Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitotyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031472-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

03.09.2020 - 30.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Marjatta Häsänen
  • Hanna Ollikkala

Ryhmät

  • AVOTERTS20
    Terveydenhoitaja, avoin amk, S20

Tavoitteet

Opiskelija
- syventää toimintataitojaan terveydenhoitotyössä
- kehittää toimintaansaasiakkaan kokonaishoidon itsenäisessä suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa
- osaa ottaa kokonaisvastuunasiakkaiden hoidosta työryhmässään
- osaa toimia hoitotyön asiantuntijana kehittämään terveydenhoitoa ja sen edellytyksiä työyksikössään
- syventää lääkehoito-osaamistaan terveydenhoitotyön eri alueilla (lääkehoitopassi)
- syventää tietojaan ja taitojaan terveydenhoitotyön erityispiirteistä ja siihen liittyvästä kirjaamisesta sekä ymmärtää kirjaamisen hoitotyön kehittämisessä.

Sisältö

Sisältö ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaali: Oppimateriaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa

Opetusmenetelmät

Projekteissa oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 h
Opiskelija pitää aikataululomakkeelle tuntikirjanpitoa.
Ohjaavat opettajat antavat etäohjausta toteutuksen suunnitteluun.

Sisällön jaksotus

Info 3.9.2020
Opiskelijoiden kiinnittyminen toimeksiantoihin 10.9.20 mennessä. Toteutukset ja arvioinnit pääsääntöisesti 30.11.2020 mennessä.


Opiskelija saa valita mihin projektiin haluaa kiinnittyä. Työskentely tapahtuu pareittain. Opiskelijat kirjaavat valitsemansa aiheen Optiman seinälle 10.9.20 mennessä. Seuraavassa TEOS-verkkotapaamisessa palataan tähän uudestaan tarvittaessa.

1. OmaTyky-hanketyö (12)
Perustietoa hankkeesta: Omakyky-hankkeessa tuetaan työelämän ulkopuolella olevien omaishoitajien työkyvyn sekä työllistymis- ja urakehitysmahdollisuuksien parantumista. Hanke kohdentuu erityisesti omaishoitajuuteen ja elämään liittyviin siirtymävaiheisiin.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/omaishoitajien-tyollistymisen-ja-tyokyvyn-tukemine/
• Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan virkistävää etätapahtumaa omaishoitajille
• Opiskelijoilla on mahdollisuus päästä kokeilemaan ajankohtaista ohjaustapaa ja saada moniammatillista ohjausta työskentelyynsä

2. Voima-hanketyö (4)
• Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan ryhmätoimintaa etänä työttömille
• Opiskelijoilla on mahdollisuus päästä kokeilemaan ajankohtaista ohjaustapaa ja saada moniammatillista ohjausta työskentelyynsä

Perustietoa hankkeesta:
Voima on Salon kaupungin koordinoima, Euroopan Unionin osittain rahoittama työllisyyshanke, jonka tavoitteena on kehittää matalan kynnyksen ohjausmalli aikuisten ja erityisesti ikääntyvien työttömien työnhakijoiden poluttamiseksi avoimille työmarkkinoille. Hankkeen pääasiallisena kohderyhmänä ovat vähintään 200 päivää työmarkkinatukea saaneet henkilöt. Mukana hankkeessa ovat Salon seudun ammattiopisto ja Turun AMK.
https://www.salo.fi/tyojayrittaminen/tyollisyyspalvelut/tyonhakijalle/voimahanke/

3. PÄIHDEKASVATUS, TURUN KAUPUNGIN KANSSA YHTEISTYÖNÄ (4)
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/mielenterveys-ja-paihdepalvelut/paihdepalvelut-10
Alkaa lokakuussa, opiskelijat saavat noin 3 päivän etävalmennuksen, jonka jälkeen he pitävät päihdetunnit 6-luokkalaislle Turussa ja koko kurssi puretaan yhteisesti tämän jälkeen. Lisätietoja erillisellä infolapulla.

4. Opiskeluhyvinvoinnin edistäminen (4)
Tässä kohderyhmänä on AVOTERTS20. Miten koko ryhmän opiskeluhyvinvointia voi edistää ja tukea (voimavaraistava näkökulma)?

Yleisiä vinkkejä ryhmän ohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
• Tavoitteena on vahvistaa asiakaslähtöistä ohjaustaitoa, jota tarvitaan kaikissa terveydenhoitotyön ympäristöissä.
• Toteutuksissa huomioidaan erityisesti digiohjausosaamisen kehittyminen ja tarjotaan opiskelijoille ja kohderyhmille turvallinen ympäristö toimia myös Koronapandemian näkökulmasta.
• Lisäksi tavoite on tunnistaa ja jakaa omaa osaamista ja saada ideoita erilaisista ohjausmenetelmistä.
Ohjaustilanteen suunnittelu laaditaan kirjallisena – eri toimeksiantajien toiveet huomioiden) ja siitä tulee ilmetä:
1. Ohjausta antavat opiskelijat ja toimeksianto sekä aihe/ teema
2. Kohderyhmän analyysi (ryhmä, koko ja sen lähtötason kuvaus (mitä jo tietävät?)
3. Tavoitteiden asettelu
a) monipuoliset ryhmälle (osallistujille) asetetut tavoitteet
b) omaa oppimista tukevat omat tavoitteet
4. Sisältö
(teoreettinen osio monipuolinen, sisältää vaadittavat asiat, asianmukainen &ajatasainen, luotettava tieto, lähdeluettelo ja mahdolliset liitteet lopussa)
5. Esityksen havainnollistamissuunnitelma (video, Power Point/ Prezi, kuvat, tarinat jne)
6. Suunnitelman, toteutuksen ja arvioinnin aikataulun suunnitelma (esim taulukkona, aikajanana)
7. Ohjatun harjoittelun Aikataululomake (työvuorotaulukko) tuntien kirjanpitoa varten.
8. Arviointisuunnitelma (miten ja mistä arvioit osallistujien oppimista ja ohjauksen vaikuttavuutta?)
9. Toteutuksen jälkeen opiskelijapari täydentää suunnitelmaa itsearvioinnilla: itsearvioi omaa toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja tuo esiin saamaansa palautetta ja miten kohderyhmä pääsi asetettuihin tavoitteisiin. Pitikö aikataulu? Mitä opitte digitaalisten ja aktivoivien menetelmien käytöstä ohjaamisessa? Mitä uutta tietoa saitte terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä?

HUOM: OTHOKE harjoitteluun kuuluu ohjatun harjoittelun lomakkeiden täyttö soveltaen: arviointilomake.

Suositellaan kohderyhmälle osallistavia/ aktivoivia menetelmiä/ osioita.

Toimeksiantaja ja/ tai OTHOKEn opettajat (Hanna ja Marjatta) arvioi kirjallisen suunnitelman ennen toteutusta asteikolla hyväksytty/hylätty. Sisällön lisäksi arvioidaan kirjallisen suunnitelman laatua: ulkoasu siisti, ilmaisu selkeä, lähteet ja lähdeviitteet oikein, riviväli 1½ , fontti 12.

(Toimeksiantajan edustaja antaa mahdollisuuksien mukaan palautetta:
-Tietotaitoa (esitystilanne sujuva, kuulijat huomioon ottava, sisältö monipuolinen ja perusteltu, kieli ymmärrettävää)
- Antaa palautetta kokonaistilanteen toteutumisesta)

Innovaatiopedagogiikan mukaisesti pienryhmien saavutettu tieto ja osaaminen jaetaan kaikille etätapaamisessa 10.12.20. Aikataulu tarkentuu opintojakson edetessä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Huomioidaan ohjaustilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa 11/2020 väylähaku tutkinto-opiskelijaksi.

Toteutuu 100% etäyhteyksin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ohjaustilanteen suunnittelu , toteutus ja arviointi: hyväksytty/ hylätty
Ohjatun harjoittelun lomakkeeiden täyttö ja palautus: kirjallinensuunnitelma, arviointilomake ja aikataululomake hyväksytysti.