Siirry suoraan sisältöön

Prosessi- ja laatujohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5171028-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.08.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

30.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

45 - 90

Koulutus

  • Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), kemiantekniikka ja bioteknologia

Opettaja

  • Osmo Eerola
  • Markku Lindell

Vastuuopettaja

Osmo Eerola

Ryhmät

  • YTEKNS18
    Tekniikka (YAMK), YTEKNS18
  • YTEJOS19
    Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus, syys 2019
  • YKEBIS19
    Kemiantekniikan ja bioteknologian koulutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa prosessikeskeisen toimintatavan yrityksen tai organisaation kehittämisvälineenä
- tunnistaa eri prosessitasoja
- kuvata ja mitata prosesseja
- organisoida toimintaa määriteltyjen prosessien mukaisesti
- kuvata jatkuvan parantamisen menetelmiä ja käytäntöjä
- soveltaa jatkuvan parantamisen menetelmiä oman organisaation johtamisessa ja kehittämisessä
- kuvata keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet
- kuvata organisaationsa laatuajattelua arvoista operatiiviselle tasolle
- arvoida organisaationsa toimintaa ja onnistumista asetettujen laatumittarien avulla

Sisältö

- ISO 9000 ja 14000 ym laatustandardit
- liiketoimintaprosessien kuvaaminen
- prosessimittarit, KPI:t
- laatufilosofia ja laatupolitiikka
- laadun ja toiminnan kehittämisen menetelmät
- laatu ja yrityksen funktiot
- valmistuksen laatu

Oppimateriaalit

Laamanen, K.: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona, Ideasta käytäntöön, Laatukeskus, 2009
Laamanen, K. & Tinnilä, M.: Prosessijohtamisen käsitteet, Teknologiateollisuus, 2009
Lecklin O, Laine R.O.: Laadunkehittäjän työkalupakki, Innovatiivisen johtamisjärjestelmän kehittäminen,Talentum, 2009.
Modig, N.& Åhlström, P. :Tätä on Lean, Ratkaisu tehokkuusparadoksiin, RheologicaPublishing, Tukholma, 2013
Torkkola, S.: Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum, 2015
Nelli-portaali: ”prosessijohtaminen”
Suomen Laatukeskus, ITIL, Spice
Optimassa oleva materiaali

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opettajan kanssa voi keskustella vaihtoehtoisesta suoritustavasta. HOPS-keskustelussa voi tuoda esille mahdolliset aiemmat korvaavat tai sisällytettävät, aihepiiriin liittyvät opinnot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16 h
Ennakkotehtävä 21 h
Yksilötehtävä 1: Prosessijohtaminen 28 h (YTEKNS18 21 h)
Yksilötehtävä 2: Laatujohtaminen 28 h (YTEKNS18 21 h)
Ryhmätehtävä 40 h (YTEKNS18 26 h)
Yhteensä 133 h (YTEKNS18 105 h)
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Sisällön jaksotus

Huom! Tämä opintojakso, 5171028-3003 (5 op) sisältää myös YTEKNS18 -opintojaksojen 5001023 Prosessien johtaminen ja kehittäminen ( 2 op) ja 5171016 Laatujohtaminen (2 op) asiasisällöt yhteistoteutuksena YTEJOS19 ja YKEBIS19 -ryhmien kanssa. Harjoitustehtävien määrässä on 1 op:n ero.
Opintojakso koostuu kahden lähiopetuskerran aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
1. lähiopetusjakso 30.9.:
Aamupäivällä tutustutaan aluksi prosessi- ja laatujohtamiseen sekä käydään läpi ja keskustellaan ennakkotehtävästä sekä annetaan ja käydään läpi yksilö- ja ryhmätehtävät. Tavoitteena on ymmärtää miten prosessit ja laatu liittyvät toisiinsa ja mitä muuta prosessijohtamisella tavoitellaan kuin laatua.
Lisäksi aamupäivän osuudessa käsitellään organisaation systeeminen mallintaminen, prosessijohtaminen ja prosessien kuvaus.
Iltapäivällä käsitellään keskeiset laatujohtamisen käsitteet, viitekehykset ja menetelmät.
2. Lähiopetusjakso 4.11.:
Aamupäivällä kerrataan edellisen kerran asiat (prosessijohtaminen ja prosessien kuvaus) sekä käsitellään prosessien mittaaminen, jalkauttaminen ja kehittäminen.
Iltapäivällä kerrataan edellisen kerran asiat sekä käsitellään laatujärjestelmät ja laadun kehittäminen tuote-, palvelu- ja organisaationäkökulmasta.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Osmo Eerola, p. 040 355 0846
Markku Lindell, p. 040 355 0319

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla arvioidaan ennakkotehtävää, yksilötehtäviä ja ryhmätehtävää.
Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävät: asteikolla 0-5,
Ryhmätehtävä: asteikolla 0-5.
Arvosana muodostuu yksilö- ja ryhmätehtävien keskiarvona. Arviointi tehdään yksilö- ja ryhmätyötehtävän tuloksista ja raportoinnista heijastuvan osaamisen perusteella.

Hylätty (0)

Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa prosessi- ja laatujohtamisen keskeiset käsitteet ja menetelmät ja pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä liiketoimintaprosessien ja laadun kuvaamisessa ja kehittämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija hallitsee prosessi- ja laatujohtamisen käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä oikein liiketoimintaprosessien ja laadun kuvaamiseen ja kehittämiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija ymmärtää perusteellisesti prosessi- ja laatujohtamisen osana liikkeenjohdon työkalupakkia operatiivisen tehokkuuden saavuttamiseksi ja asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, osaa prosessien formaalit kuvaamistavat ja osaa soveltaa niitä erilaisiin prosesseihin, sekä hallitsee prosessien ja laadun mittaamisen ja kehittämisen menetelmät. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.