Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmäosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7073055-3018

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 15.02.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 01.06.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Suuhygienistikoulutus

Opettaja

  • Jaana Manneros
  • Sari Silmäri

Ryhmät

  • PSUUNS17
    Suuhygienisti (AMK) S17

Tavoitteet

Opiskelija osaa: kuvata terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoituksen soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan periaatteita käyttää terveysalan tietokantoja sekä etsiä ja lukea oman alan tieteellisiä julkaisuja kuvata erilaisia tilastollisia tutkimusmenetelmiä kertoa tutkimistaan tilastoista selkokielisesti ja tehdä niistä oikeita johtopäätöksiä hankkia kokemuksia taulukkolaskentaohjelman käytöstä aineiston analysoinnissa ja raportoinnissa kuvata opinnäytetyön prosessin eri vaiheet kuvata kehittämistyön tutkimuksellisia ja toiminnallisia menetelmiä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan Optima-verkko-alustan välilehdillä.
Tenttiä varten otetaan haltuun verkkomateriaali ja kirjallisuus:
• Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
• Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
• Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.Oy

Opetusmenetelmät

Itsenäiset verkko-tehtävät Optimassa
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kolme tenttiajankohtaa toteutuksen aikana:
to 27.2., to 26.3. tai to 16.4
klo 8.00 - 23.00.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä
Optima -verkkoalustan välilehtien tehtävät sekä tentti

Sisällön jaksotus

Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Optimassa 1.2.-30.4.2020
Sisältö:
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi on numeerinen (1-5). Opintojakson hyväksytty suoritus muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä. Jaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.

Numeroarviointi tulee tentin pistemäärän perusteella alla olevalla
tasavälisellä asteikolla:
35-41 = T1 (= 50-59 %)
42-48 = T2 (= 60-69 %)
49-55 = H3 (= 70-79 %)
56-62 = H4 (= 80-89 %)
63-70 = K5 (= 90-100 %)