Oma ohjaustyön prosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081168-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 29.10.2021
Ajoitus
22.10.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Merta
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Sisältö
- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)
Oppimateriaalit
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Päätösseminaari ja raportin palautus 17.12.2021 toinen palautuspäivä 30.1.2022 ja 3. 1.3.2022.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta. Työnohjaus neljä kertaa jakson aikana. Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu jaksotehtävässä 4op; jaksotehtävän palautus 17 .12.2021, toinen palautuspäivä 30.1.2022, viimeinen palautuspäivä 1.3.2022.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu Zoom-verkkoympäristössä
Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin, johon kuuluu vähintään 6 asiakastapaamista. Ohjauksen tukena pienryhmäohjaukset koululla viikon välein.
Oma ohjattava ilmoitettava Optimassa viimeistään 7.10. Muille hankitaan ohjattava koulun toimesta.
Jaksotehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
22.10.2021 klo 12.30-15.45 Jakson aloitus ja orientaatioluennot / Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja neljästä ohjaustapaamisesta 3 tuntia/opettaja (yhteensä 12 tuntia). Ohjaajakohtaiset ryhmät jaetaan kahteen työnohjausryhmään; max 8-9 opiskelijaa /ryhmä.. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti pienryhmätapaamisiin. Ensimmäisen kerran linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
17.12. 2021 klo 9.00- 14.00 Opintojakson päätösseminaari (TL, LP, EV)
Pakollinen läsnäolo. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/65277159353
Essi Vahalan pienryhmät:
5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Liisa Pirisen pienryhmä:
5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Tiina Laakson pienryhmä:
Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
5.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
26.11.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
3.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
10.12.2021 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jaksotehtävä T1-K5/Täydennettävä
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin. Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa. Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita - on osallistunut työnohjauksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa - on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa