Insinöörimatematiikan perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051211-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.06.2021 - 08.10.2021
Ajoitus
27.09.2021 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Paula Steinby
Ryhmät
-
PTIVIS21FPTIVIS21F
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- ratkaista yhtälöitä, myös juuri-, eksponentti- ja logaritmiyhtälöitä
- käyttää determinantteja ja matriiseja (esim. lineaaristen yhtälöryhmien ratkaisuissa)
- soveltaa piste- ja ristituloa (esim. pelisovelluksissa, fysiikassa ja sähkötekniikassa)
- tehdä peruslaskutoimituksia kompleksiluvuilla
- käyttää oikein opintojakson sisältöön liittyviä matemaattisia termejä ja merkintöjä
Sisältö
- Lukujoukot ja lukujärjestelmät
- Reaalifunktioista
- Polynomiyhtälöt ja -epäyhtälöt, eksponentti- ja logaritmiyhtälöt
- Suorakulmaisen kolmion trigonometriaa
- Kompleksiluvut
- Vektori- ja matriisilaskentaa
Aika ja paikka
lokakuu– joulukuu 2018, Joukahaisenkatu
Oppimateriaalit
Tuomenlehto, Holmlund et al.:Insinöörin matematiikka, 1.-5. painos, Edita 2018.
https://www.editapublishing.fi/tuote/insinoorin-matematiikka
Tammertekniikka: Tekniikan kaavasto tai Otava: MAOL-taulukot
Lisäksi verkkomateriaalia ja opettajan laatimaa materiaalia, joka jaetaan Itslearningin kautta.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso on mahdollista suorittaa kahdella välikokeella, joista on mahdollista uusia toinen tai molemmat opintojakson aikana.
Uusintatenttejä järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl; näiden arvioinneissa ei huomioida kotitehtävä- tai välikoepisteitä eikä tuntiaktiivisuutta. Uusintatentit järjestetään kevätlukukauden 2021 alkupuolella, tarkat päivämäärät sovitaan myöhemmin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät mahdollisuuksien mukaan alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit n. 40 h
Itsenäinen opiskelu ja kotitehtävät jatkuvasti koko opintojakson ajan, välikokeisiin valmistautuminen (loppukokeeseen valmistautuminen) n. 80 h
Sisällön jaksotus
29.9. - 13.12.
lukujoukot ja lukujärjestelmät, reaalifunktioista, polynomiyhtälöt ja -epäyhtälöt, eksponentti- ja logaritmiyhtälöt
Suorakulmaisen kolmion trigonometriaa, kompleksiluvut; matriisit ja determinantit, vektorilaskentaa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolla tarvitaan oppikirjaa, kaavakokoelmaa (ks. Oppimateriaali) sekä laskinta (funktiolaskin).
Esitietovaatimuksina lukion lyhyt tai pitkä matematiikan oppimäärä TAI peruskoulun matematiikan oppimäärä, ammattiopetuksen matematiikan opintojaksot sekä Johdatus insinöörimatematiikkaan –opintojakson sisältö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kotitehtävät (max 10 p., lineaarinen taulukko). Arvioidaan jatkuvasti kontaktitunneilla [formatiivinen arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaava palaute].
Välikokeet 1-2 (max 20 p. / koe). Osakokeet ajoittuvat tasaisesti opintojaksolle ja arvioidaan ja palautetaan koetta seuraavalla viikolla. [formatiivinen arviointi, ohjaava palaute, arvioiva palaute]
Aktiivisuus kontaktitunneilla (max 2 p.): aktiivinen osallistuminen kotitehtävien ratkaisujen esittämiseen ja läpikäyntiin [suhteellinen arviointi, summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Välikokeet on mahdollista uusia tarpeen mukaan. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Uusintatenttejä (max 40 p.) järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl; näiden arvioinneissa ei huomioida kotitehtävä- tai välikoepisteitä eikä tuntiaktiivisuutta. Toiseen uusintatenttiin osallistumiseen vaaditaan ennakkotehtävät. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Esitietovaatimukset
Lukion lyhyt tai pitkä matematiikan oppimäärä
TAI
peruskoulun matematiikan oppimäärä, ammattiopetuksen matematiikan opintojaksot sekä Johdatus insinöörimatematiikkaan –opintojakson sisältö
TAI
vastaavat tiedot ja taidot