Asiakkuuksien hallinta ja myyntitoiminta (2 op)
Toteutuksen tunnus: 5001024-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.08.2019 - 01.10.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Insinööri (ylempi AMK), tekniikka
Opettaja
- Jouko Broman
Ryhmät
-
YTEKNS18Tekniikka (YAMK), YTEKNS18
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvata asiakaslähtöisen markkinoinnin ja ajattelutavan
- kuvata asiakkuuden arvonmäärityksen merkityksen
- luoda, ylläpitää ja kehittää asiakassuhteita suunnitelmallisesti
- esittää brändin johtamisen merkityksen yrityksen kilpailukyvyn näkökulmasta
Sisältö
Keskeiset osa-alueet:
- Aihealueen keskeinen teroria
- Esimerkkejä käytännön sovelluksista
Oppimateriaalit
Osia seuraavista teoksista:
Keki R. Bothe : "Beyond customer satisfaction to customer loyalty". American Management Association 1996
Miller & Heiman: "The new Strategic Selling". Cogan Page Ltd 2004
Jobber & Lancaster: "Selling and sales Management". Tenth edition. Pearson Education Ltd 2015
Castleberry & Tanner: "Selling, Building Partnerships". Nineth Edition. McGraw-Hill Education 2014
Lisäksi muu kirjallisuus ja nettimateriaali.
Opetusmenetelmät
- aloitetaan luennoilla, sitten yksilö- ja ryhmätöitä, kirjallisuus, videot aiheesta, tehtävien esittämistä ja keskustelua aiheesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
2.12.
kaksi uusintakertaa kevään 2020 aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilö -ja yhteinen tekeminen, luentomateriaalit, kirjallisuus, internet, esittäminen, keskustelut
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole. Läsnäolo ja osallistuminen on oppimisen takaamiseksi välttämätöntä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot (läsnäolo vaatimus)
Kirjallisuus - Oppikirjat ja muu materiaali
Yksilötyöt - ainakin "Buying behaviour" ja "Building long term partnerships"
Luku/youtube-piirit - reflektiot
Näihin varattavan ajan tulee täyttää 2 opintopisteen hankinnan/työmäärän kriteerit (1 op = 27h työtä)
Sisällön jaksotus
Myyntityö ja sen merkitys organisaatiolle.
- Asiakasvaatimukset, tarpeet ja toiveet myyntitoiminnan ja operatiivisen toiminnan kannalta.
- Myynti tuottaa lisäarvoa asiaksorganisaation toimintaan - aika, raha, laatu, määrä.
- Asiakassuhteiden luonne, merkitys, ylläpito ja kehittäminen.
- Yrityksen brändi, imago, asiakaskokemus ja mielikuvat, tarinat.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tapaamiskerrat: (alkavat aina vartin yli)
3.9. kello 14-16
1.10. kello 10-12
2.12. kello 8-12
Paikka Sepänkatu luentosali B21. Hallitkaa siis aikaanne niin, että olette paikalla. Pyrin antamaan myös ennakkotehtävän Elokuun aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilötehtävät, referaatit ja loppukoe.
Hylätty (0)
Tehtävät tekemättä, loppukoe tekemättä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävät tehty hätäisesti ja ylimalkaisesti. Loppukokeesta saatu enintään 2/5.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtävät tehty asiallisesti riittävällä perehtymisellä ja kirjallinen asu on kunnossa. Esitys hyvin jaoteltu ja rakenne selkeä. Loppukokeesta 3-4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtävät tehty analyyttisesti, aihealueeseen muutoinkin tutustuen. Palautetun tehtävän teksti keskustelee lähdemateriaalin kanssa ja analysoi lähteen antia - mikä tässä on käyttökelpoista yleensä ja erityisesti itselle tms. Loppukokeesta vähintään 4/5.