Siirry suoraan sisältöön

Olio-ohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051125-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 15.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
  • Degree Programme in Information and Communications Technology

Opettaja

  • Tiina Ferm

Ryhmät

  • PTIVIS19S
    Embedded software and IoT

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.

Sisältö

- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen

Oppimateriaalit

Työkalut:
Anaconda Navigator portaali tutoriaaleihin, kirjastoihin ja yhteisöön.
esimerkit ja mallivastaukset on toteutettu Spyder-ohjelmalla, joka sisältyy Anaconda portaaliin


Linkkejä suoiteltaviin esimerkkeihin ja lisälukemistoon:
SoloLearn

This course covers SoloLearn (Android , IOS) Learn Python 3 module Object-Oriented Programming sub modules 1-9

Python.org

Python tutorial chapter 9

Python 3.7.3 documentation

Documentation

w3schools


w3schools topics Python Classes/Objects, Python Inheritance, Python Modules

Suositeltavaa luettavaa:
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261


Learning Python: Powerfull Object-Oriented Programing, 5th Edition, by Mark Lutz

Mastering object-oriented Python : grasp the intricacies of object-oriented programming in Python in order to efficiency build powerful real-world applications by Steven F. Lott

Opetusmenetelmät

ohjelmoimalla oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koko opintojakson voi korvata tentillä, joka pidetään 18.1.2021 12.15-16.00 ilmoittautuminen 15.1.2021 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Oppiminen perustuu tekemiseen
- esiharjoitukset (kertausta ohjelmoinnin perusteista) 3 viikkoa
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset videoidut luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista (7 viikkoa)
- ohjelmointiprojekti (3 viikkoa)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla on käytössä Itslearning oppimisympäristö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti

Hylätty (0)

< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

40-59%

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

60-79%

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

>80%

Esitietovaatimukset

Ohjelmoinnin perusteet tai vastaavat tiedot ja taidot