Kemia 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5021146-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2019 - 16.01.2020
Ajoitus
07.01.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
Opettaja
- Hanna Hänninen
- Eija Kulju
- Jonna Heikkilä
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PBIOKES19Bio- ja kemiantekniikan koulutus koulutus
-
PBIOKES19APBIOKES19A
-
PBIOKES19BPBIOKES19B
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa käyttää tavallisimpia laboratorion välineitä ja huolehtia niiden kunnosta.Opiskelija osaa suorittaa yksinkertaisia työtehtäviä laboratoriossa turvallisesti, taloudellisesti ja luotettavasti. Opiskelija osaa työtavoissaan ja kemikaalijätteiden käsittelyssä ottaa huomioon ympäristönäkökohdat sekä energiankulutuksen että kiertotalouden näkökulmasta.
Sisältö
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia
- Laboratoriossa tarvittavat laskut
Oppimateriaalit
Oppikirja: Hänninen & al. Laboratoriotyön perusteet, Edita, kaikki painokset.
Optimassa oleva opiskelumateriaali, joka sisältää teorituntien diat ja laboratoriotyöskentelyn ohjeiston.
Opetusmenetelmät
Lähitunnit:perusmenetelmien teoria, yleinen laboratoriotiminta. Teoriaosion kirjatentti.
Laboratoriotyöt: käytännön suoritus ja töiden raportointi. Laboratorio-osion tentti, joka sisältää sekä töiden teoriaa että kemian laboratoriotöiden laskuja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjatentti:
Laboratoriotyötentti:
Tenttien uusinnat:
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus
Opintojaksolla perehdytään usean opettajan johdolla käytännön työskentelyyn.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät pääosin käytännön laboratoriotöihin, joista tehdään raportit.
Raportoitavat työt:
- perusmenetelmät: pH, vaa'an toiminnan tarkastus, pipetin kalibrointi
- Tetra-ammiinikuparisulfaatin valmistus
- Kuparin määritys spektrofotometrisesti
- Liuokoisuus
- NaOH-liuoksen valmistus ja tarkistus
- Etikan etikkahappopitoisuus
- Aspiriinin valmistus
Lähitunteihin ja laboratoriotyöskentelyyn on varattu 50 h ja itsenäiseen opiskeluun sekä raportointiin ja tentteihin 83 h.
Sisällön jaksotus
Opintojakso suoritetaan kevään 2020 aikana.
Opintojaksoon sisältyy laboratoriotyöskentelyn teoreettiset perusteet ja laboratoriotöitä. Kunkin opiskelijan on myös toimittava Lean-tarkastajana yhden viikon ajan.
Perusmenetelmät (2 op):
- Laboratorion työmenetelmät -teoria (1 op), kirjatentti
- Laboratoriotyöt: pH, vaa'an toiminnan tarkastus, pipetin kalibrointi (1 op), hyväksytty työ ja raportointi
Laboratoriotyöt: (3 op), hyväksytty työ ja raportointi sekä työtentti
- Tetra-ammiinikuparisulfaatin valmistus
- Kuparin määritys spektrofotometrisesti
- Liukoisuus
- NaOH-liuoksen valmistus ja tarkistus
- Etikan etikkahappopitoisuus
- Aspiriinin valmistus
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tunneilla on läsnäolovelvoite.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvosana muodostuu seuraavista osista:
- Laboratorion perusmenetelmät, kirjatentin arvosana. 1/5
- Laboratoriotöiden raporttien arvosanojen keskiarvo: 2/5
- Laboratoriotentin arvosana: 2/5
Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)
Hylätty (0)
Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen