Siirry suoraan sisältöön

Yhteisön terveydenhoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031389-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 12.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 11.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anu Puodinketo-Wahlsten

Ryhmät

  • PTHTK17A
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K17A

Tavoitteet

YHTEISÖN TERVEYDENHOITOTYÖ 5 op YHTEOpiskelija- osaa arvioida erilaisten yhteisöjen terveyden ajankohtaisia haasteita ja ongelmia ja toimia niiden ratkaisemiseksi- osaa tuottaa yhteisöanalyysin perusteella yhteisödiagnoosin huomioiden erilaiset kulttuuriympäristöt, elintavat ja voimavarat- osaa toimia muuttuvassa yhteiskunnassa ja erilaisissa kulttuuriympäristöissä ja käyttää alue- ja väestölähtöisiä työmuotoja- osaa soveltaa yhteisö-, voimavara- ja terveyslähtöisiä toimintatapoja perheiden ja yhteisöjen terveyden edistämisessä- osaa toimia etsivän ja verkostotyön toimintamallin mukaisesti huomioiden yksilön, perheen ja yhteisön tarpeet-osaa toimia moniammatillisessa tiimissä ja suunnitella, toteuttaa, kirjata ja arvioida terveydenedistämisohjelmia terveysteknologiaa hyödyntäen

Sisältö

#NIMI?

Oppimateriaalit

Optimassa osoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Projektioppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys, tiimioppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Terveysneuvonnan, -ohjauksen ja terveystarkastusten suunnittelu, toteutus ja arviointi. Materiaalin kehittäminen. oppimispäiväkirja ja raportti.
5 op = 135h Kevät 2020 3op, syksy 2020 2op.

Sisällön jaksotus

Toteutetaan Opetuksen palvelutoiminnassa/Työttömien terveystarkastuksissa ja hanketoiminnassa
Työttömien terveystarkastushankkeessa:
-opiskelija suunnittelee ja toteuttaa terveysneuvontaa ja terveystarkastuksia opettajan ohjaamana
-opiskelija kehittää terveyskasvatusmateriaalia Työttömien terveyspalveluhankkeen käyttöön
Hankkeessa:
- opiskelija suunnittelee ja toteuttaa neuvontaa ja ohjausta sekä tietoiskuja
- opiskelija kehittää terveyden edistämisen materiaalia
Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa ja laatii työskentelystään raportin

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi Hyl-K5. Hyväksytty arviointi edellyttää osallistumista ja sitoutumista toimintaan ja terveystarkastuksiin, toteutusten suunnitteluun ja arviointiin. Raportti.

Hylätty (0)

Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
Viestinnässä ja työskentelyssä ei ole riittävästi otettu huomioon viestintätilannetta, -tapaa, osallistujien erilaisia tarpeita eikä toimintatapoja.
Yhteistyötä ei ole tehty rakentavasti.
Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu puutteellisesti.
Työskentely ei ole ollut sitoutunutta
Palautetta eikä tilanteissa ilmeneviä tarpeita ole otettu huomioon
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Opiskelija ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
Viestinnässä ja työskentelyssä on osittain otettu huomioon viestintätilanne ja -tapa, osallistujien erilaiset tarpeet ja toimintatavat. Viestintä on osittain havainnollista ja asiantuntevaa.
Yhteistyötä on tehty pääosin rakentavasti.
Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu osittain puutteellisesti.
Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja. Palaute ja tilanteissa ilmenevät tarpeet on otettu osittain huomioon.
Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
Viestinnässä ja työskentelyssä on pääosin otettu huomioon viestintätilanne ja -tapa, osallistujien erilaiset tarpeet ja toimintatavat. Viestintä on pääosin havainnollista ja asiantuntevaa.
Yhteistyötä on tehty rakentavasti.
Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on pääosin arvioitu luotettavasti ja kriittisesti perustellen.
Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä. Palaute ja tilanteissa ilmenevät tarpeet on otettu pääosin huomioon.
Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
Viestinnässä ja työskentelyssä on otettu huomioon viestintätilanne ja -tapa, osallistujien erilaiset tarpeet ja toimintatavat. Viestintä on havainnollista ja asiantuntevaa.
Yhteistyötä on tehty rakentavasti.
Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu luotettavasti ja kriittisesti perustellen.
Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä. Palaute ja tilanteissa ilmenevät tarpeet on otettu huomioon.
Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.