Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081166-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 14.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija-Liisa Aronpää
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Parityöskentely
Pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Jaksotehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Kaikki opetus toteutuu etäopetuksena verkossa, läsnäolo välttämätön kaikilla kerroilla. Ennen jokaista kontaktiopetusta kaikki tekevät ko. opetukseen liittyvät ennakkotehtävät, jotka löytyvät Optimasta.
19.11.2020 klo 8.15 -11.30 Opintojakson aloitus ja tehtävän anto (M-LA, LP). Eettinen reflektio, työyhteisötaso MLA, 12.30 -15.45 Itsemäärääminen, asiakastyö LP
26.11.2020 klo 8.15 -11.30 Eettinen kuormittuminen, työyhteisötaso LP
3.12.2020 klo 8.15-11.30 Yhteiskunnan tasoon liittyvät eettiset kysymykset MLA
17.12.2020 klo 8.15 -14 Opintojakson oppimistehtävän purku kolmessa pienryhmässä LP, M-LA, AM
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op (hyl, T1-K5) vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.