Siirry suoraan sisältöön

Tietokonetomografiaosaaminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7062070-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2019 - 02.09.2019

Ajoitus

03.09.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

7 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

86 % Lähiopetus, 14 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Röntgenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Jarno Huhtanen

Ryhmät

  • PRÖNTS18
    Röntgenhoitaja (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tietokonetomografialaitteen rakenteen sekä toimintaperiaatteen
- kuvata turvallisen tomografiatapahtuman osatekijät tapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä

Sisältö

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
tehosteaineinjektorien toimintaperiaateet

Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiotja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen

Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa

Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta

Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Käytännön opetus, vierailu työelämässä, simulaatio

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmäoppiminen, Konstruktivistinen lähestymistapa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 133h opiskelijan työtä. 36h kontaktiopetusta, 97h opiskelijan itsenäistä työtä. Itsenäinen työ sisältää tehtävien tekemisen, CT Workbookin tekemisen, simulaatioon ja kokeeseen valmistautumisen.
Tietokonetomografiaosaaminen 5op
OSA A Laitteen rakenne ja toiminta 1op:
- 4x2h lähiopetusta
- tentti viimeisellä kerralla
OSA B ja C Radiografia ja optimointi 3,5op
- lähiopetus sisältäen opintokäynnin TKS röntgeniin
- simulaatio 8h
OSA D 0,5op
- radiologia 2h lähiopetusta

Sisällön jaksotus

Kuvantamisosaaminen:
-tietokonetomografialaitteen kehityshistoria
-tietokonetomografialaiteiden rakenne ja toiminta
-kuvanmuodostuksen periaatteet tietokonetomografiassa
-tietokonetomografiakuvan laatuun vaikuttavat tekijät
-tietokonetomografitapahtuman eri vaiheet
-anatomiset rakenteet ja yksityiskohdat tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden käyttö tietokonetomografiassa
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-tietokonetomografian indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen tietokonetomografiatapahtuman yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet tietokonetomografin yhteydessä
-sedatoidun potilaan kuvantaminen
Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi tietokonetomografiassa
-säteilysuureet ja - annokset tietokonetomografiassa
-vertailutasot tietokonetomografiassa
-lapset ja nuoret tietokonetomografiassa
-tehosteaineiden turvallinen käyttö
-työturvallisuustekijät tietokonetomografiatoiminnassa
Laatuosaaminen:
-tietokonetomografiatoiminnan laadunvarmistus
-näyttöön perustuva tietokonetomografiatoiminta
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus tietokonetomografiatoiminnassa
-välitön ja välillinen yhteistyö

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen tason kuvaus / kriteerit
Tieto ja tiedon hankinta
Yksilö – yhteisö – verkosto
Tyydyttävä (1, 2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Hyvä (3,4 )
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen
Yksilö – yhteisö – verkosto
Tyydyttävä (1, 2)
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Hyvä (3,4 )
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Kiitettävä (5)
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys)
Yksilö – yhteisö – verkosto
Tyydyttävä (1, 2)
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Hyvä (3,4 )
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Kiitettävä (5)
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.
Osien A, B ja C osioista muodostuu opintojakson kokonaisarvosana. Simulaatio ja tehtävät vaikuttavat arviointiin joko nostavasti tai laskevasti. Osa A painokerroin 1, osa B ja C painokerroin 2.