Siirry suoraan sisältöön

Kliininen kemia 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7073094-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 09.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 50

Koulutus

  • Bioanalyytikkokoulutus

Opettaja

  • Heidi Kalve

Ryhmät

  • PBIOS19B
    Bioanalyytikko (AMK), S19
  • PBIOS19A
    Bioanalyytikko (AMK), S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa keskeisimmät kliinisen kemian analyysimenetelmien periaatteet ja niiden taustalla olevan teorian. Opiskelija osaa analysaattorityöskentelyn perusperiaatteet ja analyysitulosten luotettavuuden arvioinnin osatekijät. Opiskelija tietää tavallisimpien kliinisen kemian tutkimusten fysiologisen taustan, kliinisen merkityksen sekä tutkimusindikaatiot ja hän osaa käyttää tietojaan kliinisen kemian määritysten laadunhallinnassa.

Sisältö

- Keskeiset kliinisen kemian pitoisuusmittauksissa, analyysilaitteiden käytössä ja analyysien laadunhallinnassa esiin nousevat käsitteet

- Tavallisimmat proteiini-, hiilihydraatti- ja lipidiaineenvaihdunnan tutkimukset, elektrolyytti- ja happo-emästasapainoon sekä munuaisten, maksan ja sydämen toimintaan liittyvät tutkimukset

- Tavallisimpien kliinisen kemian tutkimusten analyysimenetelmien perusperiaatteet

- Kliinisen kemian analysaattoreiden rakenne, toiminta, käyttö ja huolto

- Analysoitavien näytteiden käsittely ja säilytys sekä analyyseissä käytettävien kemikaalien ja reagenssien valmistus ja käsittely ja säilytys

Oppimateriaalit

• Luentomateriaalit ja muu verkkomateriaali opintojakson kansiossa Optimassa.
• Niemelä Onni ja Pulkki Kari (toim.) 2010. Laboratoriolääketiede, Kliininen kemia ja hematologia. Kandidaattikustannus OY
• Internet -sivustot: Käypä hoito, TYKSLAB, HUSLAB, jne., Labquality
• Penttilä Ilkka (toim.) 2004. Kliiniset laboratoriotutkimukset. WSOY.
• Alan lehdet: Moodi, KliinLab, Clinical Chemistry
• Kl. biokemian ja immunokemian laitevalmistajien analyysimenetelmien insertit eli tuoteselosteet.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta ja itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kirjalliset kokeet viikoilla 43 ja 47.

Kumpaankin kirjalliseen kokeeseen järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta, joiden ajankohdat sovitaan opiskelijoiden kanssa sen jälkeen, kun koe on arvioitu. Pääsääntöisesti uusinnat järjestetään Diskun yleisinä uusintakoepäivinä. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.

Yksittäisen kokeen arvosanaa ei ole mahdollista korottaa. Mikäli opiskelija haluaa korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa, tulee molemmat hyväksytyt kokeet uusia samalla kertaa. Korotus tulee tehdä jälkimmäisen kokeen uusintakoepäivinä ja siitä tulee sopia erikseen ohjaavan opettajan kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Kontaktiopetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Kontaktiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on yhteensä 135 h ja se jakautuu seuraavasti:
• Kontaktitunnit 40 h
• Kirjalliset kokeet 2 x 2 h
• Kontaktiopetukseen liittyvä itsenäinen opiskelu (esim. kotitehtävät, luentomateriaaliin perehtyminen, muistiinpanojen täydentäminen ja kertaaminen) ja kirjallisiin kokeisiin valmistautuminen 30 h
• Itsenäinen verkkotyöskentely 61 h (osa varattu lukujärjestyksistä)

Sisällön jaksotus

• Tavallisimmat kliinisen kemian perustutkimukset, niiden merkitys potilaan hoidossa ja tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset, analyyttiset ja postanalyyttiset tekijät.
• Tavallisimmat kliinisen kemian laboratoriossa käytettävät analyysimenetelmät: fotometriset menetelmät, kromatografia, elektroforeesi, potentiometria ja entsymaattiset menetelmät.
• Analysaattoreiden käytön periaatteet

Opintojaksolla opiskelija oppii etsimään, käyttämään ja arvioimaan kliiniseen kemiaan liittyvää lähdemateriaalia. Opintojaksoon kuuluvat laboraatiot 4 op sisältyvät opintojaksoon 7073108 Basics of Clinical Laboratory Work 3.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Luentomateriaalia täydennetään kontaktitunneilla ja se tulee olla mukana sähköisenä tai paperiversiona. Opiskelija voi pitää tunneilla mukanaan mobiililaitetta luentojen täydentämistä ja tiedonhakua varten.
Oppikirjan voi hankkia itselleen tai lainata kirjastosta.
Opintojakson edeltävyysehtoina on hyväksytty suoritus seuraavista opinnoista:
• Työskentely kliinisessä laboratoriossa teoria + laboraatiot (1. ja 2. lukukausi)
• Kemia (1. lukukausi)
Opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ohjaavaan opettajaan viimeistään ensimmäisellä kontaktitunnilla, mikäli joku edeltävyysehtoihin kuuluvista opintojaksoista on suorittamatta tai kesken.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on kaksi koetta, joiden keskiarvosta muodostuu opintojakson arvosanan pohja. Puolikas ei automaattisesti korotu ylöspäin, esim. 3,5 voi olla joko H3 tai H4.
Opiskelija täyttää kokeen yhteydessä itsearvioinnin. Mikäli opiskelijan ja opettajan arvioinnit ovat keskenään ristiriidassa, käydään arviointikeskustelu, jolla pyritään löytämään yhteinen ymmärrys sekä valmentamaan opiskelijaa oppimisen ja itsearvioinnin taitojen kehittämiseen.
Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi:
• Optiman verkkotehtävät, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta
Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta.
Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojakson toteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opintojaksopalaute kerätään sähköisellä lomakkeella Optimassa opintojakson päätteeksi. Opintojaksopalautteet käsitellään koulutuskohtaisissa kokouksissa lukukauden päättyessä.

Hylätty (0)

Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.

Esitietovaatimukset

Opintojaksolla kerrataan lyhyesti spektrofotometrian teoriaa, joka kuuluu ensimmäisen kokeen sisältöalueeseen. Opiskelijalla on hyvä olla entuudestaan perusymmärrystä spektrofotometriasta.