Siirry suoraan sisältöön

Insinöörimatematiikka I (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5011142-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 24.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Virpi Raivonen

Ryhmät

  • PAUTOS21A
    PAUTOS21A
  • PAUTOS21B
    PAUTOS21B

Tavoitteet

Opiskelija osaa käsitellä matemaattisia lausekkeita. Hän osaa muodostaa yksinkertaisia verrantoja ja yhtälöitä ja ratkaista ne. Opiskelija osaa ratkaista yhtälöryhmän.
Opiskelija osaa käsitellä trigonometrisia funktioita ja ratkaista niiden avulla soveltavia tehtäviä.
Opiskelija osaa vektoreiden peruslaskutoimitukset. Hän osaa käyttää vektoreita fysiikan tehtävien ratkaisemiseen.
Opiskelija ymmärtää, mikä on funktio. Hän osaa käyttää funktioita yksinkertaiseen mallintamiseen ja osaa arvioida yksinkertaisten mallien hyvyyttä.
Opiskelija osaa ratkaista ohjelmistojen avulla matemaattisia tehtäviä ja piirtää funktioiden kuvaajia. Opiskelija käsittää numeerisen laskennan rajoitteiden periaatteet.

Sisältö

- yhtälöt
- trigonometria
- vektorit
- funktiot

Oppimateriaalit

1. Insinöörin matematiikka, Tuomenlehto, Holmlund, Huuskonen; Edita
2. ITS - oppimisympäristössä oleva materiaali
3. Ville materiaali
4. Opiskelijan kokoama etukäteismateriaali

Opetusmenetelmät

Matemaattista ajattelua kehitetään vahvistamalla omaa uskallusta tarttua tehtäviin ja tukemalla luovan ajattelun ottamista mukaan ongelmanratkaisuun. Opiskelija tutustuu etukäteen tunnin aiheeseen, miettii mitä asioita jo osaa ja millä tasolla, mihin tarvitsee syventämistä, mitkä asiat tulevat esille ensimmäistä kertaa.

Laskuharjoituksilla haetaan laskurutiinia ja laskemisen nopeutumista. Osittain pareittain/tiimeissä laskettavat tehtävät kasvattavat kykyä puhua matematiikkaa ja ymmärrystä erilaisiin lähestymistapoihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin arviointi perustuu useaan eri tehtäväkokonaisuuteen, joista välikokeet/koe on yksi. Koetta ei voi yhtenä arvioitavana osasuorituksena korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijan työ koostuu kontaktitunneista, laskuharjoituksista, tuntitesteistä, käänteisestä oppimisisesta/opiskeltavaan aiheeseen tutustumiseen etukäteen ja matemaattisen ajattelun kehittämisestä. Aktiivinen osallistuminen tunneille, etukäteisvalmisteluihin sekä laskuharjoitusten aktiivinen laskeminen ovat keskeisessä osassa oppimisprosessia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aloitustesti
Käänteinen oppiminen/opittavan tiedon hakeminen ennen tuntia
Tuntitestit/Tiimitestit
Tiimin oppimispäiväkirja
Välikokeet
Ville tehtävät
Loppukoe

Erikseen sovittavat tukitunnit

Sisällön jaksotus

Murto- rationaali- ja juurilausekkeet
1. ja 2. asteen yhtälöt, juuri- ja epäyhtälöistä
Yhtälöparit, graafinen ratkaiseminen
Trigonometriaa ja Geometriaa
Funktiot
Eksponenttifunktiot, Logaritmifunktiot
Vektorilaskentaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu eri oppimistapahtumiin:

Tiimipäiväkirjat
Oppimissopimus
Tuntitestit (vaatii osallistumista kontaktitunnille)
Laskuharjoitukset
Lähtötasotesti
Ville tehtävät
Välikokeet
Koe