Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5021128-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2019 - 16.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus

Opettaja

  • Raimo Lehto

Ryhmät

  • PPROMS16Bio
    PPROMS16Bio
  • PPROMS16et
    PPROMS16Elintarvike
  • PPROMS16Mat
    PPROMS16Materiaalit
  • PPROMS16
    Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.

Sisältö

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on Optimassa.Kurssin alussa annetaan Optimassa tietoa alaan liittyvistä julkaisuista.
Hyviä kirjoja ovat esim.
1. Menestyvä yritys, Liiketoimintaosaamisen perusteet, Riitta Viitala ja Eila Jylhä, Edita Publishing Oy 2005
2. Yrityksen perustoiminnot, Basic Business Operations, Jouko Isokangas, Seppo Kinkki, WSOY, 2006
3. Yritystoiminnan YRTTI 1,2,3, Seppo Kinkki & Anneli Lehtisalo, WSOY 2005
4. Selviydy tai sukella, Kriisistä kilpailuetuun suomalaisella johtamismallilla, Lasse Kurkilahti - Toivo Äijö, Talentum 2011
5. Ihmisten Johtaminen, Simo Hokkanen - Oiva Strömberg, Sho Business Development Oy 2003
6. Tilinpäätösanalyysi, Niskanen, Jyrki - Niskanen, Mervi, Edita 2003
7. Yrityksen perustamisopas 2017, linkki: https://www.uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2017/02/SUK_OPAS2017_verkkoon.pdf

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Learning by doing

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen vastúuopettajan kanssa kirjallisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 40 tuntia
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 53 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 40 tuntia
Yhteensä 133 tuntia

Sisällön jaksotus

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö
Opiskelija tekee raportin tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Optimassa annetut 2 henkilökohtaiosta tehtävää koskien yrityksen tilinpäätöstietoja, yrityksen organisointia ja henkilöstön johtamiseen liittyviä perusasioita.
Tämän lisäksi laaditaan pienryhmissä liiketoimintasuunnitelma, joka esitetään viikolla 41 asiantuntijaraadille. Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään liiketoimntasuunnitelmaan liittyviä asioita, juridiikkaan liittyviä asioitasekä käydään lävitse organisaation muodostamiseen ja johtamiseen liittyviä asiota.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Optimassa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö ja sen raportointi Optimaan. Pienryhmässä tehty liiketoimintasuunnitelma sisältäen kirjallisen raportin ja suullisen esityksen asiantuntijaraadille.Ryhmän jäsenet voivat saada eri arvosanan. Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainenaktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) sekä palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).
Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 30%
- liiketoimintasuunnitelman kirjallinen esitys 30%
- liiketoimintasuunnitelman esitys asiantuntijaraadille ja palaute asiantuntijaraadilta 20%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 20%
Yhteensä 100%

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa syksyllä 2019

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä toimii toimeksiannon ja ohjeiden mukaan opiskelutilanteissa.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Liiketoimintasuunnitelma on tehty ja se sisältää liikeidean ja kannattavuuslaskelmat. Suunnitelmassa on selkeitä puutteita, mutta ne eivät ole kokonaisuuden kannalta merkittäviä. Esitys on pidettyja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet jaon yhtenäinen kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet ja innovatiivisen liikeidean. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa. Esitystapa on innovatiivinen ja innostava.