Siirry suoraan sisältöön

Osallistavat menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081169-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 12.10.2020

Ajoitus

05.10.2020 - 02.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

35 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Salonen
  • Maija-Liisa Aronpää
  • Anne Merta
  • Liisa Pirinen

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät

Oppimateriaalit

Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
Korhonen, V.; Puukari, P. 2017. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.

Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta.

YouTube -linkit Optimassa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus
Yksilötyö/Parityö/Ryhmätyö valintana
Tehtävien esittäminen - osallistuvat menetelmät, ryhmät ja esitys (esitystapa vapaa).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ryhmätyö
Kontaktiopetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen 1 op.
Oppimistehtävä 4 op

Sisällön jaksotus

Moduulin 2 opetus on maanantaisin. PSOSTK18, MSOSTK18, MSOSSS18, PSOSTS18. Jaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään jonkin asiakasryhmän kanssa.
Jaksolla on vaihto-opiskelijoita, joten opetus järjestetään englanniksi.

5.10.2020 klo 8.15-11.30 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen. KS & M-LA
5.10.2020 klo 12.30-15.00 Vaikuttamistyö, M-LA
12.10.2020 klo 8.15-11.30 Osallisuutta tukevat työmenetelmät ryhmän ohjauksessa, M-LA & KS
19.10.2020 klo 8.15-11.30 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. M-LA & KS
19.10.2020 klo 12.30-15.00 Tehtävän välitarkastelu, ryhmät esitelevät suunnitelmansa. KS & M-LA
26.10.2020 klo 8.15-11.30 Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä, KS
2.11.2020 klo 8.15-14.00 Tehtävien purku ja toteutetun toiminnan esittely kahdessa ryhmässä. KS & M-LA

Raportti palautetaan 5.11.2020. Raportin toinen palautuspäivä 5.12.2020.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 4 op
Kohteet löytyvät jakson tehtävästä.

Hylätty (0)

Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja kehittää toiminnassaan osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseeni. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää toiminnassaan osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseen aktiivisesti. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Tehtävän ryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää toiminnassaan asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu aikuissosiaalityön kehittämiseen tai tiedottamiseen innovatiivisesti. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti.