Kemiantekniikan projekti (7 op)
Toteutuksen tunnus: 5021219-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 16.01.2020
Ajoitus
07.01.2020 - 30.05.2020
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Prosessi- ja materiaalitekniikan koulutus
Opettaja
- Juha Nurmio
- Mari Ketola
- Eija Kulju
- Jani Pelkonen
Ajoitusryhmät
- Marin ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Juhan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Janin ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Eijan ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PPROMS18BPPROMS18B
-
PPROMS18APPROMS18A
-
PPROMS18Prosessi-ja materiaalitekniikan koulutus
Pienryhmät
- Marin ryhmä
- Juhan ryhmä
- Janin ryhmä
- Eijan ryhmä
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä eri tehtävissä ja osaa käyttää projektinhallinnan perustyökaluja. Opiskelija syventää projektihallintaosaamistaan. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa turvallisen laboratoriotyöskentelyn. Opiskelija hankkii projektin aiheeseen liittyvää osaamista hyödyntäen eri tietolähteitä asianmukaisesti. Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat. Opiskelija osaa tehdä tavallisimpia analyyseja ja hän osaa laskea ja raportoida tulokset.
Sisältö
Kemiantekniikan alaan liittyvät CDIO-projektin suunnittelu ja toteutus:
- Työskentely projektiryhmässä, roolit ja vuorovaikutus
- Projektisuunnitelman sisältö ja laatiminen
- Projektin ositus ja aikataulu
- Projektin viestintä, kirjallinen ja suullinen raportointi
- Projektiraportin sisältö ja laatiminen
- Projektin tulosten ja projektiryhmän jäsenten työskentelyn arviointi
- Projektinhallinnan teorian ja käytännön osaamisen syventäminen
- Turvallisen laboratoriotyöskentelyn suunnittelu ja toteutus
- Yleiset kemian ja biokemian analyysimenetelmät
- Tiedonhankinnan perusteet ja oman alan tietolähteiden käyttö
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytettävä materiaali vaihtelee projektikohtaisesti.
Tarkemmat tiedot käytettävästä materiaalista jaetaan Optimassa.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, selvitys- ja tutkimustyö sekä laboratoriotyöskentely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöisyys: toteutettavat projektit linkittyvät hankkeiden kautta yrityksiin ja yhteiskunnallisesti ajankohtaisiin teemoihin.
Tiimioppiminen: opiskelijat työskentelevät projektiryhmissä tiiviissä yhteistyössä saavuttaakseen sekä projektille asetetut tavoitteet että opiskelijoille asetetut oppimistavoitteet.
Yhteisopettajuus: Projektityöskentelyä ohjaavat opettajat toimivat joustavassa yhteistyössä omia vahvuuksiaan hyödyntäen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät liittyvät projektihallintaan ja projektiin liittyvään substanssiosaamiseen. Oppimistehtävät jaetaan Optimassa.
7 op (186 h) tarkoittaa kahta kuuden tunnin työpäivää 15 viikon ajan (7.1.-29.4). Todellisuudessa viikoittainen työaika vaihtelee ja siksi opiskelijan pitää seurata projektiin käytettyä aikaa. Työajan seurannan ohjeistus kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla ja ohje on myös Optimassa.
Sisällön jaksotus
Projektin toteutus:
Opiskelijat jaetaan neljään eri aihepiirejä käsittelevään ryhmään. Projektien aihepiirit ovat:
• oluen valmistusprosessi
• muovien prosessointi ja 3D-tulostus
• biomateriaalien prosessointi ja 3D-tulostus sekä
• kiertotalouden kemiaa
Eri aihepiireihin muodostetaan erilliset projektiryhmät (2 ryhmää/aihe). Opiskeijat ideoivat, suunnittelevat ja toteuttavat projektin. Projekti sisältää sekä teoriaan tutustumista että käytännön laboratoriotöitä. Opintojakson toteutus perustuu annettujen tehtävien suorittamiseen sovitun aikataulun mukaan.
Aikataulu:
•vkot 2-7: ryhmän järjestäytyminen, aiheeseen ja teoriaan tutustuminen ja projektisuunnitelman tekeminen
•vko 7: projektisuunnitelmien esittäminen
•vkot 7-9: laboratoriotyöskentelyn suunnittelu
•vkot 10-16: käytännön työskentely ja raportin kirjoittaminen
•vko 15-16: raportin viimeistely
•vko 16: projektiraportin palautus
•vko 17: loppuseminaari
•vko 18: loppuarviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Projektin arviointikohteita ovat mm:
1.projektisuunnitelma
2.tulosten raportointi työn edetessä
3.loppuraportointi
4.itse- ja vertaisarviointi
Käytännössä arviointi perustuu osasuorituksiin (Optimassa annetut tehtävät) ja niiden arviointiin. Jokaisesta osasuorituksesta saa pisteitä ja loppusumma määrittää lopullisen arvosanan. Pisteytyksestä kerrotaan ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Suoritukset arvioidaan asteikolla:
• loistava 2 p
• hyvä 1 p
• korjattavaa / myöhässä -1 p
Väli- ja loppuarviointi (vertaisarviointi) arvioidaan asteikolla 0-3. HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Projektiraporttikokonaisuus arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5 Optimassa esitetyn arviointikehikon mukaan.
Hylätty (0)
Kaikkia osasuorituksia ei ole suoritettu hyväksytysti.
Viikolla 9 opiskelijalla tulee olla hyväksytyt suoritukset kaikista siihen mennessä aikatauluteituista tehtävistä. Jos suorituksia puuttuu tässä vaiheessa, opiskelija ei voi jatkaa opintojaksolla.
HUOM! Väli- ja loppuarviointiin osallistuminen on pakollinen osasuoritus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelijalla on projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelijan projektinhallintataidot ovat tyydyttävällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn perustasolla.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijalla on eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelijan projektinhallintataidot ovat hyvällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn hyvin.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on laajasti eri tietolähteistä hankittua projektin aiheeseen liittyvää osaamista.
Opiskelijan projektinhallintataidot ovat kiitettävällä tasolla.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja raportoida laboratoriotyöskentelyn laaja-alaisesti.
Opiskelija hallitsee aiheeseen liittyvät perustekniikat hyvin ja osaa soveltaa niitä.