Siirry suoraan sisältöön

Fysioterapiatiede ja -toiminnan kehittäminen /Physiotherapy Science and Development (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7011173-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2018 - 10.06.2019

Ajoitus

07.01.2019 - 15.06.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 75

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anu Granberg
  • Taina Vahtera

Ryhmät

  • PFYSIS17B
    PFYSIS17B
  • MFYSIK18
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K18
  • PFYSIS17A
    PFYSIS17A

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata fysioterapian tieteenalana ja sen teoreettisia lähtökohtia,selittää fysioterapiatieteen merkityksen ammatin kehittymiselle,määritellä laadunhallinnan käsitteitä sekä laatuun liittyviä tekijöitä sekä pystyy käyttämään niitä fysioterapian ja kuntoutustoiminnan laadun arvioinnissa,selittää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjausjärjestelmiä sekä niiden merkitystä omaan toimintaan,kuvata fysioterapian palvelujärjestelmää,tunnistaa työyhteisöjen hallinnollisia tekijöitä,kuvata yrittäjyyteen liittyviä asioita.

Sisältö

Fysioterapia tieteenä, näyttöön perustuva työote, laadunhallinta ja laatutyöskentelyn perusteet, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän ohjaus, johtamisen perusteet ja toimintayksikön johtaminen, lähijohtaminen ja alaistaidot, oman osaamisen arviointi ja kehittäminen, tilastointi ja toimintayksikön johtaminen, yrittäjyys ja sen tunnusmerkit, yrityksen perustamiseen ja yrittäjänä toimimiseen liittyviä asioita

Opetusmenetelmät

Itsenäinen oppiminen: tietoa hakemalla ja arvioimalla, reflektoiden lukemalla ja sisäistämällä, kirjoittaen jäsentämällä. Tehtävien arviointityöskentelyn kautta eri näkökulmien havainnointi.
Ryhmässä oppiminen: tiedon jäsentämis- , arviointi- ja sisäistämisreflektiot ja kirjallisten tuotosten tuottaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työskentelyä
Lähitunnit : 6 x 45min / 1op = 5op x 6h = maks.30 lähituntia opettajien kanssa yhteensä.
Opiskelijan itsenäistä työskentelyä: 105h
Tehtävät tiede ja laatu-osioihin (Taina Vahtera):
Tehtävä 1 on kuvattu erikseen Optimassa. Ajankäyttö: ryhmätyöskentelyssä jokaisen opiskelijan panos tiedonhaussa + on tehtävän työstössä + arviointityöskentelyssä on 40h
Tehtävät tieteellisen tiedon arviointi (Anu Garanberg): 20h

Sisällön jaksotus

Lähitunnit orientoivat tehtäviin ja lähitynneillä pienryhmät työskentelevät yhdessä. Lähitunnille osallistuminen on pakollista. Poissaoloista opiskelija esittää s-postissa suunnitelman sitä, miten osoittaa osaamisensa poissaolon aikana käsitellyistä sisällöistä.
Toteutussuunnitelman muutokset ovat mahdollisia.
VKO 2 Taina Vahtera
2x45: Orientaatio opintojakson toteumaan, sisältöihin ja oppimistehtävään 1 sekä työskentelytavan ja asviointitapojen esittely. NEUVOTELLAAN YHDESSÄ TOUKOKUUN LÄHIPÄIVÄN SIJAINTI.
2x45`: Laatutyöskentely ja kehittäminen fysioterapiassa kolmesta näkökulmasta: yrittäjäfysioterapeutti, työntekijäfysioterapeutti ja asiakas. Fysioterapian ydinosaamisen (2016) liittyminen fysioterapiatoiminnan kehittämiseen ja laadunhallintaan.Laadunhallinnan terminologiaa, työkaluja.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan lähituntiin ja työskentelyyn mennessä: perehdy "Tiede fysioterapiaprosessissa" -materiaaliin (Optimassa) sekä tee tiedonhakua.
VKO 3 Taina Vahtera. Opiskelijan työskentelyä oman pienryhmän kanssa ja luentoa:
4x45`: Tiede ja tieteellinen toiminta, fysioterapianmallit / paradigmat ja niiden merkitys käytännön työssä. Kertaus: tehtäväksianto oppimistehtävä 1.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan Tainan lähituntiin ja työskentelyyn mennessä: perehdy materiaaliin (Optimassa) sekä tee tiedonhakua.
Anu Granberg: 2x45': alustusluento "näyttöön perustuva fysioterapia ja näytön haku", tutkimuksen laadunarviointitehtävän alustus, toimintaperiaatteiden ohjeistukset Anun osuutta ajatellen.
VKO 4 Taina Vahtera. Opiskelijan työskentelyä ja luentoa:
2x45`: Tiedeteema jatkuu, penryhmät työskentelevät ohjatusti.
2x45`: Laatuteeman syvennystä ja kertausta: organisaatioiden toiminnan laadun arviointi ja kehittäminen jatkuu: Käytännön sovellus fysioterapiaorganisaatioiden laadunarviointiin esimerkein. Laadunhallinta-käsitteen liittäminen fysioterapiakäytäntöihin joita opiskelijat kohtaavat juuri alkavassa ja myöhemmin tapahtuvissa harjoitteluissa. Pienryhmät työskentelevät ohjatusti.
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ viikoille 5-7, Taina: seuraavaan lähitunnilla työskentelyyn mennessä: Perehdy opiskelijaryhmien seminaariesitysten materiaaleihin.
Seminaareissa viikoilla 5-7 Taina: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY. arvioi kukin esitys kirjallisesti. Seminaariesitysten jälkeen esitysten kirjallisen materiaalin ja toteutuneen esityksen kokonaisarviointi on tallennettuna Optimassa ennen seuraavaa seminaaria.
VKO 5: Anu Granberg:
MFYSIK 18 & PFYSIS17A: tutkimuksen laadunarvioinnin työstöä ohjatusti
VKO 6 Taina Vahtera: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY.
VKO 6 Anu Granberg: MFYSIK 18 & PFYSIS17A: tutkimuksen laadunarvioinnin työstöä ohjatusti (seminaariesitykset valmiiksi seuraavaan kertaan mennessä)
VKO 7 Taina Vahtera: Opiskelijan työskentelyä: SEMINAARIESITYKSET ja ARVIOINTITYÖSKENTELY.
VKO 7 Anu Granberg: PFYSIS17A seminaariesitykset, PFYSIS17B tutkimuksen laadunarvioinnin työstöä ohjatusti (seminaariesitys valmiiksi seuraavaan kertaan)
VKO 9 Anu Granberg: MFYSIK18: seminaariesitykset
VKO 11 Anu Granberg: PFYSIS17B: seminaariesitykset
ITSENÄISEN OPPIMISEN TEHTÄVÄ seuraavaan lähitunnilla työskentelyyn mennessä:
VKO 20 Taina Vahtera, Anu Granberg:
14.5. ajankohta voi muuttua ?? 4x45 seminaari-/ työskentelypäivä: YRITTÄJÄVIERAS sekä fysioterapiatyön kehittämisen syventäminen. Opintojakson päättäminen ja arviointi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDON HANKINTA
1
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä
- etsii tietoa eri tietolähteistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä systemaattisesti
- tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon
- käyttää keskeisiä tiedon lähteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsii tietoa systemaattisesti