Siirry suoraan sisältöön

Insinöörimatematiikan perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051211-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

18.06.2021 - 08.10.2021

Ajoitus

27.09.2021 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Tieto- ja viestintätekniikan koulutus

Opettaja

  • Paula Steinby

Ryhmät

  • PTIVIS21F
    PTIVIS21F

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- ratkaista yhtälöitä, myös juuri-, eksponentti- ja logaritmiyhtälöitä
- käyttää determinantteja ja matriiseja (esim. lineaaristen yhtälöryhmien ratkaisuissa)
- soveltaa piste- ja ristituloa (esim. pelisovelluksissa, fysiikassa ja sähkötekniikassa)
- tehdä peruslaskutoimituksia kompleksiluvuilla
- käyttää oikein opintojakson sisältöön liittyviä matemaattisia termejä ja merkintöjä

Sisältö

- Lukujoukot ja lukujärjestelmät
- Reaalifunktioista
- Polynomiyhtälöt ja -epäyhtälöt, eksponentti- ja logaritmiyhtälöt
- Suorakulmaisen kolmion trigonometriaa
- Kompleksiluvut
- Vektori- ja matriisilaskentaa

Aika ja paikka

lokakuu– joulukuu 2018, Joukahaisenkatu

Oppimateriaalit

Tuomenlehto, Holmlund et al.:Insinöörin matematiikka, 1.-5. painos, Edita 2018.
https://www.editapublishing.fi/tuote/insinoorin-matematiikka

Tammertekniikka: Tekniikan kaavasto tai Otava: MAOL-taulukot

Lisäksi verkkomateriaalia ja opettajan laatimaa materiaalia, joka jaetaan Itslearningin kautta.

Opetusmenetelmät

kontaktiopetus, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso on mahdollista suorittaa kahdella välikokeella, joista on mahdollista uusia toinen tai molemmat opintojakson aikana.

Uusintatenttejä järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl; näiden arvioinneissa ei huomioida kotitehtävä- tai välikoepisteitä eikä tuntiaktiivisuutta. Uusintatentit järjestetään kevätlukukauden 2021 alkupuolella, tarkat päivämäärät sovitaan myöhemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opiskellaan matemaattisia perustaitoja, jotka ovat insinöörityön perusta. Esimerkit ja tehtävät sisältävät mahdollisuuksien mukaan alakohtaisia sovellusesimerkkejä. Tehtävien ratkomisessa opiskelijoita kannustetaan tiimityöskentelyyn. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktitunnit n. 40 h
Itsenäinen opiskelu ja kotitehtävät jatkuvasti koko opintojakson ajan, välikokeisiin valmistautuminen (loppukokeeseen valmistautuminen) n. 80 h

Sisällön jaksotus

29.9. - 13.12.

lukujoukot ja lukujärjestelmät, reaalifunktioista, polynomiyhtälöt ja -epäyhtälöt, eksponentti- ja logaritmiyhtälöt
Suorakulmaisen kolmion trigonometriaa, kompleksiluvut; matriisit ja determinantit, vektorilaskentaa

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolla tarvitaan oppikirjaa, kaavakokoelmaa (ks. Oppimateriaali) sekä laskinta (funktiolaskin).

Esitietovaatimuksina lukion lyhyt tai pitkä matematiikan oppimäärä TAI peruskoulun matematiikan oppimäärä, ammattiopetuksen matematiikan opintojaksot sekä Johdatus insinöörimatematiikkaan –opintojakson sisältö.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kotitehtävät (max 10 p., lineaarinen taulukko). Arvioidaan jatkuvasti kontaktitunneilla [formatiivinen arviointi, itsearviointi, vertaisarviointi, ohjaava palaute].
Välikokeet 1-2 (max 20 p. / koe). Osakokeet ajoittuvat tasaisesti opintojaksolle ja arvioidaan ja palautetaan koetta seuraavalla viikolla. [formatiivinen arviointi, ohjaava palaute, arvioiva palaute]
Aktiivisuus kontaktitunneilla (max 2 p.): aktiivinen osallistuminen kotitehtävien ratkaisujen esittämiseen ja läpikäyntiin [suhteellinen arviointi, summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Välikokeet on mahdollista uusia tarpeen mukaan. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]
Uusintatenttejä (max 40 p.) järjestetään tarpeen mukaan 2 kpl; näiden arvioinneissa ei huomioida kotitehtävä- tai välikoepisteitä eikä tuntiaktiivisuutta. Toiseen uusintatenttiin osallistumiseen vaaditaan ennakkotehtävät. [summatiivinen arviointi, opettaja-arviointi]

Esitietovaatimukset

Lukion lyhyt tai pitkä matematiikan oppimäärä
TAI
peruskoulun matematiikan oppimäärä, ammattiopetuksen matematiikan opintojaksot sekä Johdatus insinöörimatematiikkaan –opintojakson sisältö
TAI
vastaavat tiedot ja taidot