Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081174-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.02.2019 - 13.10.2019
Ajoitus
01.10.2019 - 31.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 34
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Hanna Siren
- Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSTK17Sosionomi (AMK), Turku, K17
-
MSOSSS17Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S17
-
PSOSTS17Sosionomi(AMK) PSOSTS17
Tavoitteet
Opiskelija osaa huomioida erityisen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.
Sisältö
lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminenlapsen psyykkisen kasvun ja kiintymyssuhteen tukeminenlapsen tarpeiden mukaan porrastettu tuki (yleinen, tehostettu,erityinen)erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa ja kuntoutussuunnitelman laatiminentyötavat ja menetelmät kuntoutuksessa
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
**************************************************************************************************************
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462.
- Englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleja.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja keskustelu
- Ryhmätyöskentely (itsenäinen artikkelityöskentely ryhmässä ja töiden esitteleminen)
- Learning Café
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Optimatentti 30.10 klo 15:00 - 20:00
Uusinnasta sovitaan vastuuopettajan kanssa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka
Ryhmätyöskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti 2op
Tehtävät 2op
Lähiopetus 1op
Sisällön jaksotus
Lähiopetus:
Viikolla 39 opiskelijat tekevät ennakkotehtävän (löytyy Optimasta) ja kirjoittavat siitä omia muistiinpanoja
*******************************************************************************************************************
1.10 klo 9:00-15.30 (MK ja HS)
- Jakson aloitus, ryhmäjaot, tehtävien ohjeistus ja inkluusion lähtökohdat sekä Vasun kasvun ja oppimisen tuki MK (9:00-12.00)
- Ennakkotehtävän purku MK,HS (13.00-15.30)
*******************************************************************************************************************
8.10 klo 9.00-15.30
- Kielelliset erityisvaikeudet ja niiden tukeminen sekä kieli- ja kulttuuritietoisuus kasvatuksessa HS 9.00-12.00
- Varhaiskasvatuksen erityisopettajan vierailu MK 13.00-15.30
*******************************************************************************************************************
15.10 itsenäinen työskentely (viikko 42)
Opiskelijat työstävät kolmen hengen ryhmissä englanninkielisiä artikkeleja ja lapsen kehityshäiriöihin liittyviä ryhmätehtäväviä (learning cafe ja ppt-esitys)
*******************************************************************************************************************
22.10 klo 10.15-15.30
- Alle kouluikäisen sosiaalis-emotionaaliset pulmat ja niiden tukeminen MK 10:15-12:00
- Englanninkielisten artikkelien purku ja opponointi HS, MK 13-15.30
*******************************************************************************************************************
29.10 klo 10.15-15.30
- Erityispedagogiset menetelmät MK 10.15-12.00
- Ryhmätehtävien purku HS 13.00-15.30
*******************************************************************************************************************
Optimatentti on avoinna 30.10 klo 15.00 - 20.00 (tenttiaika on 45 min ja tentti täytyy tehdä yhdellä kertaa)
Muutokset mahdollisia
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Artikkelitehtävät täydennettävä / hyväksytty
Tentti T1-K5, josta muotoutuu jakson arvosana
Lähiopetukseen osallistuminen 100% (max. kaksi lähiopetuspäivää voi olla pois ja tehdä korvaustehtävät)