Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön projektiharjoittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081188-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2019 - 15.01.2020

Ajoitus

08.01.2020 - 06.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 50

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Olli Toivonen
  • Marika Kouki
  • Heli Virjonen
  • Noora Kumpulainen

Ryhmät

  • PSOSTS19
    Sosionomi

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy sosiaalialan asiakasryhmien arkeen ja sen haasteisiin. Hän hallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sosionomin työssä ja osaa kohdata asiakkaan. Hänosaa työskennellä tiimissä sekä osallistua vastuullisesti projektin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Sisältö

- sosiaalialan asiakastyön lähtökohdat
- ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaus asiakastyössä
- projektityöskentelyn lähtökohdat, rakenne ja vaiheet
- projektin toteuttaminen

Oppimateriaalit

1.Kehitysvammatyö:Kehitysvammaisuus /Markus Kaski (toim.), Anja Manninen, Helena Pihko
Helsnki. Sanoma Pro,2012. Lisäksi verkkomateriaali Vammaistyön käsikirja ja Verneri-sivut.
2.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö /Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.).Jyväskylä :PS-Kustannus,2013 TEM:n kotouttamissivuilta löydät lisäksi ajankohtaista kotouttamiseen liittyvää materiaalia ja julkaisuja. Launikari & Puukari (eds.) 2005. Multicultural guidance and counselling. http://www.cimo.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/cimo/embeds/cimowwwstructure/15622_multicultural_guidance_and_counselling.pdf
3.Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa / Noppari, Kiiltomäki, Pesonen (toim.) (luku 2 ja 4) JA Mielenterveyden psykologia / Toivio & Nordling 2013 (luku 8)
4.Lasten kasvatus ja päivähoito: Kodissa vaan ei kotona : Varhaiskasvatuksen käsikirja. Hujala, E & Turja, L. (toim.) 2011. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018, OPH.
5.Nuoret. Launonen, L. & Pulkkinen, L. (toim.) 2004. Koulu kasvuyhteisönä.
Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2015 Nuoret luukulla Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf
6.Ikäihmiset. Seniori- ja vanhustyö arjen kulttuurissa /Marjatta Marin & Sinikka Hakonen (toim.) Jyväskylä :PS-kustannus,2003. Vanhusten toimintakyvyn tukeminen (http://www.sufuca.fi/fi/index.html) tai muu vastaava verkkomateriaali
7.Aikuissosiaalityö. THL:n verkkomateriaali Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja. Perehdy myös sosiaalisen kuntoutuksen käsitteeseen linkin http://tuettutyollistyminen.fi/wp-content/uploads/2015/04/04-Mika-Ala-Kauhaluoma.pdf avulla. Verkosta löydettävästä Vammaispalvelujen käsikirjasta löydät myös hyvää materiaalia sosiaalisesta kuntouksesta.
8.Kohti muutosta -motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin 2008. Koski-Jännes, A., Riittinen, L.& Saarnio, P

Opetusmenetelmät

- Käytännön ohjaamistoiminta harjoittelupaikassa
- Pienryhmissä toteutettava projektityöskentely eri asiakasryhmien kanssa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- Yhteistoiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suunnittelu, toteutus ja arviointi 5op

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
- Aktiivinen osallistuminen asiakasryhmän ohjaamiseen (vain yksi poissaolo sallittu perustellusta syystä).
- Hyväksytty ryhmän projektisuunnitelma ja projektiraportti.
- Hyväksytty itsearviointilomake ja työaikaseuranta.

Sisällön jaksotus

15.1.2020 klo 8.15-9.45 Aloitusinfo (MK,HV, JS, NK); 10 -11.30 Johdantoluento ryhmien kanssa työskentelyyn (HV); klo 12.15 - 15.45 Projektiryhmien työskentelyä yhteistyökumppaneiden kanssa ja itsenäisesti
**********************************************************************************************
22.1.2020 projektisuunnitelmien valmistelu pienryhmissä. Projektisuunnitelman palautus Optimaan 24.1.2020
**********************************************************************************************
Toteutuskerrat
•vkot 5-16 keskiviikkoisin, 11 ohjauskertaa (vko 42 tai muu sovittu väliviikko)
•ohjaavan opettajan ohjaus kerran erikseen sovittavina ajankohtina koululla
•ohjaava opettaja osallistuu toimintakertaan kerran
•jokaisesta projektikerrasta palautetaan Optimaan ohjaussuunnitelma ja heti projektikerran jälkeen, viimeistään seuraavana päivänä, muistio puhalluksesta.
**********************************************************************************************
Projektin purku, esittely muille ryhmille (esityksen kesto noin 15 min.) 29.4.2020 klo 9:00-12:00
Projektiraportin, itsearvioinnin ja työaikaseurannan palautus 6.5.2020
Tarkempi ohjeistus Optimassa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suorittaminen edellyttää:
- Opiskelija osaa perustella omaa toimintaansa asiakastyön lähtökohdista käsin.
- Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutusta ja ohjausta.
- Opiskelija osaa toimia projektityöskentelyssä ryhmän vastuullisena jäsenenä.
- Opiskelija osaa analysoida projektityöskentelyn vaiheita ja projektiryhmän toimintaa.
- Opiskelija osaa tuottaa projektityöskentelyn edellyttämiä kirjallisia tuotoksia