamismenetelmiä, kyky tuottaa kuvailuja ja analyyseja tutkimusaineistosta sekä kuvailujen ja analyysien raportointikyky.

Hylätty (0)

Tentintehtävien ja / tai harjoitusten suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja harjoitusten suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tentti ja harjoitukset on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.