Siirry suoraan sisältöön

Luonnontieteiden matematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5021140-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 30.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 35

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Virpi Raivonen

Ryhmät

  • PBIOKES19
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus koulutus
  • PBIOKES19A
    PBIOKES19A

Tavoitteet

Opintojaksolla opiskelija kehittää matemaattista ajatteluaan. Tavoitteena on saavuttaainsinöörin matematiikan, kemian ja fysiikan opinnoissa tarvittavattaidot.

Sisältö

Opintojakson sisältö muotoutuu opiskelijoiden tarpeiden mukaisesti esim. seuraavasti
- prosenttilaskut
- verranto
- potenssilaskenta (negatiiviset ja murtopotenssit)
- ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö
- suorakulmainen kolmio
- kuvaajien piirtäminen
- graafisten esitysten tulkitseminen
-

Oppimateriaalit

Tunnilla jaettavat tehtävät
OneNotessa olevat tehtävät
Tukimateriaalina
Ladattavat monisteet:
1) Matematiikan perustietojen kertaus Ojala-Ranta
2 )Albegra Ojala-Ranta
Muuta materiaalia
1) Peruskoulusta lukion matematiikkaan (ManSoft)
Konkreettisin ja selkein esimerkein käyty lävitse perusmatematiikasta geometriaan.
2) Onglemanratkaisua ja geometriaa – Ammatillista matematiikkaa ManMath
Jatkaa hieman eteenpäin peruskoulun matikan kertauksesta. Edelleen vanhahtava oloinen ulkoasu mutta suhteellisen selkeä tapa ilmaista asia.
3) Lukion lyhyen matematiikan kursseja - ManMath
Osa kursseista samoja kuin ammatillisen puolen linkissä. Hyvää tehtävät ja vastaukset
4) Internetix lukion kurssit
Sekä lyhyen että pitkän matikan kursseja. Vanhahtava ilme. Hyvää tavaraa kuitenkin.
5) Nettilukiolaisen matikkafoorumi
Vuonna 2014 aktiivisena ollut chatti. Hakusanalla löytyy kysymyksiä ja vastauksia.
6) https://opetus.tv/
Laadukkaita videoita sekä lyhyen että pitkän matikan aiheista

Opetusmenetelmät

Aktivoivat oppimismenetelmät; (K-W-L-H)
Esimotorola
Diagnostiset testit
Vertaisoppiminen
Käänteinen oppiminen
Tiimioppiminen
Summatiivinen testi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti viikolla 47
Uusinta maaliskuu 2020

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijakeskeinen pedagogiikka; opiskelijat asettavat omat tavoitteensa /valitsevat kurssin tavoitteista ne, mitkä kokevat itselleen ja omalle oppimiselleen tärkeimmiksi
Ongelmakeskeinen pedagogiikka; käytännön esimerkkien kautta haetaan talouselämän ilmiöistä matematiikkaan tekemistä/osaamista
Vastavuoroinen opettaminen; diagnostisen testin tekeminen ensin itsenäisesti, sitten parin kanssa. Oppiminen toisen tehtävistä. Samalla tarkoitus kasvattaa luottamusta omaan tekemiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Etukäteistehtävät, aineistot 18
Lähtötasotesti 3
Oman oppimisen suunnittelu 2
Kontakti 36
Laskutehtävät 48
Tuntitestiin valmistautuminen 18
Lopputesti + valmistautuminen 6
Itsearviointi 2
Yhteensä 133

Sisällön jaksotus

Tavoitteena opintojaksolla on, että opiskelija kehittää matemaattista ajatteluaan. Kurssin suoritettuaan hän on saavuttanut insinöörin matematiikan, kemian ja fysiikan opinnoissa tarvittavat taidot.
vko 36 lähtötasotesti
prosenttilaskut
verranto
potenssilaskenta (negatiiviset ja murtopotenssit)
ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö
suorakulmainen kolmio
kuvaajien piirtäminen
graafisten esitysten tulkitseminen
Eksponentti- ja logaritmifunktiot

Arviointiasteikko

H-5