Siirry suoraan sisältöön

Oma ohjaustyön prosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081168-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 15.11.2020

Ajoitus

09.11.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anne Merta
  • Liisa Pirinen

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan. 
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.

Sisältö

- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)

Oppimateriaalit

Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jaksotehtävän purku ja sen palautus 14.12.2020, toinen palautuspäivä 18.1.2021.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta. Työnohjaus neljä kertaa jakson aikana. Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, joka esitetään ja palautetaan 14.12.2020.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu jaksotehtävässä 4op; jaksotehtävän palautus 14.12.2020, toinen palautuspäivä 18.1.2021.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu Zoom-verkkoympäristössä

Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin, johon kuuluu vähintään 6 asiakastapaamista. Ohjauksen tukena pienryhmäohjaukset koululla viikon välein. Jaksotehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
9.11.2020 klo 9.00-14.00 Jakson aloitus ja orientaatioluennot / LP, AM. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja neljästä ohjaustapaamisesta 3 tuntia/opettaja (yhteensä 12 tuntia). Ohjaajakohtaiset ryhmät jaetaan kahteen työnohjausryhmään; max 8-9 opiskelijaa /ryhmä.. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti pienryhmätapaamisiin.
14.12.2020 klo 9.00-14.00 Opintojakson päätösseminaari
Pakollinen läsnäolo.

Anne Merran pienryhmät:
16.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
23.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
30.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
7.12.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00

Liisa Pirisen pienryhmä:
16.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
23.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
30.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
7.12.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jaksotehtävä T1-K5/Täydennettävä