Siirry suoraan sisältöön

Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031495-3032

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kätilökoulutus

Opettaja

  • Annika Luomala

Ryhmät

  • PKÄTIS19
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Tavoitteet

Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö 5 op LANU
Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö 4 op
Tavoite
Osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
Opiskelija
- ymmärtää lasta koskevat oikeudet ja lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet
- osaa toimia potilasturvallisuutta edistäen lasten hoitotyössä
- tuntee lapsen kehityksen eri ikäkausina ja osaa tukea ja edistää terveen lapsen kasvua ja kehitystä
- osaa tukea ja ohjata lapsiperheitä vanhemmuudessa sekä tunnistaa niihin liittyviä voimavaroja ja riskitekijöitä
- osaa tavallisimmat lasten ja nuorten sairaudet ja tietää niiden ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen menetelmät
- osaa tunnistaa kasvun ja kehityksen viivästymiä/poikkeamia
- osaa kriittisesti hakea, käyttää ja arvioida näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä lasten ja nuorten hoitotyön kehittämisessä
- osaa määritellä ja kirjata lapsipotilaan hoitotyön tarpeita, suunnitella ja toteuttaa näyttöön perustuvaa hoitotyötä sekä arvioida sen vaikuttavuutta
- osaa hyödyntää terveysteknologiaa lasten ja nuorten hoitotyössä
- osaa lapsipotilaan kliinisen tutkimisen periaatteet
- osaa lapsen hoitoelvytyksen perusperiaatteet
- osaa ohjata lapsia ja perheitä erilaisissa terveyteen ja sairauteen liittyvissä tilanteissa
- tietää lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä osaa lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon turvallisen ja vaikuttavan lääkehoidon toteuttamisen
- tuntee lasten rokotusohjelman, rokotteet sekä lasten ja nuorten rokottamisen
- osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta
- tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet
- tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa
- tuntee keskeisen lainsäädännön ja palvelujärjestelmän kehitysvammaisen hoitotyöhön liittyen
- osaa tukea vammautuneen lapsen perheen selviytymistä ja arjen hallintaa
- tietää kehitysvammaisen aseman ja oikeudet terveydenhuollon asiakkaana ja potilaana

Sisältö

Sisältö
- lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- ajankohtainen aiheeseen liittyvä näyttöön perustuva kirjallisuus
- hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- lapsen hoitoelvytys
- erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- lasten rokotusohjelma
- lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Lastentautioppi ja farmakologia 1 op
- Tuntee tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoidon

Vammaisuus ja vammaisten hoito 1op.
Sisältö
- kehitysvammaisuuden syyt ja liitännäissairaudet
- kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen ja kuntoutus
- kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet
- lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä kehitysvammaisen hoitotyössä
- kehitysvammaisen ja vammautuneen lapsen ja nuoren perheen tukeminen kehitysvammaisen asema ja oikeudet

Aika ja paikka

Salon toimipiste
viikot 35-39

Oppimateriaalit

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Omat tehtävät
Käypähoitosuositukset: Ruoka-aineallergia, Alatiehengitystieinfektiot, Astma (lasten osalta), Virtsatieinfektiot (lasten osalta)
Muu lähiopetuksessa käytetty materiaali; ajankohtainen aiheeseen liittyvä kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, Verkko-opetus, Tiimityö, Tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Koe viikolla

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tiimioppiminen, Käänteinen oppiminen, Työelämälähtöisyys, Casepohjainen oppiminen

Sisällön jaksotus

Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op
- Lasta koskevat lait ja asetukset, lasten oikeudet sekä lasten hoitotyön eettiset periaatteet
- Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta
- Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
- Lasten ja nuorten yleisimmät kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito ja kuntoutus hoitotyön prosessin mukaisesti
- Lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen viivästymät/poikkeamat
- Hoitotyön prosessin mukainen kirjaaminen
- Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
- Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen
- Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito
- Lapsen hoitoelvytys
- Erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
- Lasten ja nuorten farmakologia, erilaiset lääkkeenantotavat, lääkehoidon vaikuttavuuden seuranta ja lääkehoidon ohjaus
- Lasten rokotusohjelma
- Lasten nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Lastentautioppi ja farmakologia 1 op
- Tavallisimmat lastentaudit ja niiden hoito
Vammaisuus ja vammaisten hoito 1 op
- Kehitysvammaisuuden syyt ja liitännäissairaudet
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakyvyn ja osallisuuden tukeminen ja kuntoutus
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet
- Lainsäädäntö ja palvelujärjestelmä kehitysvammaisen hoitotyössä
- Kehitysvammaisen ja vammautuneen lapsen ja nuoren perheen tukeminen
- Kehitysvammaisen asema ja oikeudet

Viestintäkanava ja lisätietoja

Oma tietokone suositeltava tunneille, opetus sisältää 2op. englannin kielellä toteutettavia opintoja

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Koe (numeraalinen arviointi 1-5)
2. Yksilölliset tehtävät (hyväksytty-hylätty)
3. Työpajatehtävt ( hyväksytty-hylätty
4. Vammaisuus –osio (hyväksytty - hylätty)

Tarkempi arviointikuvaus löytyy Optimasta

Hylätty (0)

KOKONAISVALTAISUUS
- Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut eivät ole uutta luovia, eikä niitä ole esitetty selkeästi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa tietämystä opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista, mutta tietämys jää suppeaksi.
- Osoittaa kykyä ymmärtää tietoperustaa, mutta soveltaminen, perustelu ja arviointi jäävät puutteellisiksi
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on osittain hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija osittain ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat osittain uutta luovia, ja ne on esitetty melko selkeästi.
- Työskentely on ollut osittain sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat puutteellisesti perusteltuja.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Oppimistilanteisiin osallistuminen ja osittainen vastuun ottaminen omasta oppimisesta
- Opiskelija osittain reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää ja soveltaa tietoperustaa, mutta perustelu ja arviointi on osittain puutteellista
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on pääosin hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija pääosin ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat pääosin uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi.
- Työskentely on ollut pääosin sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Pääosin aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi osaamistaan ja omaa toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

KOKONAISVALTAISUUS
- Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson sisällön mukaisista tavoitteista.
- Osoittaa kykyä ymmärtää, soveltaa ja arvioida tietoperustaa sekä perustella ja arvioida toimintaa siihen nojautuen
VERKOSTO-OSAAMINEN
- Työskentelyssä on hyödynnetty ja sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
YHTEISTYÖKYKY
- Opiskelija ymmärtää, osaa soveltaa ja kykenee arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa oman ammattialan eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
LUOVA ONGELMARATKAISUKYKY
- Näkemykset ja ratkaisut ovat uutta luovia, ja ne on esitetty selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.
- Työskentely on ollut sitoutunutta ja tehdyt ratkaisut ovat perusteltuja, innovatiivisia ja hyödynnettäviä.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
- Aktiivinen oppimistilanteisiin osallistuminen ja hakeutuminen sekä vastuun ottaminen omasta ja yhteisestä oppimisesta
- Opiskelija reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja omaa toimintaansa.