Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöviestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: 5021214-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 30.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.10.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Anne Antero

Vastuuopettaja

Anne Antero

Ryhmät

  • MKEMIK22
    Kemiantekniikan koulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• toimia oman alansa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiaan
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt

Sisältö

- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyylin tunnuspiirteet
- työelämän puheviestintätilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto

Oppimateriaalit

Kurssin työtilassa ITSissä olevat luentovideot ja kirjallinen materiaali, Messissä olevat lähdemerkintäohjeet, raporttipohjan ohjeet ja opinnäytetyön kirjoitusohjeet, SFS 2487 (Asiakirjan tekstin asettelu ja tunnistetiedot), kurssilla esitellyt kielenhuollon verkkosivustot ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit tekstit.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oikeakielisyystentti on tehtävissä ITSissä koko kurssin ajan. Tenttiin valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia tai tehdä määräajan päätyttyä. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.

Hyväksyttyjä tehtäviä ei voi uusia. Opintojaksoa voi täydentää osallistumalla seuraavaan toteutukseen sen hetkisten vaatimusten mukaisesti. Täydennysoikeus edellyttää, että kurssi on merkitty Pepissä hylätyksi (arvosana 0).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä.
Kurssiin sisältyy lähiopetusta ja etäohjaustunteja sekä sovellettuun dialogitenttiin osallistuminen (ajankohta ilmoitetaan aloitustunnilla ja tenttiin ilmoittaudutaan ITSissä). Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on osittain sidottu kurssilla kirjoitettavien tiivistelmien palautuspäiviin.
Tarkempi toteutus on esitetty opintojaksoesittelyssä, joka on saatavilla ITSistä.
Oikeudet ITSiin tulevat automaattisesti, kun kurssi-ilmoittautuminen on hyväksytty.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli toteat, että sinulla on kurssin oppimistavoitteisin sopivaa aiemmin hankittua osaamista, voit suorittaa kurssin ahot-menettelyllä. Ahot-suorituksen edellytyksenä on työkokemus kurssin osaamisalueelta. Ilmoittaudu kurssille tavalliseen tapaan, jolloin saat oikeuden kurssin ITS-työtilaan. Työtilassa on tarkemmat ohjeet ahot-menettelyä varten ja portfolion laatimisohjeet.
Jos olet suorittanut vastaavan sisältöisen ja laajuisen kurssin aiemmissa korkeakouluopinnoissasi, voit hakea kurssista hyväksilukua tekemällä hakemuksen koulutusohjelmasi kt-vastaavalle. Jos olet ilmoittautunut kurssille, peruuta ilmoittautuminen, kun saat tiedon hyväksiluvusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätehtävät
- Viestinnän raportti ja ryhmätyöskentelyn arviointi
Yksilötehtävät
- Luentovideo- ja artikkelitiivistelmät (asiakirja-asettelu)
- Vaikuttava puhe
- Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti

Tehtäväkuvaukset ja niiden arviointikriteerit ovat saatavilla ITSistä.

Sisällön jaksotus

Opettaja hyväksyy ilmoittautumiset noin viikkoa ennen kurssin alkua ja lähettää opiskelijoille sähköpostiviestin kurssin aloituksesta. Hyväksymisen myötä opiskelija saa oikeudet kurssin ITS-työtilaan, johon suositellaan tutustumista ennen aloitustuntia. Työtila täydentyy kurssin edetessä, ja muutokset toteutussuunnitelmassa tai aikataulussa ovat mahdollisia myöhemminkin, koska mahdolliset koronaohjeistukset tai tilavarauksiin liittyvät asiat voivat vaikuttaa suunnitelmiin. Opintojaksoon sisältyy läsnäolopakollisia tunteja, joihin opiskelijan edellytetään sitoutuvan. Opintojaksoa ei sovellu kokonaan verkossa tai täysin itsenäisesti suoritettavaksi.

Opintojakson aikana harjoitellaan asiatyylisen, saavutettavuusvaatimusten mukaisen raportin kirjoittamista, tiivistävää kirjoittamista, lähdemerkintöjä, yhdessä kirjoittamista ja sekä Turun amk:n raporttipohjan että asiakirjastandardin käyttöä. Pääpaino on vastaanottajalähtöisessä ja havainnollistavassa viestinnässä. Opintojaksolla vahvistetaan esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja pitämällä tavoitteeltaan vaikuttava, ammatillisesti argumentoitu yksilöesitys, jonka yhteydessä harjoitellaan myös palautteen antamista ja sen hyödyntämistä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla viestitään ja tiedotetaan kurssiin liittyvistä asioista ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä. Tehtäväkohtaisista asioista viestitään ITSissä. Sähköpostia käytetään vain akuuttien tilanteiden hoitamiseen ja ei-julkisia tietoja sisältävään viestittelyyn. Sinun ei tarvitse antaa opettajalle henkilökohtaisia tietoja, kuten terveystietojasi, kurssin aikana.

Ilmoita opintojakson alussa opettajalle sähköpostitse, jos koulusivistyskielesi on ruotsi. Opintojakson arvosana merkitään silloin kaksiosaisena (kirjallinen ja suullinen), ja se rekisteröidään opettajan pyynnöstä opintotoimistossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 80 pistettä. Hyväksymisehtona on, että pakolliset tehtävät (raportti, raportin itse- ja vertaisarviointi, vaikuttava puhe) on tehty, niiden tehtäväkohtainen pistemäärä on vähintään 50 % maksimipisteitä ja kaikkien tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 41 pistettä. Arvosana 5 edellyttää aina, että kaikki tehtävät on tehty.

Pisteet oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
80-73 pistettä, as. 5
72-65 pistettä, as. 4
64-57 pistettä, as. 3
56-49 pistettä, as. 2
48-41 pistettä, as. 1
40 pistettä tai vähemmän, as. 0

Kunkin tehtävän arviointikriteerit ovat saatavilla ITSissä tehtäväkuvauksen yhteydessä, ja opettaja merkitsee kunkin tehtävän pistemäärän ITSin arviointiportfolioon.
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia.
Opettaja merkitsee tehtäväkohtaiset pisteet ITSin arviointiportfolioon kahden viikon kuluessa palautuspäivästä. Kurssin kokonaisarviointi valmistuu 2-3 viikkoa kurssin päättymisen jälkeen. Tässä ilmoitetut aikarajat eivät koske (asiallisen syyn vuoksi) myöhässä palautettuja tehtäviä tai opettajan täydennettäväksi lähettämiä tehtäviä. Opettaja lähettää viestin ITSissä, kun arvosanat on rekisteröity Peppiin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn hyvin vähän tai ei ollenkaan. Pistemäärä on 40 pistettä tai vähemmän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arvosana on 1, kun pistemäärä on 41-48.
Arvosana on 2, kun pistemäärä on 49-56.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti.
Arvosana on 3, kun pistemäärä on 57-64.
Arvosana on 4, kun pistemäärä on 65-72.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista. Pistemäärä on 73-80.