Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalityön eettiset kysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081166-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 25.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Ilkka Uusitalo
  • Liisa Pirinen

Ryhmät

  • PSOSTK21
    Sosionomi (AMK), Turku, K21

Tavoitteet

Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Sisältö

- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio

Oppimateriaalit

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. Jyväskylä: PS-kustannus.
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet, :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Opetusmenetelmät

Ryhmätyöskentely
Yksintyöskentely
Luento-opetusperteinen
Keskusteluperusteinen
Kirjallisuusperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op.
Oppimistehtävä 4 op.

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
ti 8.11.klo 9.00-11.30 Jakson aloitus ja tehtävän ohjeistaminen, Mitä etiikka on? Sosiaalialan etiikasta, IU
klo 12.30-14.00 Eettinen reflektioprosessi, LP
ti 15.11. klo 9.00-14.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU, (klo 9.00-11.30 itsenäistä työskentelyä), lähiopetus klo 12.30-14.00.
ti 22.11. klo 9.00-11.30 Asiakastyö- ja työyhteisötason eettisiä kysymyksiä, (klo 12.30-14.00 itsenäistä työskentelyä) LP

ti 29.11. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku, LP, IU
ti 13.12. klo 9.00-14.00 Oppimistehtävän purku, LP, IU

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä 4 op.
Hyl/Täydennettävä, T1-K5.
1. Palautus 16.12.2022 (2.Palautus 27.1.2023, 3.Palautus 3.3.2023).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta