Siirry suoraan sisältöön

Projektit liiketoimintana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5181002-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2019 - 06.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 55

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen

Opettaja

  • Teppo Neuvonen
  • Milla Järvipetäjä

Vastuuopettaja

Teppo Neuvonen

Ryhmät

  • YPROTK19
    Projektijohtamisen koulutus
  • YPROIK19
    Projektijohtamisen koulutus, Insinööri

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
•Soveltaa projektiliiketoiminnan periaatteita käytännössä
•Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
•Kuvata salkunhallinnan ja ohjelmajohtamisen periaatteita
•Selostaa organisoitumisen merkityksen projektitoiminnan kannalta
•Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyystasoja

Sisältö

•Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
•Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
•Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
•Salkunhallinta ja ohjelmajohtaminen
•Projektiorganisaatiot
•Projektitoiminnan kypsyystasomallit

Aika ja paikka

Turku AMK
Tekniikka ja Liiketalous (TeLi)
Lemminkäisenkadun kampus
1.6.2018 - 16.11.2018

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti vapaamuotoisesta materiaalista jotka jaetaan opiskelijoille.
Kirjallisena oppimateriaalina käytetään Finnasta löytyvää kirjallisuutta:
- ISO 21504:2015 Project, programme and portfolio management -- Guidance on portfolio management
- PMI Practice Guide for the Governance of Portfolios, Programs, and ProjectsCappels, Thomas M.: Financially Focused Project Management. Boca Raton, US: J. Ross Publishing, Incorporated, 2014
- Martinelli, Russ, Waddell, James M., and Rahschulte, Tim: Program Management for Improved Business Results. Somerset, US: Wiley, 2014
- The Enterprise Portfolio Management Council: Project Portfolio Management: A View from the Management Trenches. Hoboken, US: Wiley, 2011.
- Thiry, Michel: Program Management. Farnham, GB: Gower, 2012
- Kodukula, Prasad: Organizational Project Portfolio Management. Plantation, US: J. Ross Publishing, 2012
- Tjahjana, Lia, Dwyer, Paul, and Habib, Mohsin: Program Management Office Ad-vantage: A Powerful and Centralized Way for Organizations to Manage Projects. Saranac Lake, US: AMACOM, 2009

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu käytännössä seuraavien menetelmien avulle:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja MS Teams) tai löytyy FINNA:sta. Kurssimateriaalin lisäksi tullaan julkaisemaan myös ylimääräistä (ajankohtaista ja kiinnostavaa) aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön. Tähän liittyvä ryhmäsähköposti ja Teams-viesti ennen lähiopetusta.
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan. Suositaan Teams-ympäristöä jotta kysymykset ja keskustelut kaikkien nähtävinä.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu opettajan palaute tarvittaessa.
- Lähitapaamiset:
--- Ennakkotehtävien purku.
--- Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
--- Asiantuntijavierailut.
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojakson etenemiseen liittyvä Teams-viesti lähiopetusjakson jälkeen.
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso tullaan toteuttamaan pääsääntöisesti innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen. Alla on avattu hieman tarkemmin eri oppimistehtävien ja opintojakson sisältämien elementtien pedagogista näkökulmaa.
Ennakkotehtävässä pedagoginen malli lähinnä tutkiva oppiminen. Ennakkotehtävässä opiskelijat hakevat tietoa ja oppivat tutkimalla mm. oman työnantajayrityksensä projektiliiketoimintaympäristöä. Ennakkotehtävän tarkoituksena on saada opiskelijat syventämään omaa tietopohjaansa etsimällä itsenäisesti opetettavaan aiheeseen liittyvää tietoa. Tarkoitus on, että opiskelijat rakentavat hankkimansa tiedon avulla oman käsityksensä projektiliiketoiminnasta ja sen lainalaisuuksista ennen lähiopetusjaksoa.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön. Lähijaksolla luennolle osallistuu asiantuntijaluennoitsijoita projektiliiketoimintaa harjoittavista yrityksistä jolloin opiskelijoilla on mahdollisuus saada tietoja erilaisten yritysten ja toimialojen toiminnasta. Opiskelijoilla on mahdollisuus keskustella aktiivisesti ja esittää asiantuntijoille kysymyksiä todellisiin projektiliiketoimintaesimerkkeihin liittyen.
Lähijaksolla tullaan harjoittamaan myös aktivoivaa opetusta. Opiskelijat esittelevät muulle luokalle ennakkotehtävänsä kautta hankkimaansa tietoa oma työnantajayrityksensä projektiliiketoimintaan liittyen.
Yksilötehtävän pedagoginen malli on case-pohjainen oppiminen. Tarkoitus on, että opiskelijat valitsevat oman työnantajayrityksensä projektitoimintaan liittyen jonkin todellisen työelämän tapauksen ja analysoivat tätä koulutuksessa oppimiensa tietojen ja taitojen avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat jaetaan noin viiden hengen ryhmiin ja he saavat tehtäväkseen laajan, selvitystyötä ja tiedon analysointia vaativan ryhmätehtävän. Tämän tehtävän yhteydessä opiskelija arvioi omaa ja vertaisopiskelijoidensa työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän palautus tapahtuu opiskelijan valitsemalla tavalla: Kirjallinen essee, videoitu PowerPoint-esitys, Prezi-esitys tms.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 14 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä.

Sisällön jaksotus

Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Kuvata erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
- Soveltaa projektiliiketoiminnan periaatteita käytännössä
- Laskea ja arvioida projektien kannattavuutta investointina
- Kuvata salkunhallinnan ja ohjelmajohtamisen periaatteita
- Selostaa organisoitumisen merkityksen projektitoiminnan kannalta
- Arvioida organisaatioiden projektitoiminnan kypsyystasoja
Opintojakson sisältö:
- Erilaiset projektityypit ja liiketoimintaympäristöt
- Investointilaskennan menetelmät ja projektien kannattavuuden arviointi
- Isojen projektikokonaisuuksien johtaminen
- Salkunhallinta ja ohjelmajohtaminen
- Projektiorganisaatiot
- Projektitoiminnan kypsyystasomallit
Ajoitus:
1. Ennakkotehtävä ja sen palautus 1.8.2019 – 4.9.2018
3. Ensimmäinen lähitapaaminen 5.9.2019
4. Ryhmätehtävä 5.9.2019 –
5. Yksilötehtävä 5.9.2019 –
6. Toinen lähitapaaminen 3.10.2019
7. Oman oppimisen arviointi (Reflektointi) 11/2019
7. Opintojakso arvioitu 11/2019

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ja reflektointia ei arvioida.
Palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon opettajan toimesta. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Seuraavassa o listattu asioita, joihin arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tehtävän jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan

Hylätty (0)

Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.