Siirry suoraan sisältöön

Purentafysiologinen ja suukirurginen hoito (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7051054-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

05.06.2019 - 08.09.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 20.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Suuhygienistikoulutus

Opettaja

  • Päivi Pietikäinen
  • Jaana Manneros

Ryhmät

  • PSUUNS17
    Suuhygienisti (AMK) S17

Tavoitteet

Opiskelija osaa tunnistaa purentaelimen kokonaisuutena, sen toiminnan sekä siinä ilmenevät poikkeavuudettunnistaa leukanivelen, alaleuan liikkeiden ja hampaiden muodostama kokonaisuustunnistaa purentahäiriöiden epidemiologiaa, etiologiaa ja diagnostiikkaakuvata purentafysiologisen asiakkaan tutkimisen periaatteettoteuttaa tavallisimmat purentafysiologiset hoitomuodot ja purentalihasten rentouttamisen menetelmätohjata purentalihasten rentoutumisharjoitusten tekemisessäkuvata suukirurgisia hoitomenetelmiänimetä perusvälineistön ja -laitteiston suukirurgiassakuvata perioperatiivisen hoitoprosessin suukirurgisen potilaan hoidossaottaa huomioon aseptisen toiminnan tärkeyden suukirurgisessa työskentelyssäkertoa suun terveydenhoitoon liittyvät tarpeet suukirurgisten hoitojen yhteydessätoteuttaa suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät suukirurgisessa hoidossa

Oppimateriaalit

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Kirveskari P. 2008. Purentafysiologia. Teoksessa Teoksessa Meurman, J. ym. (toim.)Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Academica Kustannus Oy. Vantaa: Hansaprint Oy.
Käypä hoito -suositus. Purentaelimistön toimintahäiriöt (TMD). Duodecim 2016.
Wright E. F. 2014. Manual of Temporomandibular Disorders. Wiley Blackwell.
Muu opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Optimasta
Anttila, V-J., Hellsten, S., Rantala, A., Routamaa, M., Syrjälä, H. & Vuento, R. (toim.) 2010. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Helsinki: WS Bookwell Oy.
Kuusilehto, A. & Jalava, K. 1993. Suukirurgia ja suukirurginen hoitotaito. Helsinki: Painatuskeskus Oy, sivut 37-52 ja 83-134.
Lukkari, L., Kinnunen, T. & Korte, R. 2007. Perioperatiivinen hoitotyö. Helsinki: WSOY Oppimateriaalit Oy, sivut 9-26 ja 78-102.
Meurmann, J., Murtomaa, H., LeBell,Y. & Autti, H. 2008. Therapia Odontologica. Hammaslääketieteen käsikirja. Vantaa: Hansaprint Oy, sivut 728-750 ja 759-770.
Viisaudenhammas(online). Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin ja SuomenHammaslääkäriseura Apollonia ry:n asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2014. Saatavilla Internetissä: www.käypähoito.fi
Tenttimateriaali:
Lähiopetusmateriaali sekä muu materiaali Optimasta
Viisaudenhammas käypä hoito -suositus

Opetusmenetelmät

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Diagnostinen alkukoe
Lähiopetus ja itsenäinen oppiminen simulaatioharjoitteluissa.
Ennakkotehtävät/valmistautuminen simulaatiotilanteisiin ja harjoittelujen reflektointi.
Oppimistehtävät ja kirjallinen tentti
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Lähiopetus, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, simulaatioharjoittelu, kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Purentafysiologinen hoito: 25.9. Uusintatenttipäivät DiSKu: 30.10. ja 27.11.
Suukirurginen hoito: Tentti 18.10. Uusintatenttipäivät 27.11. ja kevään 2020 ensimmäinen uusintatenttikerta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan purentafysiologiseen hoitoon liittyviä työelämätaitoja.
Oppimistehtävät ja simulaatioharjoittelu suoritetaan pienryhmissä.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5,op
Opintojaksolla opitaan suukirurgian eriloisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa taitojen oppimisen leikkaukseen valmistautumisen ja leikkaushuoneen varustelun osalta. Kädentaidot harjaantuvat harjoiteltaessa kirurgisen pastan sekoittamista sekä ompeleiden poistoa. Pienryhmätyöskentelyssä perehdytään perusvälineistöön- ja laitteistoon suukirurgiassa sekä poisto- ja leikkausinstrumentteihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää kirjallisen ryhmätyön sekä valmistautuminen diagnostiseen alkukokeeseen, simulaatioharjoitteluihin ja kirjalliseen tenttiin)
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
2,5 op = 67,5h opiskelijan työtä
Lähi- ja simulaatio-opetus 24h
Itsenäinen työskentely 43,5h (sisältää videon kuvaamisen sekä tentteihin, lähiopetustunneille ja simulaatiotunneille valmistautumisen)

Sisällön jaksotus

Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Purentafysiologia
Purentaelin ja sen toimintahäiriöt
Purentaelimen tutkiminen
Purentaelimen tavallisimmat kuntouttavat hoitomuodot
opinnot ajoittuvat viikoille 35 - 39
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5
Viikot 35-42
Suukirurgisen hoidon organisaatiot Suomessa
Suukirurginen hoitoympäristö
Perioperatiivinen hoitoprosessi suukirurgiassa: preoperatiivinen hoitovaihe, intraoperatiivinen hoitovaihe, postoperatiivinen hoitovaihe
Suukirurgisen hoidon aseptiikka ja leikkaukseen valmistautuminen (aseptisen toiminnan kannalta keskeiset asiat, suukirurgisen leikkauksen puhtausluokitus, kirurginen käsien desinfektio, steriili pukeutuminen, potilaan valmistaminen leikkaukseen)
Perusvälineistö- ja laitteisto suukirurgiassa, poisto- ja leikkausinstrumentit
Leikkaushuoneen valmistelu
Haavan paraneminen ja kirurgisen pastan asettaminen
Ompeluharjoitukset, instrumenttisolmun teko ja ompeleen poisto
Hammastapaturmat
Pienryhmässä toteutettava leikkaushuoneen varustelu suukirurgista toimenpidettä varten, jonka ryhmä videokuvaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvosana muodostuu Purentafysiologisen hoidon ja Suukirurgisen hoidon numeerisen (1-5) arvosanan keskiarvosta.
Päivi Pietikäinen: Purentafysiologinen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Läsnäolo simulaatioharjoituksissa pakollinen, poissaolot korvattava
Diagnostinen testi arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty
Oppimistehtävän ja simulaatioharjoittelujen arviointi asteikolla hyväksytty/hylätty
Kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla H - 5
Opettaja-, vertais- ja itsearviointi.
Jaana Manneros: Suukirurginen hoito 2,5 op
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen (2,5 op:n jaksolla sallittu poissaolo teoriaopetuksesta on 4h, muut korvattava)
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
Osallistuminen simulaatioharjoitteluun pakollinen, poissaolot korvattava (Huomioithan, että teoriatunnilla tehdään myös harjoituksia, jotka tulee korvata näytöllä)
Kirjallinen tentti 45 min (asteikolla 1-5) 50% numeerisesta arvosanasta
Instrumenttitentti 45 min (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Videokuvaus leikkaushuoneen varustelusta (asteikolla 1-5) 25% numeerisesta arvosanasta
Korvaavista suorituksista sovitaan erikseen opettajan kanssa