Siirry suoraan sisältöön

Energiatekniikan mittaukset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5031261-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.07.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

13.09.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Kari Nieminen

Vastuuopettaja

Kari Nieminen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KMMMODEnergiaJaPolttomoottoritekniikka
    KMM Energia- ja polttomoottoritekniikka

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa suunnitella ja ohjeistaa erityyppisiä energiateknisiä mittauksia
- osaa soveltaa teoriatietoja käytännön mittauksissa
- osaa analysoida mittaustuloksia
- osaa laatia mittausprojektiin liittyvät asiakirjat
- kykenee esittämään tuloksia selkeästi kirjallisesti ja suullisesti.

Sisältö

- erikseen määritettävät energiatekniikan mittausprojektit
- mittausprojektisuunnitelman ja ohjeiden laatiminen
- mittausten suorittaminen ohjeistuksen mukaisesti
- mittausprojektiraportin laatiminen
- tulosten esittäminen kohderyhmälle.

Oppimateriaalit

Opintomonisteita, Energia- ja virtaustekniikan kaavakokoelma sekä Energia- ja virtaustekniikan taulukot ja käyrästöt.
Luettavaksi tukikirjallisuudeksi suositellaan kirjaa Perttula, J., Energiatekniikka. WSOY, Porvoo 2000.
Opintojakson oppimateriaali löytyy Optimasta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluvat laboratoriotyöt, sekä niihin varatut resurssit määrittelee laboratoriotöitä valvova opettaja. Hänen johdollaan muodostetaan laboratoriotyöryhmät. Hän myös vastaanottaa ja hyväksyy laboratoriotöistä tehdyt työselostukset. Laboratoriotöissä on 100 % läsnäolovelvoite. Kaikki annetut työt on tehtävä ja raportoitava annettuun määräaikaan mennessä. Toteutus on yksityiskohtaisesti nähtävänä Itslearning-alustalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pienryhmätyöskentelyä opettajan tukemana. Kukin ryhmä perehtyy yhteen projektiin, suunnittelevat sen toteutuksen, laativat ohjeet muille ryhmille. Kaikki ryhmät suorittavat mittaukset neljästä laitteesta (vast), analysoivat tulokset, laativat raportin mittaustulosten pohjalta, palauttavat raportit määräaikaan mennessä Itslearnig-alustalle ja esittävät tulokset suunnittelemansa projektin tuoksista kurssin lopussa kaikille kurssin opiskelijoille..

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaislaajuus on 5,0 op, joka vastaa noin 133 h opiskelijatyötä. Tämä koostuu mittausprojektisuunnitelman ja ohjeiden laatimisesta, mittausten suorittamisesta energiatekniikan laboratoriossa, mittausprojektiraportin laatimisesta sekä tulosten esittämisestä kohderyhmälle.

Sisällön jaksotus

- erikseen määritettävät energiatekniikan mittausprojektit

- mittausprojektisuunnitelman ja ohjeiden laatiminen

- mittausten suorittaminen ohjeistuksen mukaisesti

- mittausprojektiraportin laatiminen

- tulosten esittäminen kohderyhmälle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin kokonaisarviointi koostuu painotetusta osa-alueiden arvioinneista. Eri osa-alueiden painotus on nähtävänä Optimassa. Lisäksi käytetään vertaisarviointia.

Hylätty (0)

Kurssin hyväksytyn suorittamisen ehtona on 100% läsnäolovelvoite laboratorio-osion tunneille, sekä vaadittujen dokumenttien palauttaminen ohjeistuksen mukaisesti määräaikaan mennessä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki vaadittavat raportin rakenneosat löytyvät, mutta sisältö on laajuudeltaan tai kattavuudeltaan puutteellinen. Raportin muotoilussa ja selkeydessä on vielä parannettavaa. Teksti on kokonaista tekstiä eikä sisällä suoranaista lainaamista aihealueen teoksista. Laskuja on yritetty, mutta niissä on paljon tai jonkin verran puutteita. Virhearviointia laitteiden mittaustarkkuuden osalta ei ole huomioitu. Tuloksien analysointi on olematonta tai väärin tehty.
Projektiohjeet ovat niin puutteellisia tai epäselviä, että toiset ryhmät eivät ole pystyneet suorittamaan mittauksia niiden perusteella.
Raportin suullisessa esityksessä on puutteita ja virheitä. Esitysmateriaali on puutteellinen, virheellinen ja rakenne on sekava.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Raportin rakenneosat ovat sisällöltään melko kattavia sekä muotoilu on pääosin kunnossa. Raportin teksti on sujuvaa ja sisällön osalta ok. Taulukot ja kuvaajat ovat tekstiin upotettuina ja selkeästi tulkittavissa. Kaikki laskut on suoritettu, jonkin vähäisiä puutteita on olemassa. Tulokset on selkeästi esitetty yksikkötarkastelu mukaan luettuna. Virhearviointia on yritetty, mutta se ei ole täysin onnistunut. Kirjallisuudesta etsityt tuloksien vertailuarvot löytyvät ja tuloksia on melko onnistuneesti verrattu niihin.
Projektiohjeet ovat laaditut niin, että niiden avulla on toisten ryhmien mahdollista suorittaa mittaukset ilman huomattavia ongelmia.
Raportin suullinen esitys on selkeä. Tuloksia on analysoitu huolella ja johtopäätökset ovat oikeita. Tulosten arviointi perustuu lähdeaineistovertailuun. Esitysmateriaali on rakenteeltaan selkeä ja sisällöltään kattava.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Raportti on sisällön puolesta erittäin selkeä ja yksityiskohtainen. Ulkoasu on viimeistelty ja huoliteltu. Teksti on monipuolista, täsmällistä ja pohdiskelevaa. Kuvissa eikä taulukoissa ole virheitä. Laskut ovat oikein suoritettu, virhearviointi on kunnossa ja tulokset on esitetty selkeästi niitä kommentoiden. Työn suorittamisesta on monipuolista pohdintaa, saatuja tuloksia on analysoitu syvällisesti. Lisäksi on pohdittu työn suorittamiseen tai sisällön kehittämiseen liittyviä asioita.
Projektiohjeet ovat laaditut niin, että niiden avulla on toisten ryhmien mahdollista suorittaa mittaukset ilman ongelmia. Lisäksi ohjeissa on painotettu mittaustulosten luotettavuuden varmistamiseen mittaustilanteessa.
Raportin suullinen esitys on selkeä. Tuloksia on analysoitu huolella ja johtopäätökset ovat oikeita. Tulosten arviointi perustuu lähdeaineistovertailuun. Esitysmateriaali on rakenteeltaan selkeä ja sisällöltään kattava. Esityksessä tuodaan ilmi tekijät jotka vaikuttivat tulosten luotettavuuteen, sekä parannusehdotuksia näiden tekijöiden vaikutuksen minimoimiseksi.