Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen elimistön toiminnan perusta (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7031483-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 31.10.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Sanna Virtanen
  • Mirka Toivonen

Ryhmät

  • PSHTS20A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20A

Tavoitteet

IHMISEN ELIMISTöN TOIMINNAN PERUSTA 7 OP IHET
Tavoite:
- Tietää ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet ja niiden taustalla olevat tekijät
- Osaa kohdata ja haastatella tutkittavaa ihmistä
- Tietää ihmisen kliinisessä tutkimisessa käytettäviä menetelmiä ja niiden perusteita

Sisältö

Anatomia ja fysiologia 4 op ANFY
- Solun toiminta, alkiokehitys, kudostyypit ja ihon rakenne
- Tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta
- Verenkiertoelimistön ja sydämen rakenne ja toiminta, veri, immuunijärjestelmä
- Hengityselimistön rakenne ja toiminta
- Virtsaelimistön rakenne ja toiminta, nestetasapaino
- Ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
- Hormonitoiminta, aineenvaihdunta, sukupuolielimistöjen rakenne ja toiminta
- Hermoston rakenne ja toiminta
Ihmisen kliinisen tutkimisen perusteet 3op ITPE
- Ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus
- Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät (haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi, mittarit)
- Hyvän tutkimuksen edellytykset
- Kliinisen tutkimisen sisältö-alueet (Yleistila, hengitys, verenkierto, tajunta, eritys, tuki- ja liikuntaelimistö, iho)

Oppimateriaalit

ITPE:
Alanen ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin, ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. Sanoma Pro.
s. 10-62 (ei EKG), 64-79.

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2015 (tai vastaavat sivut muista painoksista). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro. 2019.
Vuorovaikutus 28-38
Tajunnantason seuranta s. 89-91
Verenkierto s. 354-360, 364-375 (ei sydämen rytmin seuranta s. 356-360)
Hengitys s. 322-343

Opetusmenetelmät

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen,
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen ( ihmisen immuniteetti ja mikrobiologan perusteet, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teema 1 (1 op)
- lähiopetus, teemapäivät 8h
- itsenäinen työskentely 19h

Teema 2 (1 op)
- lähiopetus, teemapäivät 6h
- itsenäinen työskentely 21h

Teema 3 ( 1 op)
- lähiopetus, teemapäivät 10 h
- itsenäinen työskentely 17h

Sisällön jaksotus

IPTE 3 op
Teema 1
- Ihmisen kohtaaminen, vuorovaikutus
- Ihmisen tutkimisen keskeiset menetelmät (haastattelu, anamneesi, inspektio, palpaatio, auskultaatio, perkussio, havainnointi, mittarit)
- Hyvän tutkimuksen edellytykset

Teema 2
- Kliinisen tutkimisen sisältö-alueet (Yleistila, tuki- ja liikuntaelimistö, iho, eritys)

Teema 3
- Kliinisen tutkimisen sisältö-alueet (hengitys, verenkierto, tajunta)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät
1. ITPE
- koe 0-5 (painokerroin 3)
- tehtävien hyväksytty suoritus (hks/hyl)

2. ANFY koe 0-5 (painokerroin 4)