Siirry suoraan sisältöön

Yritystoiminta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5021128-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.07.2021 - 08.09.2021

Ajoitus

31.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Raimo Lehto

Ryhmät

  • PPROMS18B
    PPROMS18B
  • PPROMS18A
    PPROMS18A
  • PPROMS18
    Prosessi-ja materiaalitekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esimiehenä.

Sisältö

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esimiestyö

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia on Itslearningissä.
Kurssin alussa annetaan Itslearningissä tietoa alaan liittyvistä julkaisuista ja E-kirjoista.

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, henkilökohtaiset harjoitustyöt ja ryhmätyöt ja tulosten esittely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei kirjallista tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Learning by doing

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen vastúuopettajan kanssa kirjallisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 31 tuntia(14x2h ja 1x3h)
Ryhmätyöskentely ja esitysten valmistelu sekä raportointi 76 tuntia
Henkilökohtainen työskentely 26 tuntia
Yhteensä 133 tuntia

Sisällön jaksotus

Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Business idean kehittäminen ja sen esittäminen asiantuntijaraadille joulukuussa 2021. Yrityspelin(REALGAME) pelaaminen syksyn 2021 aikana.
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus

Opiskelija tekee henkilökohtaisen raportin ja viikkotehtäviä tutustumalla alan kirjallisuuteen, jotta pystyy ratkaisemaan Itslearningissä annetut henkilökohtaiset tehtävät koskien yrityksen tilinpäätöstietoja, yrityksen organisointia ja henkilöstön johtamiseen liittyviä perusasioita.
Tämän lisäksi pelataan pienryhmissä REALGAME-yrityspeliä kurssin puolivälissä. Peliin littyy raportti, jonka ryhmä tekee yhdessä
Kurssi huipentuu siihen, että opiskelijat esittävät business-idean arvioijaraadille.
Opintojakson lähiopetustunneilla käsitellään liiketoimintasuunnitelmaan liittyviä asioita, käydään lävitse Business model canvas/arvonlupaus periatteet.
Jokaisella lähiopetustunnille on eri teema, joka esitellään ensimmäisellä lähiopetustunnilla ja on katsottavissa Itslearningissä kurssin alussa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearningissä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninsanan perusteena on henkilökohtainen harjoitustyö,sen raportointi, viikkotehtävät Itslearningiin sekä pienryhmässä tehty kirjallinen raportti REALGAMEn pelaamisesta ja sen antamista opeista.business-idean kehittämiselle sekä ryhmän business-idean suullinen esityksen asiantuntijaraadille ja lyhyt raportti..
Yhteisen tuotoksen lisäksi opiskelijan henkilökohtaiseen arvosanaan vaikuttaa ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus (ryhmätyössä ja tunneilla sekä riittävä osallistuminen) ja ryhmän palautteet (oman pienryhmän vertaispalautteet, oma arviointi ja ohjaajan arviointi).

Arvosana muodostuu seuraavasti:
- henkilökohtaiset harjoitustyöt 30%( henkilökohtainen harjoitustyö (20%) ja kolme viikkotehtävää(10%)
- business idean lyhyt kirjallinen raportti sisältäen business model canvas pohdinnan 20%
- suullinen business idean esittely arvioijaraadille ti 14.12.2021 klo 14-17, 20%
- REALGAME-pelin pelaaminen ja raportointi 20%
- ryhmätyötaidot, henkilökohtainen aktiivisuus ja palautteet 10%

Yhteensä 100%

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita hyväksytysti kirjallisia henkilökohtaisia harjoitustöitä eikä osallistu ryhmätyön tekemiseen ja sen esittämiseen yhteisessä tilaisuudessa syyslukukaudella 2021.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana T1-2:
- Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä, osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä sekä osaa tehdä toimeksiannot ja ohjeiden mukaan.
- Opiskelija osaa nimetä liiketoimintasuunnitelman osa-alueet ja ymmärtää liiketoiminnan peruskäsitteitä.
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä sekä antaa ja ottaa palautetta vastaan.
- Liiketoimintasuunnitelma on esitetty, raportti tehty ohjeiden mukaisesti
- Henkilökohtaiset harjoitukset tehty ja hyväksytty se sisältää liikeidean ja kannattavuuslaskelmat. Suunnitelmassa ja harjoitustöissä on selkeitä puutteita.
Esitys on pidetty ja vertaisarvioinnit suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana H3-4:
- Opiskelija osaa etsiä ja yhdistellä arkitietoa sekä tutkittua tietoa sekä käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti.
- Opiskelija osaa toimia aktiivisesti ryhmässä ja tehdä tavoitteellista yhteistyötä. Opiskelija osaa antaa rakentavaa palautetta ja ottaa sen huomioon työskentelyssään.
- Kaikki kurssin tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu sovitun aikataulun mukaisesti.
- Kaikki tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu ammattimaisella otteella tehtävänannon ja annettujen ohjeiden mukaisesti, mutta tuotokset ovat jääneet yleiselle tasolle.Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet ja on yhtenäinen kokonaisuus.
Yrityspelissä on selkeästi onnistuttu ja pelin tarkoitus on sisäistetty

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana K5:
- Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja soveltaa oppimaansa luovasti ja tuottaa omia johtopäätöksiä.
- Opintojakson tehtävät ja vertaisarvioinnit on suoritettu aikataulun mukaisesti ja ammattimaisella ja perehtyneisyyttä osoittavalla tavalla.
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja tuo uusia ajatuksia avoimesti ryhmän käyttöön.
- Opiskelija hallitsee rakentavan palautteen ja pystyy muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaisesti. Hän innostaa muita toimimaan näiden kykyjen ja tavoitteiden mukaisesti.
- Liiketoimintasuunnitelma sisältää keskeiset osa-alueet ja innovatiivisen liikeidean. Suunnitelmassa ei ole puutteita ja se on toteutettavissa.
Yrityspelissä on selkeästi onnistuttu keskimääräistä paremmin mittarit huomioiden ja pelin tarkoitus on hyvin sisäistetty.
Esitystapa on innovatiivinen ja innostava.