Aikuissosiaalityön työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081167-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 10.09.2021
Ajoitus
03.09.2021 - 17.09.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Merta
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.
Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.
Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)
TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Videoita: (tarkistettava linkit)
Hyvän ohjauksen rakentuminen
Pienryhmäohjaus
Minä verkko-ohjaajana
Monialainen ohjaus
+ opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 20.9.2021 (20.10.21 ja 30.11.21)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Verkko-oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä.
Lähiopetus/ verkko-opetus 1 op hyväksytty / hylätty.
Oppimistehtävä 4 op. Aikuistyön menetelmällisyys.. Tehtävä löytyy Optima oppimisalustalta. Arvioidaan T1-K5.
Sisällön jaksotus
Toteutuu perjantaisin verkkototeutuksena. Oppimisymäristönä PSOSTK19 Optima
3.9.2021 klo 9.00 - 14.00 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen / TL, LP, AM Linkki opetukseen:https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744
10.9.2021 klo 9.00 -14.00 Palveluohjaus /LP, Toipumisorientaatio /AM
17.9.2021 klo 9.00 -14-00 Oman käyttöteorian jakaminen / LP, AM
Oppimistehtävä (ks optima); palautus optimaan
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 1-5
Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyväksytty / hylätty
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.