Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7011132-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 13.06.2019

Ajoitus

01.02.2019 - 30.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund

Vastuuopettaja

Esa Bärlund

Ryhmät

  • PFYSIS17B
    PFYSIS17B
  • PFYSIS17A
    PFYSIS17A
  • MFYSIK18
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K18

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,käyttää perustellen tarkoituksenmukaisia aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita.

Sisältö

Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
•Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
•Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
•Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy

Opetusmenetelmät

Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti tehdään Optimassa. Tentti on aina auki klo 08-23, tenttialue sulkeutuu klo 23.
Kevät 2019 (1.2-30.4) toteutuksen tenttipäivät: to 28.2. ke 27.3. ja ti 16.4.
Kesä 2019 toteutuksen tenttipäivät: to 27.6, ke 31.7 ja ti 13.8.
Syksy 2019 toteutuksen tenttipäivät: ke 2.10, to 31.10 ja ti 19.11.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
5op = 135h opiskelijan työtä sisältäen Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät.
PFYSIS17-ryhmällä arviointi tapahtuu OPS:n mukaan H-5 asteikolla
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan. Tentti arvioidaan T1- K5
35-41 pistettä= T1 (50-59 %)
42-48 pistettä =T2 (60-69 %)
49-56 pistettä= H3 (70 -79 %)
57-62 pistettä = H4 (80-89 %)
63-70 pistettä= K5 (90-100 %)
Hyväksytty suoritus edellyttää, että opiskelija on palauttanut ja hyväksytysti suorittanut kaikki Optiman verkkotehtävät sekä antanut opintojaksosta palautteen.

Sisällön jaksotus

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Optimassa vuonna 2019: 1.2.-30.4., 1.6-31.8 ja 2.9-5.12.
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytettävä ohjelmistot MS Office 2016

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on hyväksytty-hylätty -periaatteella.