Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081174-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.02.2019 - 13.10.2019

Ajoitus

01.10.2019 - 31.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 34

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Hanna Siren
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSTK17
    Sosionomi (AMK), Turku, K17
  • MSOSSS17
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S17
  • PSOSTS17
    Sosionomi(AMK) PSOSTS17

Tavoitteet

Opiskelija osaa huomioida erityisen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.

Sisältö

lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminenlapsen psyykkisen kasvun ja kiintymyssuhteen tukeminenlapsen tarpeiden mukaan porrastettu tuki (yleinen, tehostettu,erityinen)erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa ja kuntoutussuunnitelman laatiminentyötavat ja menetelmät kuntoutuksessa

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
**************************************************************************************************************
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462.
- Englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleja.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus ja keskustelu
- Ryhmätyöskentely (itsenäinen artikkelityöskentely ryhmässä ja töiden esitteleminen)
- Learning Café

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Optimatentti 30.10 klo 15:00 - 20:00
Uusinnasta sovitaan vastuuopettajan kanssa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tentti 2op
Tehtävät 2op
Lähiopetus 1op

Sisällön jaksotus

Lähiopetus:
Viikolla 39 opiskelijat tekevät ennakkotehtävän (löytyy Optimasta) ja kirjoittavat siitä omia muistiinpanoja
*******************************************************************************************************************
1.10 klo 9:00-15.30 (MK ja HS)
- Jakson aloitus, ryhmäjaot, tehtävien ohjeistus ja inkluusion lähtökohdat sekä Vasun kasvun ja oppimisen tuki MK (9:00-12.00)
- Ennakkotehtävän purku MK,HS (13.00-15.30)
*******************************************************************************************************************
8.10 klo 9.00-15.30
- Kielelliset erityisvaikeudet ja niiden tukeminen sekä kieli- ja kulttuuritietoisuus kasvatuksessa HS 9.00-12.00
- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan vierailu MK 13.00-15.30
*******************************************************************************************************************
15.10 itsenäinen työskentely (viikko 42)
Opiskelijat työstävät kolmen hengen ryhmissä englanninkielisiä artikkeleja ja lapsen kehityshäiriöihin liittyviä ryhmätehtäväviä (learning cafe ja ppt-esitys)
*******************************************************************************************************************
22.10 klo 10.15-15.30
- Alle kouluikäisen sosiaalis-emotionaaliset pulmat ja niiden tukeminen MK 10:15-12:00
- Englanninkielisten artikkelien purku ja opponointi HS, MK 13-15.30
*******************************************************************************************************************
29.10 klo 10.15-15.30
- Erityispedagogiset menetelmät MK 10.15-12.00
- Ryhmätehtävien purku HS 13.00-15.30
*******************************************************************************************************************
Optimatentti on avoinna 30.10 klo 15.00 - 20.00 (tenttiaika on 45 min ja tentti täytyy tehdä yhdellä kertaa)
Muutokset mahdollisia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Artikkelitehtävät täydennettävä / hyväksytty
Tentti T1-K5, josta muotoutuu jakson arvosana
Lähiopetukseen osallistuminen 100% (max. kaksi lähiopetuspäivää voi olla pois ja tehdä korvaustehtävät)