Siirry suoraan sisältöön

Autokoritekniikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5011129-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

14.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus

Opettaja

  • Rami Wahlsten

Vastuuopettaja

Rami Wahlsten

Ryhmät

  • LIPATMODAjoneuvonRakenneJaToiminta
    MOD Ajoneuvon rakenne ja toiminta
  • PAUTOS18AS
    PAUTOS18AS

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen

Sisältö

- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Aika ja paikka

Turun ammattikorkeakoulu oy, TELI, Sepänkatu 1

Oppimateriaalit

Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.

Opetusmenetelmät

Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalautstekniikan osa-alueella.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opetusvastuussa RIku Kangastie, Koulutuspalvelu Vaurio, https://www.facebook.com/koulutuspalveluvaurio/
Maan johtava asiantuntija ajoneuvojen korimateriaali- sekä korjausteknisissä kysymyksissä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Luennot, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.
- VauriokorjausExpoon liittyvä harjoitustyö.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com

Opintojakson osana osa opiskelijoista pääsee osallistumaan Koritekniikan päiville, jotka järjestetään Vauriokorjausexpon yhteydessä Rajamäellä. Tapahtuma on kaksi päiväinen, joista aamupäivät koostuvat asiantuntijaluennoista ja iltapäivät messualueella järjestettävästä käytännön rastista/näytöksestä. Rastin jälkeen osallistujilla on mahdollisuus vapaaseen tutustumiseen Vauriokorjausexpoon.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana määräytyy yksittäisten harjoitustöiden arvosanojen keskiarvon perusteella. Arviointi tapahtuu kuukauden kuluessa kurssin päättymisestä, mikäli opiskelija on luovuttanut kaikki vaadittavat suoritukset.
- CABAS-laskelma, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan laskelmantekninenrakenne, että normistoja ja ohjeita on käytetty oikein vahingonmäärän määrityksessä – laskelman / vahingonmäärän oikeellisuus.
- Autokoritekniikka-tehtävä, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan oppimistehtävän kattavuus ja asiasisällön oikeellisuus.

Hylätty (0)

Harjoitustyöt palauttamatta.