Siirry suoraan sisältöön

Neurologisen asiakkaan toimintaa tukeva harjoittelu (9 op)

Toteutuksen tunnus: 7011190-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 12.01.2020

Ajoitus

19.08.2019 - 29.09.2020

Opintopistemäärä

9 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

89 % Lähiopetus, 11 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Esa Bärlund
  • Hanna Hännikäinen
  • Afrisa Kapella
  • Satu Takala
  • Taina Vahtera
  • Pirjo Pennanen
  • Kirsi Karlsson

Ryhmät

  • PFYSIS17B
    PFYSIS17B
  • PFYSIS17A
    PFYSIS17A

Tavoitteet

Opiskelija osaasoveltaa fysioterapian teoreettista tietoa tilanteissa, kun asiakkaalla on keskus- ja ääreishermoston toiminnan vaurio tai häiriö,laatia asiakaslähtöisen liikkumis- ja toimintakykyä sekä osallistumista selittävän fysioterapeuttisen tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,tehdä johtopäätöksiä asiakkaan tilaa ja toimintakykyä kuvaavista tutkimistuloksistaan sekä selittää, miten asiakkaan liikkumis- ja toimintakyvyn muutokset vaikuttavat hänen osallistumismahdollisuuksiinsa,laatia asiakaslähtöisen fysioterapiadiagnoosin ja -tavoitteet, sekä suunnitella ja toteuttaa asiakkaan liikkumis- ja toimintakykyä sekä osallistumista ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet ottaen huomioon asiakkaan resurssit,ohjata ja tukea asiakkaan itsenäistä harjoittelua ja toimintaa hänelle soveltuvin terapiamuodoin sekä toimia yhteistyössä omaisten sekä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön kanssa,vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta sekä raportoida asiakkaan tilasta suullisesti ja kirjallisesti.

Sisältö

Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan liikkumis- ja toimintakyvyn sekä osallistumisen vaikeudet ovat seurausta keskus- ja ääreishermoston toiminnan häiriöistä tai hermoston vauriosta, oppimisympäristönä mm. sairaalat, kuntoutuslaitokset, terveyskeskukset, vanhainkodit.

Oppimateriaalit

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

Fysioterapeutin työtehtävissä toiminen ohjattuna ( sopimuksen mukaan), kirjallinen itsearviointi ennen harjoittelun alkua , väliarvioinnissa ja loppukeskustelussa, kirjallinen raportotointi ja oppimispäiväkirja - teorian soveltaminen käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.

Kirjallisessa raportoinnissa fysioterapianimikkeistön lisäksi käytetään ICF koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy Optiman Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille orientaatiotunnilla. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäki Jobiilissa mainitut harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

Orientaatiotunnilla (2 x 45min) käsitellään harjoitteluun liittyviä erityispiirteitä sekä opettaja vastaa opiskelijoiden kysymyksiin ja osallistuu keskusteluun harjoitteluun liittyvistä asioista, joita ei ole selvitetty harjoitteluoppaassa. Opettaja määrittää yhdessä opiskelijoiden kanssa harjoitteluun liittyvät tehtävät (itsearviointi- ja tavoitteet, oppimispäiväkirja ja asiakastyötä kuvaava raportti) ja niiden palautusajankohdat.

Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan Optiman palautuslaatikkoon opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle. Vastuutehtäviä on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa ja tarkemmin harjoittelun oppaassa.

Toteutetaan Skypen välityksellä joko alkutavoitekeskustelu(1-2 viikko) tai väliarviointikeskustelu(3-4) viikko, niihin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Tarvittaessa ohjaava opettaja voi myös osallistua harjoittelupaikan asiakastilanteisiin ja arviointikeskusteluun menemällä harjoittelupaikalle. Tämä tarve arvioidaan yhdessä harjoittelua ohjaavan fysioterapeutin kanssa. Opiskelija sopii tavoitekeskustelujen ajankohdat ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija varmistaa ohjausajankohdan lähettämällä skype-kokouskutsun opettajalle. Opiskelija on laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen Optimaan viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Väliarviointikeskusteluun mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus (ICF pääkoodit mukaan lukien), alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain Optimaan, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa Optimaan viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Skypen tms. välityksellä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua osana ammatillisen kasvun opintoja (KoTe) + täydentäminen väli- ja loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

- Osallistuminen orientaatiotunnille ja harjoittelun yhteenvetokeskusteluun harjoittelun päätyttyä

- Kirjallinen raportointi (Ohjeet oppaassa ja sisältyy itsenäiseen työskentelyyn)

- Oppimispäiväkirjan rakentaminen Optimassa: opiskelija kuvaa vapaamuotoisesti osaamisensa ja oppimisensa edistymistä ja reflektoi sitä suhteessa tavoitteisiinsa. Suositellaan vähintään viikottaisi merkintöjä.

- Harjoittelun aikana opiskelija tekee kirjallisen fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin. Tästä on raporttipohja ohjeineen ja muuta tukimateriaalia Optimassa ”Harjoittelu Clinical Practise” -kansiossa. Raportissa käytetään ICF pääkooditusta fysioterapianimikkeistön koodien lisäksi jäsentämään kirjoittamista. Muu itsenäinen opiskelu esim. ohjaavan fysioterapeutin määrittämään oheismateriaaliin perehtyminen.

- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit Harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla.

Muistutus: Mahdolliset poissaolot korvataan 1:1 ja niiden suorittamisesta sovitaan ohjaavan fysioterapeutin ja ohjaavan opettajan kanssa. Huomioikaa mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.

MITOITUS:
-Harjoittelupaikassa tapahtuva työskentely ohjaavan fysioterapeutin ohjauksessa 29 x 7h = 203h
-Itsenäinen työskentely (itsearvioinnit, raportti, oheismateriaalin hankkiminen ja siihen perehtyminen, oppimispäiväkirja 33h
-Orientaatiotunnit ja yhteenveto 6h

Sisällön jaksotus

Harjoitteluajankohdat syksy 2019 ja kevät 2020.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty -5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5). Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Optimaan niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Fysioterapeuttikoulutuksessa on laadittu harjoittelun arviointikriteerit. Tämä harjoittelu arvioidaan 3. ja 4. lukuvuoden harjoittelukriteerien mukaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kts. harjoittelun arviointikriteeristö, Optima: Harjoittelu, clinical practice

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kts. harjoittelun arviointikriteeristö, Optima: Harjoittelu, clinical practice