Hoidon tarpeet ja niistä lähtevä voimavaraistava hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7031531-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 20.02.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Erkko
Ryhmät
-
MSHTK20BSairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto K20B
Tavoitteet
HOIDON TARPEET JA NIISTä LäHTEVä VOIMAVARAISTAVA HOITOTYö 4 OP HOTA
Tavoitteet
- Osaa kohdata eri kulttuurista tulevan ihmisen ja arvioida hoidon tarvetta, sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitoa.
- Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida keskeisiä hoitotyön toimintoja
- Osaa arvioida hoidon vaikutuksia ja vaikuttavuutta
- Osaa kirjata säädösten mukaisesti hoitotyön prosessin eri vaiheet rakenteisesti yhtenäisillä luokituksilla
- Tietää vastuunsa potilasturvallisuuskulttuurin edistämisessä
- Osaa edistää potilasturvallisuutta potilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa
- Osaa antaa ensiapua
- Tietää opetuksen ja ohjauksen teoreettiset, filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
Sisältö
- Hoitosuhde, voimavaralähtöisyys
- Tavoitteellinen hoitotyö ja sen kirjaaminen
- Hoitotyön prosessi hoitotyön päätöksenteossa: - Hoidon tarpeiden tunnistaminen
- Hoitotyön suunnitelma ja sen toteuttaminen
- Hoidon vaikuttavuuden arviointi
- Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)
- Keskeiset hoitotyön toiminnot ja niiden asianmukainen toteuttaminen: - Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aistitoiminnot
- Aktiviteetti
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen
- Tiimityö
- Opetuksen ja ohjauksen tarpeen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
- Ergonomia
- Potilasturvallisuus:
- Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus yhteistä hoitotyön perusteiden prekliinisen harjoittelu -opintojakson (4op) kanssa
Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (noin 60 sivua):
• Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
• Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
• Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
• Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
• Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen s.174-175
• Turvallisuus s. 374-383
Itsenäiset tehtävät:
• Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min)/ Oppiportti,
• Kanta: Tietosuoja ja tietoturva https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
• THL: rakenteisen kirjaamisen verkkokurssi
• Optiman tehtävät
Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina noin 90 sivua):
• Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
• Päivittäiset toiminnot s. 172-223
• Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
• Ravitsemus s. 250-264
• Erittäminen s. 268-301
• Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)
+ Itsenäinen opiskelu:
• Haavojen ABC (45 min)/ Oppiportti,
• Estä painehaava (50 min) )/ Oppiportti
Optiman tietotestit
Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina ( Hoitotyön taidot ja toiminnot: noin 33 sivua ):
• Hengitys s. 322- 337, 341-346
• Verenkierto s. 348- 350; 364-372)
• Tajunnantason seuranta s. 81-94
Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).
Duodecimin ensiapuopas https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr
+ tehtävät
• Elvytys (40 min) )/ Oppiportti
• Laitekoulutukset/ defibrillaattori )/ Oppiportti
• Optimatietotestit
Opetusmenetelmät
• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koko opintojakso 4 op =108 h:
Kontaktia: 24h
Itsenäinen työskentely: 84h
Sisällön jaksotus
Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö
Hoitotyö ammatillisena toimintana (hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet, näyttöön perustuva toiminta, yhteistyö potilaan ja tiimin kanssa)
Hoitosuhde, ammatillinen vuorovaikutus
Asiakaslähtöinen hoitotyö
Hoitotyön turvallinen toteuttaminen:
- Työturvallisuus: ergonomia
- Potilasturvallisuus: Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
Hoitotyön päätöksentekoprosessi ja kirjaaminen: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, hoitotyön suunnitelman ja sen toteuttamisen, hoidon vaikuttavuuden arviointi
Opetus ja ohjaus hoitotyön toimintona
Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)
Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina
- Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Aktiviteetti
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina
- Ensiapu
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aisti- ja neurologiset toiminnot
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hoitotyö perusteiden tentti : 0-5
Ensiavun tentti: 0-5
Itsenäiset tehtävät: hyv/hyl
Oppimispäiväkirja (hks/hyl)