Luonnontieteiden matematiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5021140-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
26.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 30.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Virpi Raivonen
Ryhmät
-
PBIOKES19Bio- ja kemiantekniikan koulutus koulutus
-
PBIOKES19APBIOKES19A
Tavoitteet
Opintojaksolla opiskelija kehittää matemaattista ajatteluaan. Tavoitteena on saavuttaainsinöörin matematiikan, kemian ja fysiikan opinnoissa tarvittavattaidot.
Sisältö
Opintojakson sisältö muotoutuu opiskelijoiden tarpeiden mukaisesti esim. seuraavasti
- prosenttilaskut
- verranto
- potenssilaskenta (negatiiviset ja murtopotenssit)
- ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö
- suorakulmainen kolmio
- kuvaajien piirtäminen
- graafisten esitysten tulkitseminen
-
Oppimateriaalit
Tunnilla jaettavat tehtävät
OneNotessa olevat tehtävät
Tukimateriaalina
Ladattavat monisteet:
1) Matematiikan perustietojen kertaus Ojala-Ranta
2 )Albegra Ojala-Ranta
Muuta materiaalia
1) Peruskoulusta lukion matematiikkaan (ManSoft)
Konkreettisin ja selkein esimerkein käyty lävitse perusmatematiikasta geometriaan.
2) Onglemanratkaisua ja geometriaa – Ammatillista matematiikkaa ManMath
Jatkaa hieman eteenpäin peruskoulun matikan kertauksesta. Edelleen vanhahtava oloinen ulkoasu mutta suhteellisen selkeä tapa ilmaista asia.
3) Lukion lyhyen matematiikan kursseja - ManMath
Osa kursseista samoja kuin ammatillisen puolen linkissä. Hyvää tehtävät ja vastaukset
4) Internetix lukion kurssit
Sekä lyhyen että pitkän matikan kursseja. Vanhahtava ilme. Hyvää tavaraa kuitenkin.
5) Nettilukiolaisen matikkafoorumi
Vuonna 2014 aktiivisena ollut chatti. Hakusanalla löytyy kysymyksiä ja vastauksia.
6) https://opetus.tv/
Laadukkaita videoita sekä lyhyen että pitkän matikan aiheista
Opetusmenetelmät
Aktivoivat oppimismenetelmät; (K-W-L-H)
Esimotorola
Diagnostiset testit
Vertaisoppiminen
Käänteinen oppiminen
Tiimioppiminen
Summatiivinen testi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 47
Uusinta maaliskuu 2020
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelijakeskeinen pedagogiikka; opiskelijat asettavat omat tavoitteensa /valitsevat kurssin tavoitteista ne, mitkä kokevat itselleen ja omalle oppimiselleen tärkeimmiksi
Ongelmakeskeinen pedagogiikka; käytännön esimerkkien kautta haetaan talouselämän ilmiöistä matematiikkaan tekemistä/osaamista
Vastavuoroinen opettaminen; diagnostisen testin tekeminen ensin itsenäisesti, sitten parin kanssa. Oppiminen toisen tehtävistä. Samalla tarkoitus kasvattaa luottamusta omaan tekemiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etukäteistehtävät, aineistot 18
Lähtötasotesti 3
Oman oppimisen suunnittelu 2
Kontakti 36
Laskutehtävät 48
Tuntitestiin valmistautuminen 18
Lopputesti + valmistautuminen 6
Itsearviointi 2
Yhteensä 133
Sisällön jaksotus
Tavoitteena opintojaksolla on, että opiskelija kehittää matemaattista ajatteluaan. Kurssin suoritettuaan hän on saavuttanut insinöörin matematiikan, kemian ja fysiikan opinnoissa tarvittavat taidot.
vko 36 lähtötasotesti
prosenttilaskut
verranto
potenssilaskenta (negatiiviset ja murtopotenssit)
ensimmäisen ja toisen asteen yhtälö
suorakulmainen kolmio
kuvaajien piirtäminen
graafisten esitysten tulkitseminen
Eksponentti- ja logaritmifunktiot
Arviointiasteikko
H-5