Siirry suoraan sisältöön

Oma ohjaustyön prosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081168-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 29.10.2021

Ajoitus

22.10.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Anne Merta
  • Liisa Pirinen
  • Tiina Laakso

Vastuuopettaja

Tiina Laakso

Ryhmät

  • PSOSTS19
    Sosionomi
  • MSOSTK19
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS19
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTK19
    Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan. 
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.

Sisältö

- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)

Oppimateriaalit

Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Päätösseminaari ja raportin palautus 17.12.2021 toinen palautuspäivä 30.1.2022 ja 3. 1.3.2022.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta. Työnohjaus neljä kertaa jakson aikana. Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu jaksotehtävässä 4op; jaksotehtävän palautus 17 .12.2021, toinen palautuspäivä 30.1.2022, viimeinen palautuspäivä 1.3.2022.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu Zoom-verkkoympäristössä

Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin, johon kuuluu vähintään 6 asiakastapaamista. Ohjauksen tukena pienryhmäohjaukset koululla viikon välein.
Oma ohjattava ilmoitettava Optimassa viimeistään 7.10. Muille hankitaan ohjattava koulun toimesta.
Jaksotehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
22.10.2021 klo 12.30-15.45 Jakson aloitus ja orientaatioluennot / Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja neljästä ohjaustapaamisesta 3 tuntia/opettaja (yhteensä 12 tuntia). Ohjaajakohtaiset ryhmät jaetaan kahteen työnohjausryhmään; max 8-9 opiskelijaa /ryhmä.. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti pienryhmätapaamisiin. Ensimmäisen kerran linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
17.12. 2021 klo 9.00- 14.00 Opintojakson päätösseminaari (TL, LP, EV)
Pakollinen läsnäolo. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/65277159353



Essi Vahalan pienryhmät:

5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00

Liisa Pirisen pienryhmä:

5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00

Tiina Laakson pienryhmä:
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719


5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jaksotehtävä T1-K5/Täydennettävä

Hylätty (0)

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin. Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa. Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita - on osallistunut työnohjauksiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa - on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa