Basics of Clinical Laboratory Work 2 (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7073107-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.03.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 14.12.2020
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
- Krista Salo-Tuominen
- Matias Kärkkäinen
- Raini Tuominen
- Anniina Friman
Ajoitusryhmät
- a-ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- b-ryhmä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PBIOS19ABioanalyytikko (AMK), S19
Pienryhmät
- a-ryhmä
- b-ryhmä
Tavoitteet
Objectives:
Specimen collection and POC testing (3,0 cr): The student can collect various clinical specimens. Students learn to work in a client-centred way.
Working in Clinical Laboratory (2,0 cr): Students are able to use and maintain laboratory equipments.
Clinical physiology (1,0 cr): Students are able to independently carry out technically high quality ECG registrations and can carry out independently and flawlessly PEF examinations. Students know how to work ergonomically and in a patient-safe manner.
Clinical microbiology (2,o cr): Students know how to obtain a high quality specimen from the larynx, rehearse the use of microbe cultivation and identification methods and train their skills in interpreting the results. Students know how to work abiding by the occupational health instructions of the microbiology laboratory.
Sisältö
Students work in laboratory, rehearse specimen collection and interpersonal and communication skills when encountering a patient. Students work in microbiological and physiological laboratories following quality standards and safety laboratory practices.
Oppimateriaalit
Working in Clinical Laboratory, Ilmamäntäpipetit
- Oppimateriaali Optimassa
- Kliininen mikrobiologia:
Oppimateriaali ja ohjeistus Optimassa
Opetusmenetelmät
Laboraatioharjoitukset ja niitä tukeva itsenäinen työskentely ennen ja jälkeen laboraatioita mm. laboraatiotehtävät, työpäiväkirjat, työohjeisiin perehtyminen ja kertaaminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Harjoitukset toteutuvat työelämää vastaavissa simulaatioympäristöissä, joissa opettaja, yhdessä opiskelijaohjaajien kanssa, valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Working in Clinical Laboratory, Ilmamäntäpipetit
- 8h ohjattu laboraatioharjoitus
- 3h itsenäinen laboraatioharjoitus
- 16h itsenäistä työskentelyä: luentomateriaalin kertaaminen, pipetointitekniikoiden kertaaminen ja omaehtoinen harjoittelu, laboraatiotehtävät
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa laboraatioharjoituksissa sekä aktiivista, huolellista ja luotettavaa työskentelytapaa. Opiskelijan on mahdollista aikaisemman osaamisensa perusteella hyväksilukea koko opintojakson sijaan myös sellaisia yksittäisiä laboraatioita, joiden sisältöalueen osaamisen hän on jo saavuttanut.
Sisällön jaksotus
Working in Clinical Laboratory, Ilmamäntäpipetit
- Pipetoinnin laatuun vaikuttavat tekijät, pipetointimenetelmät, ilmamäntäpipettien suorituskykytestaus ja käyttäjähuollot.
- Analyysivaa'an peruskäyttö
Working in Clinical Laboratory, Kliininen mikrobiologia
-perusmenetelmät, välineet ja testit
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus. Poissaoloista ilmoitettava ohjaavalle opettajalle ja sovittava korvaava suoritus.
Kliinisen mikrobiologian laboraatioiden toteutuksen vaihtuminen verkko-opintoihin Korona-pandemiasta johtuen on johtanut myös siihen, että kyseisen toteutuksen arviointikriteereitä joudutaan muuttamaan --> Laboraatioiden hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on Kliinisen Mikrobiologia2:sen teoriakokeen hyväksytty suoritus.