Siirry suoraan sisältöön

Ohjelmoinnin perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051111-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.07.2021 - 29.08.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 70

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Tapani Ojanperä

Ryhmät

  • PTIVIS21D
    PTIVIS21D
  • PTIVIS21C
    PTIVIS21C

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla tärkeimpiä sovellustyyppien ja niiden komponenttien toimintaa
- keskustella soveltuvan ratkaisumallin valinnasta
- määritellä ohjelmointiin liittyviä peruskäsitteitä kuten lähdekoodi, kääntäjä, muuttuja ja tyyppi
- lukea jonkun muun tekemää ohjelmakoodia
- hyödyntää tavallisimpia valinta- ja toistorakenteita
- tunnistaa olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet (luokka ja sen jäsenet, olio, viittaus, poikkeukset)
- suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia sovellusohjelmia
- piirtää kaavion, joka kuvaa ohjelman toiminnan kulkua.

Sisältö

- ohjelmistosovelluksen rakenne
- kehitysympäristö
- muuttujat ja tyypit
- funktiot
- ehtolauseet ja silmukat
- taulukot ja listat

Oppimateriaalit

Opettajan laatimaa materiaalia, joka jaetaan itslearning-työtilan kautta.
Opettajan esimerkit
ViLLE-materiaali
Tutoriaalit:
https://www.tutorialspoint.com/python/
https://docs.python.org/3/tutorial/index.html
https://www.sololearn.com
https://www.w3schools.com/python/

Lisämateriaalia:
Python 3 –ohjelmointi, Jussi Pekka Kasurinen, Docendo

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, tehtäväperustaisuus (ohjelmien tekeminen), itsenäinen opiskelu (ViLLE, itslearning)

Harjoitukset:
Ville-harjoitukset ovat pakollinen osa kurssia. Harjoituksista 40% pitää olla tehtynä päästääkseen tenttiin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on samaan aikaan eri auditorioissa.
Jokaisella ryhmällä on sama tentti.
Kaksi uusintatenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetellaan suunnittelemaan ja koodaamaan ohjelmia. Tehtävien avulla harjoitetaan kutakin teoriaan kuuluvaa asiaa. IT-ala on kauttaaltaan englanninkielinen, joten kurssilla englanninkieliset käsitteet ja määritelmät ovat olennainen osa opiskelua. Opiskelussa pyritään käyttämään monipuolisesti videomateriaalia, tutoriaaleja ja uusia oppimisympäristöjä (itslearning, ViLLE).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Microsoftin opiskelijasertifikaatti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ville-tehtävät liittyvät viikon harjoitussessioon ja etenevät samoin kuin harjoitukset.
Luennoilla näytetään myös viikon aiheeseen liittyviä pieniä esimerkkejä.

Kontaktitunnit 42 h
Itsenäinen opiskelu (ViLLE) ja tehtävien tarkistus (demonstraatiot) jatkuvasti koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen 93 h

Sisällön jaksotus

syyskuu – joulukuu 2021
• 9/21: Mitä on ohjelmointi? Python-kieli ja ohjelmointiympäristö
• 10/21: Muuttujat, imperatiivinen ohjelmointi, tulostus
• 11/21: Ohjausrakenteet, merkkijonot, omat funktiot
• 12/21: Tietorakenteita, tentti

Luennot: 2h viikossa
Harjoitukset: 2h viikossa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija tarvitsee oman tietokoneen.

(Avoin AMK 3 paikkaa)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kotitehtävät (max 50 p., lineaarinen taulukko). Arvioidaan jatkuvasti kontaktitunneilla [formatiivinen arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaava palaute].
ViLLE (Visuaalinen oppimisympäristö): [konearviointi, ohjaava palaute]
Tentissä (max 100p.) testataan ohjelmoinnin käsitteitä ja ohjelmointitaitoja (ViLLE) koneella. [konearviointi, ohjaava palaute]

Ville-asteikko:
40%: 0 pistettä
50%: 10 pistettä
60%: 20 pistettä
70%: 30 pistettä
80%: 40 pistettä
90%: 50 pistettä

Arviointiasteikko (100+50=150 pistettä max):
0-39 pistettä = 0
40-59 pistettä = 1
60-79 pistettä = 2
80-109 pistettä = 3
110-129 pistettä = 4
130-150 pistettä = 5

Hylätty (0)

Opiskelija
• ei tunne ohjelmoinnin peruskäsitteitä
• ei pysty lukemaan tai kirjoittamaan yksinkertaisiakaan ohjelmia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteitä kuten muuttujat, ohjausrakenteet ja funktiot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan
• kykenee lukemaan ja kirjoittamaan yksinkertaista koodia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot ja taulukot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa etsiä helppoja virheitä
• kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia ohjelmia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot
• osaa käyttää joitakin tietorakenteita kuten taulukoita, listoja ja hajautustauluja
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa käyttää debuggeria ja virheenhallintaa
• kykenee kirjoittamaan ohjelmia, jotka hyödyntävät edellä olevia kohtia.

Esitietovaatimukset

Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä toisen asteen opintojen matematiikan oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot.